Sla meer munt uit je landingspagina’s! (1)

Een landingspagina is een krachtige marketingtool, maar wordt niet altijd volledig uitgenutEen effectieve landingspagina is een heel krachtige marketingtool. Maar hoe maak je een echt goede landingspagina?

Laatst had ik het er nog over met een collega-communicatiespecialist, die ik in een wegrestaurant tegen het lijf liep. We stelden vast dat heel wat bedrijven en andere organisaties er nog steeds niet in slagen om het instrument landingspagina ten volle uit te nutten. We komen heel wat rammelende exemplaren tegen.

Jammer, want een goede landingspagina levert aanzienlijk meer conversie op dan welke andere pagina van uw site dan ook. In twee artikelen ga ik daarom in op de ins en outs van dit fenomeen. En u weet het: komt u er toch niet helemaal uit: mail of bel ons! We helpen u graag verder.

Wat moet een landingspagina doen?

We beginnen even bij de basis. Een landingspagina is een speciale pagina op uw website, die probeert uw bezoekers te laten doen wat u wilt. Bijvoorbeeld

  • een abonnement nemen op uw nieuwsbrief
  • solliciteren op uw vacature
  • een afspraak maken voor een adviesgesprek
  • lid worden van uw organisatie
  • gegevens verstrekken voor uw klantendatabase
  • inschrijven voor uw seminar
  • uw petitie ondertekenen
  • brochures opvragen
  • producten of diensten bestellen

Aanvliegroutes naar een landingspagina

Een bezoeker kan op diverse manieren op uw landingspagina terechtkomen. Bijvoorbeeld door

  • te klikken op een hyperlink in uw nieuwsbrief of in zoekresultaten
  • een call to action of banner aan te klikken
  • een QR-code te scannen met zijn smartphone
  • een actiecode of url in te tikken die hij bijvoorbeeld in een folder tegenkomt

Tips voor vorm en architectuur

Landingspagina’s kunnen allerlei vormen hebben. Ze kan bijvoorbeeld een beknopte productinformatiepagina zijn. Of een wat langere pagina met achtergrondinformatie over uw diensten. Of een reeks opeenvolgende pagina’s, waarvan elke pagina een stukje informatie biedt en/of verzamelt. En allemaal proberen ze de bezoeker met zachte hand naar de conversie-call to action te leiden.

Mijn eerste tip: werkt u met een aantal opeenvolgende pagina’s? Maak er dan niet te veel en zet er ook niet te veel tekst en beeld op. Want dan zou uw bezoeker onderweg wel eens kunnen afhaken. Mensen zijn op het web nog ongeduldiger dan in het dagelijks leven! Ik vind vier schermen het maximum.

Waar laat je al die informatie?

Moet u veel informatie kwijt en ontkomt u er niet aan links te plaatsen naar aanvullende subpagina’s? Zet op die pagina’s dan uitsluitend informatie die bijdraagt aan het doel van uw landingspagina. Plaats zo mogelijk ook een call to action op de subpagina. Geef uw bezoeker vanaf de subpagina’s maar één navigatiemogelijkheid: terug naar de centrale landingspagina.

Wat ook goed werkt bij het verstrekken van veel informatie, is het samenvatten van gegevens in een handzame tabel of infographic. Maak het uw bezoeker makkelijk om gegevens met elkaar te vergelijken. Des te sneller hakt hij een conversieknoop door.

SEO trekt extra bezoekers

Optimaliseer uw landingspagina’s voor de zoekmachines, zeker als er niet al te vluchtige informatie op staat! Het is natuurlijk mooi meegenomen als er ook bezoekers op de pagina terecht komen die geen banner, QR-code of actiecode hebben gezien. Maar die wel op zoek zijn naar uw soort dienst of product! Hier vindt u tips voor zoekmachineoptimalisatie (SEO).

Die ‘autonome’ bezoekers missen misschien wel een stukje voorkennis, die via uw nieuwsbrief e.d. doorgeleide bezoekers al wel hebben opgebouwd. Speel daarop in met uw teksten. Maar overdrijf het niet, anders balen de ‘doorgeleiden’ misschien dat ze bepaalde informatie twee keer moeten lezen. Hier vindt u tips voor het schrijven van SEO-teksten.

Cadeautjes helpen bij conversie

Wilt u de kans vergroten dat uw bezoeker doet wat u wilt? Stel hem dan een cadeautje in het vooruitzicht. Bijvoorbeeld toegang tot interessante, al dan niet downloadbare content. Dat kan variëren van een whitepaper over een populair onderwerp tot (een link naar) een leuk spelletje of een geinig filmpje.

Echte cadeautjes zijn natuurlijk nog effectiever om mensen over de streep te trekken. Ik ben op zich niet zo makkelijk te verleiden tot aankopen. Maar toch heb ik bij een webwinkel laatst een mooie blouse en een rok gekocht die ik eigenlijk niet nodig had. Waarom? Omdat ik er een mooie en praktische, leren tas bij cadeau kreeg. En als ik érgens hebberig van word, is het wel van mooie tassen…😉

In deel 2 van deze serie: tips voor o.a. vormgeving en inhoud

Renske Cramer

Over Renske Cramer
Ik ben gepensioneerd communicatie- en marketingadviseur. Ik houd me bezig met dingen die nóg leuker zijn dan werken ;-)

6 Responses to Sla meer munt uit je landingspagina’s! (1)

  1. Pingback: Sla meer munt uit je landingspagina’s! (2) « Renske Cramer Communicatie

  2. Pingback: Feestdagen cadeautje voor geplaagde detailhandel? « Renske Cramer Communicatie

  3. Pingback: Zet uw call to action aan het werk! « Renske Cramer Communicatie

  4. Pingback: Naar een betere website (9): speciale aandacht voor speciale pagina’s « Renske Cramer Communicatie

  5. Pingback: Naar een betere website (13): interactie met uw doelgroepen |

  6. Pingback: Naar een betere website (14): het beheer van uw site |

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s