Maak van uw nieuwsbrief een effectieve marketingtool (6 en slot)

Een goede nieuwsbrief is een effectieve marketingtoolTe weinig abonnees voor uw nieuwsbrief? Als u hem aantrekkelijker maakt, trekt hij vanzelf nieuwe abonnees aan. Maar er zijn nog veel meer mogelijkheden!

Het belangrijkste doel van uw nieuwsbrief is het op gang brengen én op gang houden van een zinvolle interactie met uw relaties. Maar het is natuurlijk wel zo aardig als uw nieuwsbrief ook nieuwe relaties binnenbrengt. Als u een superleuke nieuwsbrief maakt, komen die vanzelf. Maar u kunt dat proces ook een duwtje in de rug geven. Hoe pakt u dat aan?

Opt-in op elke pagina van uw site

Uw abonneebestand bestaat natuurlijk uit uw vaste relaties. Maar hoe werft u momenteel nieuwe abonnees? Alleen via een opt in-mogelijkheid op de contactpagina van uw site? Op zich prima, maar ik zou gewoon op élke pagina een opvallend blokje plaatsen waarmee mensen zich kunnen aanmelden.

Zet dat blokje – zeker op de homepage – op een prominente plaats. Dus aan de linkerkant of in het midden van de pagina. En in elk geval boven de ‘vouw’ (het punt vanwaar u naar beneden moet scrollen om verder te kunnen lezen). Maar er zijn nog veel meer interessante mogelijkheden.

Checkboxes, buttons en pop ups

Om te beginnen een heel eenvoudige. Neem op strategische punten (onder een reactieformulier, op een afrekenpagina) een selectievakje (checkbox) op. Door dat aan te vinken, kunnen bezoekers zich abonneren.

U kunt ook werken met een call to action-button. Zet ook die op een prominente plaats boven de vouw. Na het aanklikken van de button komt uw bezoeker terecht op een landingspagina, waar hij zich via een formuliertje kan aanmelden.

Een ‘agressievere’ methode is het werken met pop ups. Daarin plaatst u een wervend tekstje en een inschrijfformuliertje. Maar ik ben daar zelf voorzichtig mee. Er zijn veel mensen die een hekel hebben aan pop ups en zich dan juist niet abonneren. Dan keert zo’n hulpmiddel zich meedogenloos tegen u…

Ook in andere communicatietools

Ook in andere commerciële uitingen (folders, direct mail, advertenties) kunt u mensen attenderen op uw nieuwsbrief. Bij e-mailmarketing, folders en advertenties op het web kunt u natuurlijk weer werken met een aandacht trekkende button.

En als mensen zich eenmaal abonneren, kunt u hen gelijk vragen vrienden, kennissen, collega’s en familieleden te attenderen op uw nieuwsbrief. Simpelweg met behulp van een mogelijkheid om hun keuze te delen via e-mail en de sociale media.

Wervende tekstjes en cadeautjes inzetten

Welke methoden u ook kiest, zet steeds een wervend tekstje bij uw oproep tot abonneren. Iets in de trant van ‘Op de hoogte blijven van nieuwe ontwikkelingen en interessante aanbiedingen? Abonneer u op onze gratis nieuwsbrief. U krijgt dan eens per maand het laatste nieuws in uw mailbox.’

Het helpt als u een cadeautje geeft als bezoekers zich abonneren, bijvoorbeeld een leuke korting of toegang tot bepaalde informatie (als een white paper). En/of de belofte dat ze in aanmerking komen voor exclusieve aanbiedingen. Zo’n gebaar stimuleert ook het attenderen van vrienden etc.

Stel twijfelaars gerust

Geef bij inschrijving aan wat de frequentie van uw nieuwsbrief is. Want potentiële abonnees zijn vaak bang dat u hen zult overspoelen met allerlei berichten. En ze hebben het al druk genoeg. Dus stel hen op dit vlak meteen even gerust.

Ter verdere geruststelling kunt u nog vermelden dat u hun e-mailadressen en andere gegevens alleen intern zult gebruiken. En ze niet zult doorgeven of verkopen aan derden. Ook een link (‘Bekijk een voorbeeld van onze nieuwsbrief’) naar de laatste nieuwsbrief op uw site kan helpen om twijfelaars over de streep te trekken.

Breng voorkeuren in kaart

Vraag uw nieuwe relaties bij de inschrijving niet meteen het hemd van het lijf. Dat schrikt al gauw af tijdens zo’n eerste contactmoment. Mensen hebben doorgaans een hekel aan het invullen van webformulieren. Aan aanhef, naam en natuurlijk het e-mailadres hebt u in dit stadium voldoende.

U krijgt tenslotte nog kansen genoeg om meer over hen te weten te komen. Te beginnen via de bevestigingsmail (niet vergeten!), die deel uitmaakt van de aanmeldprocedure. Daar kunt u uw nieuwe abonnees alvast wat voorkeuren laten aanvinken.

Peil de mening van abonnees

Verder kunt u met uw nieuwsbriefsoftware bijhouden naar welke pagina’s en welke artikelen uw abonnees doorklikken. De statistieken van uw site leren u wat ze verder nog op uw site hebben uitgespookt. Daar kunt u veel uit afleiden.

U kunt uw abonnees ook af en toe vragen wat ze van uw nieuwsbrief vinden. En of ze suggesties hebben voor onderwerpen en verdere verbetering. Daar komen vaak heel nuttige aanwijzingen uit. U kunt hen dan meteen nog eens vragen naar hun voorkeuren.

Zo’n onderzoekje kunt u opnemen in uw nieuwsbrief. Maar u kunt er ook een aparte e-mailing aan wijden. De attentiewaarde is dan wat groter. Daarmee stijgt de kans dat uw abonnees de moeite nemen om uw enquête in te vullen. Ook hier helpt het als u hen een cadeautje aanbiedt.

Stuur maatwerk-nieuwsbrieven

Hebt u een groot abonneebestand? Dan kon het wel eens interessant zijn om het te splitsen in groepen met bepaalde interesses, voorkeuren etc. Dan kunt u elke groep een maatwerk-nieuwsbrief toesturen.

U zoekt de items die voor zo’n groep het interessantst zijn. Die zet u bovenaan in hun nieuwsbrief. Ook de onderwerpregel van de mail en de call to action kunt u aanpassen aan de behoeften van het segment. Dat maakt zo’n nieuwsbrief meteen een stuk interessanter voor uw abonnees. En voor uw organisatie…

Uitbesteden: minder zorgen, meer resultaat

Tot zover mijn tips om uw nieuwsbrief op te stoten in de vaart der volkeren. Komt u er niet helemaal uit of ontbreekt het u structureel aan tijd? Denk dan eens aan het uitbesteden van uw nieuwsbrief. Dat hoeft niet duur te zijn. U hebt een zorg minder én een goede extra marketingtool. Wij helpen u graag!

Renske Cramer

Over Renske Cramer
Ik ben gepensioneerd communicatie- en marketingadviseur. Ik houd me bezig met dingen die nóg leuker zijn dan werken ;-)

One Response to Maak van uw nieuwsbrief een effectieve marketingtool (6 en slot)

  1. Pingback: Maak van uw nieuwsbrief een effectieve marketingtool (5) « Renske Cramer Communicatie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s