Naar een betere website (3): meer tips ter voorbereiding

Verbeter uw website, verbeter uw resultaten!Het ontwikkelen of verbeteren van een website begint met een gedegen voorbereiding. Neem er ruim de tijd voor! Dat voorkomt later onnodige kosten.

In deel 2 van deze serie heb ik 18 aandachtspunten opgesomd die u in uw voorbereiding kunt meenemen. Vandaag voorbereidingstip 19 tot en met 32. Waarna we in volgende afleveringen inzoomen op deelonderwerpen, variërend van techniek tot en met content.

Meten = weten = verbeteren

Tip 19. Bedenk wat u op uw site allemaal wilt laten meten. Denk aan bezoekersaantallen, het gedrag van bezoekers, conversiepercentages etc. Aan de hand van zulke gegevens kunt u uw site verder verbeteren.

Tip 20. Denk alvast na over beeldmateriaal voor uw site, zoals foto’s, filmpjes, cartoons en infographics. Hebt u die op voorraad of moeten/kunnen ze worden ingekocht en/of gemaakt?

Tip 21. Het schrijven van webteksten is een vak apart! Wie gaat de teksten voor uw site schrijven? Dat is vakwerk, dat u het beste kunt uitbesteden. Een tekstschrijver met inzicht in uw bedrijfstak verdient de voorkeur. Teksten voor websites worden vaak onderschat.

Aparte site voor mobiel internet?

Tip 22. Wat wordt het adres van uw website (de url)? Kies een adres dat logisch in elkaar zit en makkelijk te onthouden is! Zet er een zoekwoord in waarnaar veel wordt gezocht!

Tip 23. Moet er een aparte site voor mobiel internet komen? Als u veel verkeer ontvangt via tablets en smartphones, is dat al snel de moeite waard. Mensen zoeken anders via dergelijke apparaten. En ze gedragen zich ook vaak anders op uw site. Een ‘gewone’ website met responsive design (waarop ik in de volgende aflevering terugkom) is dan niet altijd de beste oplossing.

Tip 24. Denk alvast na over wie de site(s) gaat bouwen. Geen ict-professional in huis die dat voor zijn/haar rekening kan nemen? Nederland staat bol van de bedrijfjes en zelfstandigen die sites bouwen. Maar er is nogal wat kaf onder het koren. Selecteer uw sitebouwer dus vooral niet op basis van prijsstelling, maar op basis van bewezen deskundigheid!

Samen uitgangspunten formuleren

Tip 25. Aan de hand van de tot dusverre verzamelde gegevens en ideeën kunt u globale uitgangspunten voor uw site formuleren. Wat moet hij technisch aankunnen, welke informatie mag zeker niet ontbreken, hoe kunt u e.e.a het beste laten vormgeven?

Tip 26. Stel vervolgens een werkgroep samen met medewerkers uit de belangrijkste disciplines van uw organisatie. Samen bouwt u die uitgangspunten verder uit.

Tip 27. Vraag niet alleen leidinggevenden voor uw werkgroep. Maak er een gemengde groep van. Mijn ervaring is dat ook mensen van ‘de werkvloer’ vaak goede ideëen hebben doordat ze veel dichter op de praktijk zitten. En dat vrouwen anders naar websites kijken dan mannen. Ook jonge en oudere werknemers kunnen een heel zinvolle inbreng hebben. Evenals mensen die van huis uit niet zo vaak op internet zitten. En niet te vergeten mensen met lichamelijke beperkingen, zoals slechtzienden.

Deskundigen besparen tijd en geld

Tip 28. Betrek in elk geval ook deskundigen op het gebied van marketing, communicatie en sitebouw bij de plannenmakerij. Daarmee voorkomt u dat u kostbare tijd en geld verspilt aan plannen, die marketing- of communicatietechnisch niet zo verstandig of technisch niet haalbaar zijn.

Tip 29. Leg de doelen van uw site vast en zorg dat ze zo SMART mogelijk zijn (SMART = Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden).

Haastige spoed – zelden goed

Tip 30. Houd in uw budget rekening met beheerskosten voor zaken als contentcreatie, promotie (adverteren!) en interactie met uw doelgroepen via uw site én de gekoppelde sociale media.

Tip 31. Benoem een projectleider die de site-kar gaat trekken. Kies iemand die de organisatie heel goed kent en bij voorkeur ook een beetje thuis is in disciplines als marketing, communicatie en ict.

Tip 32. Neem de tijd voor deze voorbereidingsfase. Haastige spoed leidt op termijn al gauw tot kostbare ombuigingsoperaties…

Tijd voor actie!

Zijn de plannen eenmaal voldoende uitgekristalliseerd, dan is het tijd om de bouw van de website en de vervaardiging van de content (tekst en beeld) in gang te zetten. Ook daarbij komt heel veel kijken. Daarop ga ik in volgende afleveringen in.

Is de site klaar, dan moet hij zeer grondig worden getest. Zowel op juiste werking als op gebruiksvriendelijkheid. Laat dat laatste bij voorkeur (ook) door representanten van uw doelgroepen doen. Na het rechtstrijken van de laatste plooien is het dan eindelijk zo ver: de site kan worden gepubliceerd.

Volgende keer: de techniek van (en achter!) uw site

Renske Cramer

Terug naar de inleiding: website nog steeds lastig gereedschap voor mkb
Terug naar deel 1: de uitgangspunten voor uw site
Terug naar deel 2: 18 tips voor de voorbereiding

Over Renske Cramer
Ik ben gepensioneerd communicatie- en marketingadviseur. Ik houd me bezig met dingen die nóg leuker zijn dan werken ;-)

13 Responses to Naar een betere website (3): meer tips ter voorbereiding

  1. Pingback: Naar een betere website (2): 18 tips voor de voorbereiding « Renske Cramer Communicatie

  2. Pingback: Naar een betere website (4): De Techniek « Renske Cramer Communicatie

  3. Pingback: Naar een betere website (5): meer technische tips « Renske Cramer Communicatie

  4. Pingback: Naar een betere website (4): De Techniek « Renske Cramer Communicatie

  5. Pingback: Naar een betere website (6): het design « Renske Cramer Communicatie

  6. Pingback: Naar een betere website (7): tekstuele content (tip 1 t/m 15) « Renske Cramer Communicatie

  7. Pingback: Naar een betere website (8): tekstuele content (tip 16 t/m 34) « Renske Cramer Communicatie

  8. Pingback: Naar een betere website (9): speciale aandacht voor speciale pagina’s « Renske Cramer Communicatie

  9. Pingback: Naar een betere website (10): productpagina’s, brug naar conversie | Renske Cramer Communicatie

  10. Pingback: Naar een betere website (11): goede formulieren |

  11. Pingback: Naar een betere website (12): pakkend beeldmateriaal |

  12. Pingback: Naar een betere website (13): interactie met uw doelgroepen |

  13. Pingback: Naar een betere website (14): het beheer van uw site |

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s