Naar een betere website (1): uitgangspunten

Verbeter uw website, verbeter uw resultaten!Het ontwikkelen en bijhouden van een nieuwe website of het optimaliseren van een bestaande site is geen sinecure. Er komt heel veel bij kijken en kost dus ook veel tijd en geld. Hoe pak je zo’n project aan?

En is het die inspanning en de kosten eigenlijk wel waard? Heel wat deskundigen denken immers dat bedrijfspagina’s op de sociale media de rol van ‘gewone’ websites geleidelijkaan overnemen. Zeker als het gaat om B2C-marketing.

Website blijft spin in het web

Ik denk dat het zo’n vaart niet zal lopen. De ‘gewone’ websites blijven voor de meeste organisaties de spin in het informatie- en interactienetwerk. De pagina’s op de sociale media zijn filialen. Niet meer, maar zeker ook niet minder.

Onderzoek staaft belang corporate website

Dat blijkt ook uit onderzoek van marketingbedrijf Get Satisfaction en analistenbureau Incyte Group (medio 20120. Als consumenten een product of dienst willen aanschaffen, bezoekt 89,3% daarvoor liever de website van de desbetreffende onderneming. Slechts 21,2% doet dat via de sociale media.

De websitebezoekers zouden wel graag zien dat de websites van bedrijven meer op sociale media zouden lijken. Dat pleit dus voor het opnemen van voorzieningen als een rubriek voor beoordelingen en een chatbox voor realtime contact.

Website: stabiele basis in onrustig sociaal Umfeld

Bovendien zullen bij de sociale media waarschijnlijk regelmatig verschuivingen optreden. Het ene netwerk komt op, het andere wordt minder belangrijk. Kijk maar naar Hyves, dat aan belang heeft ingeboet. En naar Facebook, dat moeite heeft om jongeren vast te houden. En naar Pinterest, Instagram en Tumblr, die juist aan een opmars bezig zijn. In opkomst zijn verder videoblogging en social media die hun gebruikers meer privacy bieden dan een gigant als Facebook.

Dat betekent dat uw organisatie er niet aan ontkomt om haar focus af en toe te verleggen van het ene naar het andere sociale netwerk. U moet tenslotte prominent aanwezig zijn waar uw (potentiële) relaties ook komen. Uw website vormt dan de stabiele ‘uitvalsbasis’ van waaruit uw organisatie opereert.

Een betere website: hoe pak je het aan?

Kortom: alle reden om te gaan werken aan een betere website. In mijn contacten met klanten merk ik, dat organisaties vaak niet zo goed weten hoe ze zoiets moeten aanpakken. Waar begin je, waar eindig je? Dat is nog niet zo simpel.

Om zulke organisaties een beetje op weg te helpen, heb ik een checklist opgesteld met een flink aantal belangrijke punten waarmee je rekening moet houden. Hier en daar verwijs ik naar stappenplannen en artikelen die eerder op dit blog zijn verschenen.

Algemene uitgangspunten voor uw site

We beginnen bij het begin: de algemene uitgangspunten voor uw site.Wat wilt u eigenlijk? Wat verwacht u van een website? Wat moet hij kunnen, wat moet hij opleveren, wat mag hij kosten? Ik zou de (kleine én grotere!) organisaties niet graag de kost geven die daarop niet één-twee-drie een sluitend antwoord op weten te formuleren.

Wat uw organisatie in elk geval nodig heeft

Dat is een webstek

  • die dankzij een aantrekkelijke vorm en aansprekende inhoud interessant is voor uw doelgroepen
  • die een goed beeld geeft van uw organisatie en haar producten/diensten
  • die voor zoekmachines snel te vinden en goed te indexeren is
  • die zodanig is gebouwd en ingericht dat hij hoog in de zoekresultaten terecht komt
  • die derhalve ook makkelijk gevonden wordt door uw doelgroepen
  • die gebruiksvriendelijk en voor iedereen toegankelijk is
  • die duidelijke antwoorden geeft op de belangrijkste vragen van uw bezoekers
  • die bevordert dat die bezoekers massaal doen wat ú wilt. Bijvoorbeeld iets bestellen
  • die ervoor zorgt dat uw bezoekers regelmatig terugkomen om te zien wat u nú weer voor interessants op uw site heeft staan
  • die u in staat stelt een vruchtbare relatie met uw doelgroepen op te bouwen en te onderhouden
  • die zodoende uw naamsbekendheid en omzet ten goede komt
  • en… uw organisatie kosten bespaart!

Goede website bespaart kosten

Want met een goede site hebt u een bijzonder krachtig instrument in handen, dat veel bedrijfsprocessen kan ondersteunen en automatiseren. Dat scheelt kosten. Internetmarketing is immers relatief voordelig, het werven van personeel is goedkoper etc.

Natuurlijk moet u er ook geld insteken, bijvoorbeeld voor contentcreatie. Lees meer over contentmarketing. Toch levert een goede site veel meer op dan hij kost. Maar voor u zo’n effectieve website kunt (laten) realiseren, moet u eerst wat voorwerk verrichten. Daarop ga ik in de volgende bijdrage in.

Volgende keer: de voorbereidingsfase

Renske Cramer

Terug naar de inleiding: website nog steeds lastig gereedschap voor mkb

Over Renske Cramer
Ik ben gepensioneerd communicatie- en marketingadviseur. Ik houd me bezig met dingen die nóg leuker zijn dan werken ;-)

15 Responses to Naar een betere website (1): uitgangspunten

  1. Pingback: Website nog steeds lastig gereedschap voor mkb « Renske Cramer Communicatie

  2. Pingback: Naar een betere website (2): 18 tips voor de voorbereiding « Renske Cramer Communicatie

  3. Pingback: Naar een betere website (3): meer tips ter voorbereiding « Renske Cramer Communicatie

  4. Pingback: Naar een betere website (4): De Techniek « Renske Cramer Communicatie

  5. Pingback: Naar een betere website (5): meer technische tips « Renske Cramer Communicatie

  6. Pingback: Naar een betere website (6): het design « Renske Cramer Communicatie

  7. Pingback: Naar een betere website (7): tekstuele content (tip 1 t/m 15) « Renske Cramer Communicatie

  8. Pingback: Naar een betere website (8): tekstuele content (tip 16 t/m 34) « Renske Cramer Communicatie

  9. Pingback: Naar een betere website (9): speciale aandacht voor speciale pagina’s « Renske Cramer Communicatie

  10. Pingback: Naar een betere website (10): productpagina’s, brug naar conversie | Renske Cramer Communicatie

  11. Pingback: Naar een betere website (11): goede formulieren |

  12. Pingback: Naar een betere website (12): pakkend beeldmateriaal |

  13. Pingback: Naar een betere website (13): interactie met uw doelgroepen |

  14. Pingback: Naar een betere website (14): het beheer van uw site |

  15. Pingback: Naar een betere website (4): De Techniek |

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s