Zet uw call to action aan het werk!

Het maken van een goede call to action valt nog niet meeConversie op internet is afhankelijk van een heleboel factoren. Een van die factoren – en bepaald niet de minst belangrijke – is de call to action. Hoe maakt u een goed converterend exemplaar?

Of ik nog tips had om een goed scorende call to action (CTA) te maken, vroegen lezers van mijn artikelen over landingspagina’s. Jazeker heb ik die! In deze bijdrage ga ik in op onderwerpen als vorm, kleur, tekst en plaats van deze conversietool.

Call to action: waar hebben we het over?

Door het klikken op een call to action doet een lezer van uw e-mailing, digitale nieuwsbrief of webpagina wat u wilt. Bijvoorbeeld lid worden van uw organisatie. Of iets bestellen. Of een afspraak maken voor een adviesgesprek.

Een CTA kan diverse vormen hebben. Bijvoorbeeld een tekstueel aansprekende hyperlink (die ik hier verder buiten beschouwing laat). Of een voor zichzelf sprekend plaatje, zoals het tekeningetje bij dit artikel. Of een opvallende button waar je ogen als het ware naartoe worden getrokken. Hoe ze er ook uitzien, ze zijn altijd afgestemd op het doel van de (nieuws)brief, webpagina etc. waarop hij staat.

Een call to action moet OPVALLEN!

Een goede CTA wijkt af van de andere onderdelen van de pagina, zowel qua vorm en kleurstelling als qua formaat. Want hij moet duidelijk opvallen. Speel daar naar hartenlust mee, maar pas op dat u er geen kermisattractie van maakt die de andere content overschreeuwt.

Houd bij het ontwerpen in gedachten in welke contekst de CTA wordt geplaatst. Bij een aanvraag van een begrafenispolis hoort een ander exemplaar dan bij een speciale aanbieding van coole, elektronische gadgets.

Duidelijke letter en ronde hoeken

‘Zet’ de tekst wel altijd in een grote, duidelijke letter. Zorg voor voldoende contrast tussen letters en achtergrond. En voor veel witruimte rond de tekst. Niet alleen de CTA zelf moet opvallen, ook de tekst moet er duidelijk uitspringen.

Kies voor een vorm met afgeronde hoeken, bijvoorbeeld een ovale knop of een rechthoek met afgeronde hoeken. Want vormen met scherpe hoeken stoten af. Bovendien leiden die scherpe hoeken de blik van uw bezoekers weg van de CTA. Dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Kleurgebruik luistert nauw

Ook de kleur van de call to action luistert nauw. Kleuren beïnvloeden onze stemming en ons gedrag. Kleuren die goed werken, zijn oranje, geel en rood. Maar zelf ben ik niet dol op rood. Een rode CTA kan namelijk ook een gevoel oproepen van ‘Stop, gevaar, denk er nog eens over na!’ Oranje is dan een betere keuze. Deze kleur symboliseert onder meer enthousiasme, doorzettingsvermogen en standvastigheid. Of groen. Die kleur staat onder andere voor sereniteit en optimisme. Een afrader is blauw. Die kleur zet de bezoeker vaak aan tot het heroverwegen van zijn keuze.

Leid de bezoeker naar de klik!

Idealiter is de pagina zo opgemaakt, dat de lezer soepel door de content wordt geleid en uiteindelijk terecht komt bij de call to action. De combinatie van tekst en beeld moet dermate overtuigend zijn, dat hij dan spontaan op de link, het plaatje of de button klikt. Dat is minder gemakkelijk te realiseren dan het misschien lijkt.

Let er op dat er in de omgeving van de CTA geen felgekleurde vormen of teksten staan. Dat leidt de bezoeker af van de call to action en daardoor kan de conversie afketsen. Er is maar één element dat op de pagina echt mag opvallen en dat is uw conversietool!

De plaats van de conversiebutton

Een call to action plaatst u bij voorkeur in, onder of rechts van de content. Zorg dat er voldoende vrije ruimte is

  • rond de CTA (want dan valt hij beter op)
  • tussen de CTA en de randen van het scherm

Want het is heel belangrijk dat de bezoeker niet hoeft te scrollen om de call to actiontool (helemaal) in beeld te krijgen. Mensen scrollen niet graag… U moet het uw bezoeker zo gemakkelijk mogelijk maken.

De tekst: kort en duidelijk

Zeg waar het op staat. Formuleer dus bondig wat uw bezoeker moet doen, bijvoorbeeld ‘Bestellen’ of ‘Inschrijven’. U kunt zo’n ‘commando’ versterken met bijvoorbeeld ‘direct’ of ‘nu’. Dat kan werken, maar het kan de bezoeker ook aanzetten tot voorzichtigheid. Daarom zou ik er niet zo gauw voor kiezen.

Wat u wel kunt doen, is onder dat ‘commando’ nog een regeltje tekst plaatsen. Dat tekstje moet helpen om uw bezoeker definitief over de streep te trekken. U kunt bijvoorbeeld melden hoe snel hij uw product in huis heeft als hij nu bestelt. Of dat hij geen risico loopt als hij het bestelt (‘Niet goed? Geld terug!). Maar houd het kort, zodat uw CTA geen associaties opwekt met een banner.

Test uw call to action!

Ik schreef het al eerder: het ontwerpen van een goede call to action is geen sinecure. Het gaat om een subtiel samenspel tussen

  • vorm en inhoud van de pagina en
  • vorm en inhoud van de CTA.

Test uw conversietool dus vóór u hem online zet. Laat dat bij voorkeur doen door mensen uit uw doelgroepen.

Wees uw eigen klant

Doe ook eens net alsof u een (potentiële) klant van uw eigen organisatie bent. Lees de pagina waarop de call to action staat nog een kritisch door. Leidt de content u in de richting van de conversietool? Als u daar aankomt, bent u dan overtuigd dat u dat product moet kopen? Staat de tool dus op de juiste plaats?

Nodigen de tool en de onmiddellijke omgeving uit tot klikken? En wat gebeurt er daarna? Is het vervolgtraject logisch? Wordt u gerustgesteld op momenten dat u toch een beetje gaat twijfelen? Weet u na de transactie alles wat u wilt weten over bijvoorbeeld de levering, garantie, retouren etc.?

Komt u er niet helemaal uit?

Bel of mail ons dan even. We helpen u graag verder.

Renske Cramer

Over Renske Cramer
Ik ben gepensioneerd communicatie- en marketingadviseur. Ik houd me bezig met dingen die nóg leuker zijn dan werken ;-)

6 Responses to Zet uw call to action aan het werk!

  1. Pingback: Mobiele content voor (o.a.) webshops: 12 tips « Renske Cramer Communicatie

  2. Pingback: Sla meer munt uit je landingspagina’s! (2) « Renske Cramer Communicatie

  3. Pingback: Naar een betere website (5): meer technische tips « Renske Cramer Communicatie

  4. Pingback: Naar een betere website (8): tekstuele content (tip 16 t/m 34) « Renske Cramer Communicatie

  5. Pingback: Naar een betere website (9): speciale aandacht voor speciale pagina’s « Renske Cramer Communicatie

  6. Pingback: Naar een betere website (12): pakkend beeldmateriaal |

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s