Voedselretail laat online kansen liggen

Supermarktketens kunnen veel geld verdienen met e-commerce

Wie in een dichtbevolkt gebied woont, heeft geluk. Bij gebrek aan tijd of lichamelijke fitheid kun je daar je boodschappen online bestellen en thuis laten bezorgen. Elders nog niet. Gemiste kans?

Ik had het gisteravond echt even hélemaal gehad toen ik na het wekelijkse boodschappendrama vier grote, loodzware tassen de trap had opgesjouwd. Op weg naar huis had ik inkopen gedaan bij een (relatief) grote supermarkt in De Stad. Na ruim een uur (of was het anderhalf uur?) ploeteren in de drukte stonden de inkopen eindelijk in de auto. Maar ik was nog niet klaar.

Uitputtend wekelijks boodschappendrama

Op naar de volgende supermarkt, want de eerste heeft niet alles wat ik nodig heb. Met een snel zwaarder wordende mand aan mijn arm de volgende volle zaak doorgejakkerd, op zoek naar die laatste artikelen. Sommige waren uitverkocht. Lege schappen in de spits, onbegrijpelijk. Ook nog eens bijna gestruikeld over een stapel dozen, die een vakkenvuller zorgeloos midden in het gangpad had achtergelaten. Grom. Dan de lange rij bij de kassa in.

Na een dik half uur (of was het drie kwartier?) stond ik weer buiten. Laatste tas de kofferbak inhijsen. En met een zucht van verlichting de motor gestart om naar huis te rijden. Regen. Druk. Heel druk zelfs. Ja hoor, brug open; nog eens 10 à 15 minuten vertraging. Kortom: BAH! Ik kan mijn tijd wel beter besteden. Veel beter zelfs.

Geringe bevolkingsdichtheid? Dikke pech!

Tja, en dan ben je thuis, maar dan ben je er nog niet. Want dan moeten al die levensmiddelen ook nog eens naar boven en vervolgens de koel- en andere kasten in. Dat kost ook weer minstens een half uur. ‘Ach Sjakie, wat zou het heerlijk zijn als je die levensmiddelen gewoon kon laten bezorgen’, verzuchtte ik tegen de kat, die net als ik al flink honger leek te hebben.

Maar voor zover ik weet, is dat in deze regio niet mogelijk. Zelfs AH bezorgt hier niet. Er is ook geen pick up-point, de laatste toevoeging aan Albert’s dienstenpakket. En gezien de relatief geringe bevolkingsdichtheid betwijfel ik of daar snel verandering in komt. We zullen het zelf moeten doen. Tot we erbij neervallen.

Jong en oud snakt naar online

Toch is er ‘zelfs’ hier een markt voor het online inslaan van levensmiddelen. Ik ken heel wat hardwerkende jonge mensen die dolblij zouden zijn als ze het tijd- en energievretende boodschappen doen konden uitbesteden. Hetzelfde geldt voor het grote en groeiende seniorenlegioen in deze streek. En voor mensen die niet meer zo goed ter been zijn. En voor kleine bedrijven. De extra kosten nemen ze graag voor lief.

Het Economisch Bureau van ING heeft vorige week een rapport uitgebracht over de perspectieven van het online supermarktboodschappen inslaan. Even kort door de bocht: supermarkten kunnen er een aardige bak geld mee verdienen. In 2020 zou die markt al een omvang van € 5 miljard kunnen bereiken.

Geld verdienen met klantenbinding

Dat moet de levensmiddelendetailhandel aanspreken. Het wordt steeds lastiger om je als supermarkt te onderscheiden van de concurrentie. En supers opereren op een markt waar fel op prijs wordt geconcurreerd. Een innovatieve onlinedienst brengt extra geld in het laatje en versterkt de binding met De Klant. AH heeft dat begrepen en heeft de eerste schreden op dat pad gezet.

Maar het uitrollen van deze diensten gaat niet snel. En Albert’s concullega’s hebben – wederom voor zover ik weet – op dit gebied nog weinig of geen activiteiten ontplooid. Jongens, grijp die kans nou toch! Maak een vakkenvuller vrij om mijn boodschappen bij elkaar te zoeken, in te pakken en in mijn auto te tillen. En mail of sms me wanneer ik de boel kan komen ophalen. Dan ben ik – en met mij vele anderen – van een loden boodschappenlast bevrijd. Mijn trouw zal u belonen.

Lees ook: ‘AH gaat online slag slaan’ (nieuws van 10-1-’13)

Renske Cramer

Over Renske Cramer
Ik ben gepensioneerd communicatie- en marketingadviseur. Ik houd me bezig met dingen die nóg leuker zijn dan werken ;-)

Geef een reactie

