Maak van uw nieuwsbrief een effectieve marketingtool (4)

Een goede nieuwsbrief is een effectieve marketingtoolUw nieuwsbrief verbeteren? Met passende illustraties maakt u hem een stuk aantrekkelijker voor uw abonnees. Vooral bij digitale nieuwsbrieven is er op dat gebied veel leuks mogelijk.

Zo, qua tekst ziet uw nieuwsbrief er inmiddels prima uit. Nu moeten we eens kijken naar het illustratiemateriaal. Dat moet de abonnees aanspreken. En zowel de inhoud van uw berichten als uw boodschap(pen) versterken. Gelukkig is er keus genoeg om er iets moois van te maken.

Want een digitale nieuwsbrief biedt interessante mogelijkheden voor het aanbieden van zowel

  • statische content (tekst, foto’s, infographics, cartoons) als
  • dynamische content (slideshows, filmpjes, pop-ups, geluidsbestandjes etc.).

Houd de kwaliteit in de gaten

Buit die mogelijkheden vooral uit om uw boodschappen kracht bij te zetten. Maar maak er geen onrustig geheel van. Dat stoot veel mensen af. Visuele prikkels ontvangen ze in het dagelijks leven al meer dan genoeg. Een rustige opmaak noopt tot rustiger, meer en begrijpender lezen. Daardoor zal er meer van uw boodschap blijven hangen.

Let ook op de kwaliteit van het gebodene. Amateurkiekjes maken geen professionele indruk. Lukt het intern niet om goede foto’s of video’s te maken? Huur dan een professionele fotograaf of filmer in. In elk geval voor heel belangrijke items als de introductie van een nieuw product.

Hoe komt u aan goede foto’s?

Hebt u meer algemene foto’s nodig? Is zelf maken geen optie en een fotograaf te duur? Als u er een klein bedrag voor over hebt, kunt u eens kijken op de sites van stockfotobureaus als Shutterstock. Wilt u liever gratis foto’s? Dan kunt u terecht bij bijvoorbeeld Flickr, Freedigitalphotos of Stock.xchng.

Vergeet overigens niet uw foto’s te comprimeren. Dat verkort de laadtijd van uw nieuwsbrief. Houd voor een grote foto 800 x 600 pixels aan. Hoe kleiner u de foto afbeeldt, hoe verder u kunt gaan met comprimeren.

Doe meer met uw materiaal

Verder is bij illustraties van belang dat u

  • ze voorziet van een informatief bijschrift. Dus niet ‘Onze nieuwe camera’ maar iets als ‘Onze nieuwe camera heeft een optische zoom die het beeld maar liefst 30 x dichterbij haalt’.
  • een alt-tekst maakt, waarin u kort beschrijft wat er op de foto te zien is. Dit tekstje verschijnt als de foto onverhoopt niet te laden is. Het is ook handig voor de zoekmachines, die niet met beeld uit de voeten kunnen
  • een ‘title attribute’ schrijft. Zo’n tekstje verschijnt als de lezer met zijn muisaanwijzer over de foto beweegt. Een extra mogelijkheid om uw boodschap kracht bij te zetten!

Hebt u meer foto’s en filmmateriaal dan u voor uw nieuwsbrief en site kunt gebruiken? Zet die dan op Flickr en YouTube (de op één na grootste zoekmachine ter wereld!). Uiteraard met aansprekende linkjes naar de juiste landingspagina’s op uw website.

Indeling: houd rekening met scangedrag

Tijd om uw nieuwsbrief in te delen. Mensen beginnen op een beeldscherm niet meteen te lezen. Ze scannen een pagina of nieuwsbrief eerst. Hun ogen volgen daarbij een F-vormig patroon. Tijdens zo’n scan zoeken ze de antwoorden op twee vragen:

  • wie stuurt me dit?
  • staan hier dingen die ik wil/moet lezen?

Dus: zet de berichten aan de linkerkant van uw nieuwsbrief. Grote illustraties komen boven de artikelen. Werkt u met kleinere illustraties of ‘thumbnails’, dan kunt u ze links of rechts van het bericht zetten.

Afwisseling van spijs doet eten

Ondersteunende tekstitems kunt u in kadertjes rechts bovenaan plaatsen. En ik schreef het al eerder: wissel commerciële items af met niet-commerciële. Uw abonnee houdt van afwisseling. De items die hij waarschijnlijk het interessantst vindt, zet u bovenaan.

In deel 5 van deze serie: controle, verzending en natraject

Renske Cramer

Over Renske Cramer
Ik ben gepensioneerd communicatie- en marketingadviseur. Ik houd me bezig met dingen die nóg leuker zijn dan werken ;-)

3 Responses to Maak van uw nieuwsbrief een effectieve marketingtool (4)

  1. Pingback: Maak van uw nieuwsbrief een effectieve marketingtool (3) « Renske Cramer Communicatie

  2. Pingback: Maak van uw nieuwsbrief een effectieve marketingtool (5) « Renske Cramer Communicatie

  3. Pingback: Maak van uw nieuwsbrief een effectieve marketingtool (6 en slot) « Renske Cramer Communicatie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s