Neurodriven marketing: nieuwe wegen naar consument

Verdienen geld door een kijkje te nemen in de hersenen van de consumentElk jaar steekt het bedrijfsleven weer miljarden euro’s in onderzoek. En toch mislukt 80% van alle productintroducties binnen twee jaar. Wat een verspilling. Hoe voorkom je dat?

Door niet zomaar naar consumenten te luisteren. Consumenten zijn lastige wezens. Ze roepen vaak het ene, maar doen het andere. Wat hen precies drijft, kun je veel beter uitvogelen met behulp van neurologisch onderzoek. Op dat gebied zijn grote vorderingen gemaakt.

Bijvoorbeeld de ontdekking van de ‘koopknop’ in het consumentenbrein. Daardoor is hun gedrag veel beter te voorspellen en te bespelen. Dat concludeert communicatie-expert Martin de Munnik in zijn boek ‘De koopknop. Het geheim van het consumentenbrein’. ‘Marketing wordt een exacte wetenschap’, zegt hij.

In het consumentenbrein kijken

Door het inzetten van de relatief jonge neurotechniek is het inmiddels mogelijk om in het consumentenbrein te ‘kijken’. Je kunt meten hoe mensen onbewust reageren op merken, producten, behoeften en belevingen.

Er is ook aangetoond hoe marketingstimuli de hersengebieden activeren die van invloed zijn op het koopproces. De koopintentie blijkt daardoor veel preciezer te voorspellen. Dat is natuurlijk prachtig. Maar er is één minpuntje.

Aanzetten knop is nog lastig

Het ‘aanzetten’ van de koopknop is in de praktijk nog steeds erg lastig. Met zijn boek laat De Munnik zien hoe het bedrijfsleven de knop kan vinden. En hoe je de consument daarmee effectiever kunt (laten) bespelen.

‘De toekomst van neuromarketing is ronduit spectaculair. We kunnen straks de communicatieproducten en -diensten beter op de emoties van de consument afstemmen en de effectiviteit van de marketing echt verbeteren’, zegt hij.

Producten beter af te stemmen op klant

Ook de producten zelf zijn beter op de onbewuste beleving van de klant af te stemmen. De smaak, de geur, de kleur en het effect daarvan in het brein wordt daardoor veel sterker. ‘Chips die naar een feestje ruiken. Koffie die gezelligheid oproept. Kleuren waar je gelukkig van wordt. Het uitshirt van een voetbalclub dat angst uitstraalt ter compensatie van het thuiseffect. Het zal een reuzenstap vooruit betekenen voor het marketingvak, dat juist de laatste jaren veel van zijn glans verloren heeft’.

Neurodriven marketing heeft toekomst

‘Al jaren dromen marketing managers, ondernemers en verkopers over de koopknop. Als je de klant precies weet te raken op de punten die hem onbewust tot actie triggeren, heb je in feite een goudmijn in handen,’ vervolgt hij. ‘We hoeven dus niet meer naar de consument te luisteren, want we kunnen nu precies zien wat hij of zij echt wil. Zonder gekleurde feedback.’

De koopknop. Het geheim van het consumentenbrein. Martin de Munnik. Sdu Uitgevers. ISBN 978 90 5261 992 7

Over Renske Cramer
Ik ben gepensioneerd communicatie- en marketingadviseur. Ik houd me bezig met dingen die nóg leuker zijn dan werken ;-)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s