Sla meer munt uit je landingspagina’s! (2)

Een landingspagina is een krachtige marketingtool, maar wordt niet altijd volledig uitgenutEen effectieve landingspagina is een heel krachtige marketingtool. Maar hoe maak je een echt goede landingspagina? Tips voor o.a. vormgeving en inhoud.

We beginnen met de vormgeving. Uw huisstijl moet natuurlijk terugkomen in uw landingspagina. Zorg ervoor dat tekst en vormgeving uw bezoeker soepel naar de call to action leiden. Gebruik dus een grote, duidelijke letter en aansprekende illustraties die bijdragen aan het overbrengen van uw boodschap.

Dat mogen (goede!) foto’s zijn. Maar filmpjes zijn in veel gevallen stukken effectiever. Ze zijn vaak goed voor extra conversie. (Zet ze meteen ook even op YouTube, de op één na belangrijkste zoekmachine ter wereld!) Gebruik ook eens een duidelijke infographic. Maar maak de pagina niet te druk. Want dat leidt uw bezoeker teveel af van Het Doel: de call to action.

Elk medium zijn eigen landingspagina

Maakt uw landingspagina deel uit van een promotiecampagne, die bijvoorbeeld ook banners, activiteiten via sociale media en een nieuwsbrief omvat? Zorg dan dat die elementen qua vormgeving goed op elkaar aansluiten. Herkenning is (ook) in zo’n geval heel belangrijk!

Voor ongelijksoortige media zou ik trouwens sowieso aparte landingspagina’s maken. Iemand die via een Facebook-pagina of nieuwsbrief doorklikt, heeft meer voorkennis dan iemand die via een banner binnenkomt. Die ‘banneraars’ moet u dus wel even bijpraten. Ook een aparte, snel ladende landingspagina voor mobiele apparaten als smartphones is handig.

Op naar de call to action!

Maak een grote, duidelijke call to action-button met een tekst die niets aan duidelijkheid te wensen overlaat. Zet die button ruim boven de vouw van de pagina. De vouw is het stukje scherm dat je nog net kunt zien zonder naar beneden te scrollen. Nogmaals: zorg ervoor dat de vormgeving de ogen van de bezoekers in de richting van de call to action-button leidt.

Mensen scannen internetpagina’s volgens een F-vormig patroon. Houd daarmee rekening bij de vormgeving van uw landingspagina. Zet de hoofdtekst dus links of in het midden. Rechtsboven kunt u eventueel nog een kadertje plaatsen. De call to action-button kunt u kwijt onder of rechts van de hoofdtekst. Zo maakt u goede  call to actions!

Tips voor de inhoud

Verplaats u om te beginnen eens in de positie van uw bezoeker. Welke informatie zou u willen lezen voordat u op de call to action-button klikt? Dingen die u het vertrouwen bieden dat het goed komt als u dat doet. Dus zaken als

  1. contactgegevens van de organisatie
  2. keurmerken waarbij ze is aangesloten
  3. bestelkosten
  4. betaalmogelijkheden (veiligheid?)
  5. veiligheid van mijn klantgegevens
  6. service (retouren?) en servicekanalen (e-mail, chat, Twitter?)
  7. garantiebepalingen

verdienen in enige vorm een vast plekje op uw landingspagina’s.

Personaliseren en indeling

Probeer wel het aantal links naar deze vaste items zoveel mogelijk te beperken. Onderwerpen als de nummers 3 t/m 7 kunt u eventueel bundelen onder één linkje (bijvoorbeeld ‘Info over bestellen, betalen, service en garantie’).

Verschijnt er een bezoeker die al klant is? Zorg dan dat uw landingspagina meteen gepersonaliseerd wordt (aanhef, vooraf ingevulde klantgegevens etc.). En verras hem met een speciale aanbieding die aansluit bij zijn koopgedrag. Op dit gebied staat de techniek tegenwoordig (bijna) voor niets. Ik zou daar dankbaar gebruik van maken…

Houd het overzichtelijk…

Verder is een goede landingspagina gericht op maar één doel, bijvoorbeeld het maken van een afspraak of verkoop van een product. Let er dus op dat tekst en beeld altijd op dat ene doel zijn gericht. Plaats bijvoorbeeld geen linkjes naar andere interessante content op uw site. Dat leidt uw bezoeker maar af van zijn gang naar de call to action. En voor u het weet, bent u hem kwijt…

Bij de vormgeving hebben we het al gehad over het F-vormig scanpatroon van lezers op internet. Dat patroon heeft ook gevolgen voor uw tekst. De belangrijkste content komt bovenaan in de F. En dan hebben we het natuurlijk over de voordelen voor de klant. Elk volgend stukje informatie is minder belangrijk dan het voorgaande.

…en houd het kort

Voor de overzichtelijkheid verdeelt u de content in kleine, hapklare brokken. Zo’n brok is liefst één en desnoods twee (korte) alinea’s lang. U scheidt die brokjes met tussenkopjes die de nieuwsgierigheid van de lezer opwekken. In de kopjes beschrijft u in enkele woorden wat er in het volgende stukje tekst staat.

Maak de landingspagina en eventuele subpagina’s vooral niet te lang. Bied alleen informatie die uw bezoeker beslist nodig heeft om een positieve beslissing te nemen. Die moet hij in één oogopslag kunnen zien, zonder te scrollen. Gebruik korte, actieve zinnen. Hier vindt u meer tips voor het schrijven van goede webteksten.

Test uw landingspagina’s!

Komt uw communicatiebureau of –afdeling met diverse leuke ideeën op het gebied van tekst, beeld en vormgeving? En vindt u het moeilijk om een verantwoorde keuze te maken? Pik er dan twee uit die duidelijk van elkaar verschillen en voer daarmee een test uit.

Na een tijdje kijkt u hoe die pagina’s het doen qua conversie. Met de winnaar gaat u vervolgens verder. U kunt zo’n test ook inzetten als u een minder goed converterende landingspagina wilt verbeteren. Kleine ingrepen hebben soms al heel positieve effecten!

Leer van de resultaten

Hebt u een keus gemaakt? Houd dan in de gaten

  • hoeveel mensen op de landingspagina komen
  • hoeveel van hen overgaan tot conversie
  • wat ze verder nog op uw site doen

Dat levert u waarschijnlijk nuttige informatie op voor het ontwerpen van volgende acties en landingspagina’s. En voor het creëren van ‘gewone’ content op uw site. Hier vindt u meer info over het optimaliseren van uw website.

Komt u er niet helemaal uit?

Roep dan professionele hulp in. Dat kost in eerste instantie wat geld, maar dat verdient u met een echt goede landingspagina in no time terug. Mail of bel ons even. We helpen u graag!

Terug naar deel 1 van deze serie

Renske Cramer

Over Renske Cramer
Ik ben gepensioneerd communicatie- en marketingadviseur. Ik houd me bezig met dingen die nóg leuker zijn dan werken ;-)

One Response to Sla meer munt uit je landingspagina’s! (2)

  1. Pingback: Sla meer munt uit je landingspagina’s! (1) « Renske Cramer Communicatie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s