Naar een betere website (9): speciale aandacht voor speciale pagina’s

Verbeter uw website, verbeter uw resultaten!Bij het ontwikkelen of verbeteren van een website verdienen sommige pagina’s extra aandacht. We gaan in op de homepage, landingspagina’s, de pagina Over Ons, de FAQ en de pagina Contact.

De pagina waarop uw bezoeker binnenkomt, vaak de homepage of een specifieke landingspagina, moet echt een superpagina worden. Zowel qua uiterlijk en werking als qua content (tekst en illustratiemateriaal). Waarom?

Overtuig in 2 à 4 seconden!

Uit onderzoek is gebleken dat websurfers in enkele seconden beslissen of ze op uw website blijven. Een man doet daar maar 4 seconden over. Vrouwen zijn nog wat sneller en hakken de knoop al na 2 seconden door. In die tijd moeten ze gezien hebben of u hun probleem kunt oplossen. Ga er maar aan staan…

Uw homepage: kort antwoord op 3 vragen

Tip 1. Op de homepage geeft u een kort doch zeer duidelijk antwoord op een paar vragen van uw bezoekers. Ten eerste: bij welke organisatie ben ik beland en wat doet die club? Ten tweede: welke voordelen kan ik behalen door gebruik te maken van het gebodene op deze site? Ten derde: waarom moet ik daarvoor juist bij déze organisatie zijn?

Tip 2. Bent u aantoonbaar (!) beter dan uw concurrenten? Dan mag u dat gerust uitleggen! Maar probeer daarbij wel een bescheiden toon te hanteren. Dat maakt een betere indruk.

Beeldmateriaal illustreert uw kernactiviteiten

Tip 3. Plaats op de homepage een opvallende call to action voor de belangrijkste taak die uw bezoekers op uw site dienen uit te voeren. En werk voor minder belangrijke taken met minder opvallende call to actions. Zet ze boven de vouw! Lees meer over call to actions.

Tip 4. Zet beeldmateriaal op de homepage dat overduidelijk uw kernactiviteiten illustreert. Maak een goede bestandsnaam en vergeet de alt-tekst en het title attribute niet! (Meer informatie vindt u in dit artikel.)

Over ons: bruikbare informatie

Tip 5. Geef op de pagina ‘Over ons’ beknopte, niet commercieel getinte informatie waaraan uw doelgroepen echt iets hebben.

Tip 6. Lid van een brancheorganisatie? Voert u keurmerken? Prijs gewonnen? Product of dienst goed getest? Vermelden! Natuurlijk met logo’s en een foto van De Prijs.

De vent is de tent

Tip 7. Verwijs bezoekers voor uw bedrijfsfilosofie, uw werkwijze, uw leverings- en garantievoorwaarden, de privacyverklaring, de disclaimer, de geschiedenis van uw onderneming etc. naar subpagina’s.

Tip 8. Neem een kadertje over de directeur op (fotootje met een flink bijschrift). Want: de vent = de tent. En wat persoonlijke informatie schept vertrouwen.

Van de pers, voor de pers

Tip 9. Hebben media aandacht aan uw organisatie en haar producten en/of diensten besteed? Maak een kort berichtje voor de homepage en zet het logo van het medium erbij. Verwijs vandaar zonodig naar een andere pagina , waar u het hele artikel plaatst. Dat kan de pagina ‘Over ons’ zijn, maar ook een subpagina.

Tip 10. Schittert u regelmatig in de media? Cool! Maak dan een aparte rubriek met een titel als ‘In de media’!

Tip 11. Als u regelmatig persberichten verstuurt, is het handig om een digitale perskamer op uw site onder te brengen. Daar kunnen de media uw pers- en andere berichten vinden. En ze kunnen een keus maken uit toepasselijk illustratiemateriaal.

Faq en Contact

Tip 12. Maak een pagina met Frequently Asked Questions (FAQ), maar noem hem geen FAQ! Niet iedereen begrijpt die afkorting. ‘Vaak gestelde vragen’ is veel duidelijker.

Tip 13. Laat op de contactpagina zien dat uw organisatie goed bereikbaar is. Vermeld dus alle adresgegevens (niet alleen uw postbus!) plus uw belangrijkste telefoonnummers en e-mailadressen. Ook uw inschrijfnummer van de Kamer van koophandel, uw btw-nummer en bankgegevens zijn van belang.

Tip 14. En: bied een gemakkelijke toegang tot chatdiensten en uw pagina’s op de sociale media. (Hierop kom ik in een volgende bijdrage nog terug.)

Volgende keer: productpagina’s, uw brug naar conversie!

Renske Cramer

Over Renske Cramer
Ik ben gepensioneerd communicatie- en marketingadviseur. Ik houd me bezig met dingen die nóg leuker zijn dan werken ;-)

6 Responses to Naar een betere website (9): speciale aandacht voor speciale pagina’s

  1. Pingback: Naar een betere website (8): tekstuele content (tip 16 t/m 34) « Renske Cramer Communicatie

  2. Pingback: Naar een betere website (10): productpagina’s, brug naar conversie | Renske Cramer Communicatie

  3. Pingback: Naar een betere website (11): goede formulieren |

  4. Pingback: Naar een betere website (12): pakkend beeldmateriaal |

  5. Pingback: Naar een betere website (13): interactie met uw doelgroepen |

  6. Pingback: Naar een betere website (14): het beheer van uw site |

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s