Maak van uw nieuwsbrief een effectieve marketingtool (2)

Een goede nieuwsbrief is een effectieve marketingtoolUw nieuwsbrief verbeteren? Kijk dan eens kritisch naar uw contentbeleid. Boei uw lezer en houd hem vast!

U doet er goed aan de inhoud van uw nieuwsbrief zoveel mogelijk af te stemmen op de behoeften van uw (potentiële) relaties. Des te groter is de kans dat uw abonnees hem lezen. Pas daarbij op met de onontbeerlijke commerciële informatie.

Want als uw abonnee ergens niet van houdt, is het van een nieuwsbrief die bol staat van de SCHREEUWERIGE KOPPEN, commercieel getinte teksten, opvallende buttons en al dan niet knipperende banners. Een nieuwsbrief is geen folder. Het medium is primair bedoeld om een relatie op te bouwen met klanten en andere belangstellenden.

Breng ook eens iets anders

Zet er dus niet alleen informatie in over uw producten en diensten, maar ook andere wetenswaardigheden over uw organisatie. Vraag u bij de keuze van zulke items wel steeds af: heeft mijn lezer hier iets aan? Zou ik dat zelf willen weten als ik abonnee van mijn eigen nieuwsbrief was?

Plaats ter afwisseling ook content die niet van uw organisatie afkomstig is. Maar wel

  • aansluit bij de belangstellingssferen van uw abonnees en
  • een link heeft met uw organisatie en haar werkveld.

Leg uw oor te luister!

Hoe u daaraan komt? Zoek op internet naar nieuwtjes en ander materiaal over uw vakgebied en uw branche. En volg interessante blogs en andere nieuwsbronnen. U komt dan ongetwijfeld informatie tegen die u inspireert tot het schrijven van een aardig stukje voor uw nieuwsbrief.

Ook reacties die binnenkomen op uw nieuwsbrieven, website en sociale-mediapagina’s kunnen leuke aanknopingspunten bieden. Of opmerkingen van uw relaties en uw klankbordgroep (zie deel 1 van deze serie). En dingen die u in de wandelgangen van een seminar of tijdens een netwerkborrel hoort. Als u er eenmaal op gaat letten, hebt u snel een aardig lijstje met mogelijke onderwerpen.

Schrijf toegankelijke teksten

Schrijf vervolgens toegankelijke teksten. Vermijd vakjargon of leg zo’n vakterm even uit. Gebruik de taal van uw doelgroepen. Als u mikt op het taalniveau van pakweg 16-jarigen, zit u vaak wel goed. Zet boven elk item een kernachtige, pakkende kop waarin u de inhoud van het stukje samenvat. In dit artikel vindt u meer tips over het schrijven voor het web.

Schrijf zelfs uw commerciële items niet te commercieel. Vermijd reclame-superlatieven. Anders neemt de abonnee u niet meer serieus. Beschrijf vooral de voordelen van uw producten en diensten en doe dat op een zo objectief mogelijke wijze. Maar maak er geen dorre opsomming van feiten en specificaties van. Daarvoor kunt u beter een linkje plaatsen naar een specificatiepagina op uw website.

Call to action boven de ‘vouw’

Nu we het er toch over hebben: hoed u bij het maken van linkjes voor exemplaren als ‘Lees meer’ of ‘Meer info’. Daar kunnen zoekmachines niet veel mee en u wilt natuurlijk wel dat ze uw nieuwsbrief optimaal indexeren. Omschrijf dus duidelijk wat de lezer van de link mag verwachten. Dus iets als ‘Ga naar de technische specificaties van de nieuwe camera’. En controleer even of de link werkt.

Gebruikt u een call to action om uw abonnee te verleiden tot bijvoorbeeld het opvragen van informatie of het plaatsen van een bestelling? Plaats die dan bij voorkeur boven de ‘vouw’ van de nieuwsbrief. De vouw is het laatste stuk van de pagina die nog zichtbaar is zonder dat je naar beneden moet scrollen. Bij een heel lange nieuwsbrief mag u de call to action onderaan de nieuwsbrief nog eens herhalen.

In deel 3 van deze serie: tips over lengte, verrassingen en… spam!

Terug naar deel 1: De basis: een goede template

Renske Cramer

Over Renske Cramer
Ik ben gepensioneerd communicatie- en marketingadviseur. Ik houd me bezig met dingen die nóg leuker zijn dan werken ;-)

5 Responses to Maak van uw nieuwsbrief een effectieve marketingtool (2)

  1. Pingback: Maak van uw nieuwsbrief een effectieve marketingtool (1) « Renske Cramer Communicatie

  2. Pingback: Maak van uw nieuwsbrief een effectieve marketingtool (3) « Renske Cramer Communicatie

  3. Pingback: Maak van uw nieuwsbrief een effectieve marketingtool (4) « Renske Cramer Communicatie

  4. Pingback: Maak van uw nieuwsbrief een effectieve marketingtool (5) « Renske Cramer Communicatie

  5. Pingback: Maak van uw nieuwsbrief een effectieve marketingtool (6 en slot) « Renske Cramer Communicatie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s