Klant te beïnvloeden tijdens slaap?

Wat we onthouden, is met een simpele instructie te beïnvloedenTijdens de slaap slaan onze hersenen bepaalde ervaringen extra goed op. Welke ervaringen dat zijn, kun je sturen met simpele instructies.

Dat hebben onderzoekers van het UMC St Radboud (Nijmegen) aangetoond. Maar alleen overdag denken aan wat je moet onthouden – dus zonder ‘slaapmoment’ – werkt juist averechts. Kun je dit mechanisme gebruiken bij communicatie met bijvoorbeeld (potentiële) klanten?

Geheugenopslag geen passief proces

Tijdens de slaap verwerken de hersenen onze dagelijkse ervaringen. Hierdoor onthouden we de dingen die we overdag meemaken beter. In tegenstelling tot wat eerder werd gedacht, is deze geheugenopslag tijdens de slaap geen passief proces.

Integendeel zelfs. Er zijn aanwijzingen dat onze hersenen bepaalde herinneringen selecteren om die tijdens de diepe slaap te verwerken. En andere als het ware bestempelen als tweederangs-ervaringen, die ze niet persé hoeven vast te houden..

Beïnvloeden wat je onthoudt

Eelco van Dongen van het UMC St Radboud en het Donders Instituut in Nijmegen onderzocht of dat klopt. Met andere woorden: is het mogelijk dat mensen zelf kunnen bepalen welke herinneringen een voorkeursbehandeling krijgen tijdens de slaap?

Hij liet proefpersonen van verschillende foto’s de locaties van gebouwen en meubels leren. De ene helft van de deelnemers leerde de locaties ’s morgens. Daarna gingen die proefpersonen gewoon naar hun werk of naar school. ’s Avonds keerden ze terug voor de geheugentest.

Opdracht geven ná het leren

De andere helft leerde de locaties ’s avonds. Deze mensen sliepen ’s nachts thuis en werden pas de volgende ochtend getest. Tussen de leeropdracht en de test zat voor beide groepen precies 14 uur. Om een onderscheid in het geheugen aan te brengen, kreeg sommige deelnemers meteen na het leren te horen dat ze uitsluitend getest zouden worden op de locatie van de meubels. Anderen moesten zich juist focussen op de gebouwen. Voor elk goed antwoord binnen de aangegeven categorie konden ze extra geld verdienen.

Nachtelijke opslag = effectiever onthouden

Maar net voordat hun geheugen werd getest, kregen alle deelnemers te horen dat álle locaties belangrijk waren. En dat ze voor elk goed antwoord extra geld zouden krijgen. Hoe brachten beide groepen het er van af?

De deelnemers die hadden geslapen, konden zich meer locaties van de te onthouden categorie herinneren dan van de andere categorie. Slaap zorgt er kennelijk voor dat deze specifieke herinneringen langer behouden blijven.

Overdag onthouden werkt averechts

De deelnemers die níet hadden geslapen, vergaten juist méér locaties van hun ‘onthoudcategorie’. ‘Het onderzoek laat zien dat slaap inderdaad selecteert wat voor ons van belang is, en niet simpelweg al onze ervaringen hetzelfde behandelt´, zegt Van Dongen. ´Verder lijkt het erop dat het juist averechts werkt als je overdag denkt aan wat je moet onthouden’.

Slaap heeft dus een beschermende invloed op herinneringen die voor ons van belang zijn. Bovendien is de selectie van die herinneringen makkelijk te beïnvloeden. Eén simpele instructie ná het leren was in dit onderzoek voldoende om de verschillen te creëren.

Toepasbaar bij studie en… communicatie?

Van Dongen: ‘Mogelijk zijn deze onderzoeksresultaten te vertalen naar het onderwijs om belangrijke lesstof goed te onthouden. Vervolgonderzoek zou kunnen uitwijzen hoe slaap is te gebruiken om betere studieresultaten te behalen’.

Vanuit mijn vakgebied vraag ik me af hoe je dat mechanisme het best kunt inzetten bij ‘de’ communicatie. Ofwel: hoe krijg je menselijke hersenen zover, dat ze ’s nachts juist jóuw boodschap rotsvast verankeren op hun ‘harde schijf’? Ik kijk met belangstelling uit naar het vervolgonderzoek…

Lees ook: Moeilijk probleem? Niet teveel over nadenken!

Renske Cramer

Over Renske Cramer
Ik ben gepensioneerd communicatie- en marketingadviseur. Ik houd me bezig met dingen die nóg leuker zijn dan werken ;-)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s