Betere site, meer conversie? Doe het in één keer goed!

Bij het bouwen en onderhouden van een goede website komt veel kijkenU wilt een betere website, meer conversie? Dat kan. Maar dan moet u wel bereid zijn om erin te investeren. Niet alleen geld, maar ook tijd en aandacht.

Ik kom regelmatig bij kleinere bedrijven die een nieuwe website willen. Die ondernemers zijn tot de ontdekking gekomen dat hun oude webvehikel niet echt meer van deze tijd is. Hij trekt te weinig bezoekers en de conversie laat te wensen over. Of het stoort hen dat het zo moeilijk is om foto’s en teksten van nieuwe producten op hun site te zetten. Dat ze daar ‘een mannetje’ voor nodig hebben. En dat al die ingrepen financieel toch wel aardig oplopen.

Niet wéér zo’n gedateerde folder op internet

Kortom: of ik maar even een nieuwe site wil regelen. Die moet een moderne uitstraling hebben. En makkelijk te bedienen zijn, zowel voor de medewerkers als voor de bezoekers. Natuurlijk mag het allemaal niet teveel kosten. En ach, de foto’s en de teksten van de oude site kunnen nog prima mee, hoor. Kunt u deze week nog even een offerte sturen? En kan de nieuwe site dan binnen twee weken op het net?

Verwachtingsvol kijkt zo’n ondernemer me dan aan. Na een blik op de klok, want eigenlijk wil hij graag verder met zijn ‘echte’ werk. Tijd is geld. Die communicatiemevrouw moet maar eens opstappen. ‘Natuurlijk kan dat’, zeg ik dan. ‘Maar dan hebt u straks weer zo’n gedateerde folder op het web. Zo eentje die weinig bezoekers trekt en weinig omzet genereert… Dat wilt u toch zeker niet?’

Bij goede site komt veel kijken

Dan ga ik globaal uitleggen hoe je een echt goede site moet opzetten en onderhouden. Ik ga in op dingen als zoekwoordenonderzoek en responsive webdesign. Op interactie met (potentiële) klanten, contentcreatie en de weg naar (meer) conversie. Etcetera, etcetera. (Lees meer over het bouwen of actualiseren van websites.). Op het feit dat interactieve aanwezigheid op internet vandaag de dag tot de kernactiviteiten van een ondernemer horen.

Niet zelden zie ik dan dat zo’n ondernemer acuut schele hoofdpijn krijgt. Sjonge, dát is ingewikkeld! Wat zal dat allemaal wel niet kosten? En dan de tijd die het vergt! Niet alleen in de ontwikkelfase, maar ook daarna. Regelmatig nieuwe content plaatsen, structureel actief zijn op sociale media… Hoe doe ik dat? De tent moet natuurlijk wél blijven draaien…

Investeringen snel terug te verdienen

Tijd om uit te leggen dat het in de praktijk allemaal best meevalt. En vooral: dat je die investeringen in tijd en geld dubbel en dwars terugverdient als zo’n site eenmaal goed draait. En als hij bovendien volgens de regels der marketing- en communicatiekunsten onderhouden wordt. Want dat wordt vaak ernstig onderschat, zeker in kleinere organisaties. Met alle gevolgen van dien: dan heb je eindelijk een potentieel goede site en converteert hij nóg niet optimaal. Kortom: uiteindelijk kiest zo’n ondernemer dan vaak wel voor het gezamenlijk ontwikkelen van een goede site en een dito marketing- en communicatiestrategie.

Keuze voor moderne aanpak

Vaak. Want er zijn natuurlijk ook mensen die het gewoon niet snappen. Of die het niet wíllen snappen. Die willen gewoon zo snel mogelijk een nieuwe site. Zo goedkoop mogelijk. Geen tijdrovend gezeur over zoekmachineoptimalisatie. Zelf willen ze er het liefst zo weinig mogelijk aan doen. Ze besteden het toch zeker niet voor niets uit aan een communicatieprofessional?

Tja. De klant is koning. Maar je moet natuurlijk wel bereid zijn om zo’n communicatiespecialist van informatie te voorzien waarmee hij/zij iets moois kan maken. Het probleem is dat het veel mkb-bedrijven nu eenmaal nog altijd ontbreekt aan substantiële marketingkennis en -bewustzijn. Maar ik vind het altijd weer zó jammer! Zo’n ondernemer gaat een boel kansen missen doordat hij zichzelf niet de tijd gunt om eens in de websitematerie te duiken.

Hoe houd je je tent draaiend?

Zeker in deze tijd moet je de allerbeste tools in huis halen die je kunt bemachtigen. Een goede site ís zo’n tool. En dan moet je er natuurlijk ook nog het juiste mee doen. Er bovenop zitten. Anders is het maar de vraag of je je tent op termijn draaiend kunt houden.

Waarschijnlijk komt zo’n ondernemer er wel een keer achter dat hij met zijn nieuwe site en traditionele marketingmethoden toch op het verkeerde spoor zit. ‘Gewoon’ doordat het niet goed gaat met zijn tent. En besluit hij zijn internetfolder alsnog te upgraden tot een moderne site. En al die andere dingen te doen die bij een modern marketing- en communicatiebeleid horen.

Achterstand moeilijk in te halen

Dan is hij meestal wel duurder uit dan wanneer hij het meteen goed had gedaan. Het kost hem uiteindelijk ook veel meer tijd. En dan hebben we het nog maar even niet over de achterstand die hij ondertussen heeft opgelopen. Als hij die nog wil inhalen, zal hij erg hard moeten gaan lopen.

Kortom: pak zo’n project nou toch meteen goed aan. Verdiep u terdege in de materie, want er komt veel meer bij kijken dan u denkt. En laat u bijstaan door een ervaren marketing- en communicatiespecialist. Al is het maar voor een gedeelte van het traject.

Goedkoop = duurkoop

Zo’n investering levert u aan het eind van de rit alleen maar winst op. Geloof me, goedkoop is bij zulke projecten vaak duurkoop. Ik heb daar méér dan genoeg nare voorbeelden van gezien.

Hebt u vragen naar aanleiding van deze bijdrage? Of kunt u wel wat hulp gebruiken bij het bouwen of optimaliseren van uw site? Mail of bel ons dan even. We helpen u graag verder.

Lees ook:

Renske Cramer

Over Renske Cramer
Ik ben gepensioneerd communicatie- en marketingadviseur. Ik houd me bezig met dingen die nóg leuker zijn dan werken ;-)

One Response to Betere site, meer conversie? Doe het in één keer goed!

  1. Pingback: Website nog steeds lastig gereedschap voor mkb « Renske Cramer Communicatie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s