Verleid uw doelgroepen met content (3)

Verleid uw doelgroepen met spraakmakende contentContent marketing is een heel effectieve tool bij het verbeteren van uw resultaten. Maar kleinere organisaties werken er nog nauwelijks mee. Waar moet u allemaal op letten?

Zo, inmiddels weet u wat u waar wilt gaan publiceren en hoe u dat wilt ondersteunen. Maar daarmee bent u er nog niet. Het is de bedoeling dat u uw doelgroepen met uw content verleidt tot een reactie. Om vervolgens een vorm van interactie met hen aan te gaan. Of dat nu een discussie is of onmiddellijke conversie. Daar moeten uw mensen wél op voorbereid zijn.

Snel reageren is cruciaal

Het is heel belangrijk dat ze zo snel mogelijk antwoorden als uw doelgroepen reageren. Liefst meteen, maar toch minimaal dezelfde werkdag. Iemand moet dus de diverse kanalen volgen en een reactie geven of in gang zetten. Die persoon moet daar in elk geval gedeeltelijk voor worden vrijgemaakt. Want zoiets kost meer tijd dan veel organisaties zich doorgaans realiseren.

Contentcreatie: uitbesteden!

Een ander punt van aandacht: wie gaat de content produceren? Het maken van degelijke, aansprekende content is niet eenvoudig. Noch qua inhoud, noch qua vorm. En het regelmatig vervaardigen van zulke producten is nog veel lastiger. Het is echt een vak apart.

Beschikt u niet over een communicatie-afdeling en/of doet u nog geen zaken met een communicatiebureau? Dan adviseer ik om minimaal een of meer goede freelance journalisten en/of tekstschrijvers in te zetten. Bij voorkeur mensen met veel ervaring op het gebied van zakelijke communicatie én kennis van uw doelgroepen en markten.

Contentstrategie invullen

Samen met zo’n specialist kunt u de contentstrategie op de korte en middellange termijn invullen. De specialist verzamelt vervolgens de noodzakelijke informatie en vervaardigt de content. In overleg met u kan hij de vormgeving begeleiden en zorgen voor componenten als illustratiemateriaal (foto’s, filmpjes, infographics, cartoons). Ook voor flankerend beleid als persberichten kunt u bij hem terecht.

Natuurlijk kost dat geld. Maar dankzij hun vakkennis leveren die specialisten doorgaans veel betere content dan u of uw medewerkers. Dat bespaart u niet alleen een massa zorgen, maar ook veel tijd en dus geld. Zodat u uiteindelijk goedkoper uit bent.

Stel u bescheiden op

Tijd voor wat tips voor het invullen van uw contentstrategie. Hoofdregel 1: praat alleen over uw merk, producten, diensten en organisatie als dat voor het desbetreffende item echt functioneel is. Stel u daarbij bescheiden op. U wilt immers voorkomen dat uw doelgroepen u opdringerig vinden!

Als u merken, diensten e.d. verwerkt, benader dan bij voorkeur de menselijke, sociale kanten. En houd het kort. U kunt in uw content wel links aanbrengen naar bijvoorbeeld andere pagina’s op uw site. Maar maak geen commercieel getinte linktekstjes.

Illustraties vertellen deel verhaal

Wat bij content marketing nog wel eens te weinig aandacht krijgt, is het goed illustreren van de content. Beeld en tekst moeten elkaar versterken. Kies dus kwalitatief goed illustratiemateriaal dat echt bijdraagt aan het overbrengen van de boodschap.

Gebruik niet alleen foto’s en filmpjes, maar ook eens verhelderende tekeningetjes, een leuke cartoon of infographics. Ik zou niet op zulke blikvangers bezuinigen. Gebruik maken van stockfoto’s e.d. is voordelig, maar uw concurrent kan ze ook op zijn site hebben… Liever niet doen dus.

SEO vaak onderschat

Zorg ervoor dat bijdragen zijn geoptimaliseerd voor zoekmachines, zodat ze de teksten en het illustratiemateriaal goed kunnen indexeren. Onderschat dit gedeelte niet; zoekmachineoptimalisatie (SEO) is een belangrijk én een complex vak.

Hier leest u waar zoekrobots zoal op letten. Tevens leert u hoe u een titel en een metadescription voor uw content maakt. En hier vindt u eisen waaraan teksten en illustraties moeten voldoen.

Reageren en delen zijn belangrijk

Zorg ervoor dat uw bezoekers gemakkelijk kunnen reageren op uw content. En maak het hen zo makkelijk mogelijk om uw informatie te delen. In elk geval via e-mail en de belangrijke sociale media (Facebook, Hyves, YouTube, Pinterest, LinkedIn, Twitter).

Volgende keer: zeg het met verhalen!

Terug naar deel 1: de voordelen van content marketing

Terug naar deel 2: de eerste stappen naar een content marketingbeleid

Renske Cramer

Over Renske Cramer
In het dagelijks leven is Renske communicatieadviseur bij Renske Cramer Communicatie in Philippine (www.RenskeCramerCommunicatie.nl)

2 Responses to Verleid uw doelgroepen met content (3)

  1. Pingback: Verleid uw doelgroepen met content (2) « Renske Cramer Communicatie

  2. Pingback: Verleid uw doelgroepen met content (4 en slot) « Renske Cramer Communicatie

Wat vindt u ervan?

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 25 andere volgers