Verleid uw doelgroepen met content (2)

Verleid uw doelgroepen met spraakmakende contentContent marketing is een heel effectief hulpmiddel bij het vergroten van uw marktaandeel. Maar kleinere organisaties zetten het nog nauwelijks in. Hoe pakt u het aan?

U begint met het doen van een gedegen onderzoek. Bekijk voor alle doelgroepen wat hen op uw gebied interesseert, wat hun informatiebehoeften zijn en wat hun voorkennis is. Breng tevens in kaart waar ze zich op internet zoal ophouden (Facebook, Hyves, YouTube etc.).

Zet de grote lijnen uit

Aan de hand van de uitkomsten bepaalt u in grote lijnen

  • waarover uw content zoal moet gaan
  • hoe u het beste inspeelt op de voorkennis van uw doelgroepen
  • in welke vorm u de informatie moet gieten (goed geïllustreerde artikelen, filmpjes etc.)
  • op welke kanalen u de content publiceert

Benut interne kennis!

Betrek uw organisatie bij dit onderzoek en het verder uitwerken van uw contentplannen. Uw medewerkers kunnen u op basis van hun marktkennis en praktijkervaringen onder andere helpen bij

  • het bedenken van aansprekende onderwerpen en
  • het kiezen van de juiste vormen en kanalen
  • het leveren van kennis aan de leverancier van de content

Check uw statistieken

Ook de resultaten van uw nieuwsbrieven en de statistieken van uw site kunnen richting geven bij het kiezen van onderwerpen. Kijkt u maar eens naar

  • de belangrijkste zoekwoorden waarmee bezoekers op uw site belanden
  • de belangrijkste taken die ze op uw site uitvoeren
  • de andere pagina’s die ze bezoeken

De vragen die ze stellen en de kritiek die ze spuien, kunnen eveneens interessante aanknopingspunten zijn.

Welke onderwerpen kiest u?

Kies bij voorkeur onderwerpen waarover op internet nog niet zoveel te vinden is, maar die uw doelgroepen waarschijnlijk wel interessant vinden. Op ‘me too-content’ zit niemand te wachten, tenzij u er een eigen, aansprekende draai aan weet te geven. Bijvoorbeeld met nieuwe onderzoeksgegevens of andere interessante aanvullingen als tests en ervaringen van gebruikers.

Natuurlijk mag u ook best eens iets publiceren waaraan uw doelgroepen misschien wat minder behoefte hebben, maar dat wel een beeld geeft van uw expertise. Dat is goed voor uw imago als deskundige en uw naamsbekendheid. Pas wel op dat u niet ‘over de hoofden van uw lezers heen schiet’. Houd het dus kort en vooral begrijpelijk.

Waar publiceert u de content?

U benut natuurlijk op de eerste plaats uw eigen communicatiekanalen, zoals uw site, uw blog, uw nieuwsbrief, e-mailmarketingcampagnes en uw sociale media-accounts. Als uw content voor een breder publiek interessant is, probeer dan ook eens om via een persbericht aan free publicity te komen.

Zulke breed inzetbare informatie kunt u natuurlijk ook aanbieden aan bijvoorbeeld een toonaangevend blad of een belangrijk weblog. Exclusief uiteraard, want goede content is geen persbericht. Zorg voor dergelijke media wel voor voldoende en kwalitatief hoogstaand illustratiemateriaal.

Ondersteuning met reclame helpt

Om ervoor te zorgen uw contentinspanningen worden opgemerkt, is het vaak verstandig om een tijdje te adverteren via online kanalen en eventueel de traditionele media (huis-aan-huisbladen, regionale en landelijke kranten, (vak)tijdschriften, al dan niet regionale radio en tv). Eventueel, want de traditionele media zijn vaak relatief duur.

Online adverteren is een stuk voordeliger. U kunt bijvoorbeeld banners plaatsen op websites die uw doelgroepen bezoeken. Of een Search Engine Advertising (SEA)-campagne opzetten, bijvoorbeeld via Google AdWords. U kunt dan advertenties laten verschijnen bij zoekresultaten van uw (potentiële) doelgroepen.

Volgende keer: waarop moet u zoal letten bij content marketing?

Terug naar deel 1: de voordelen van content marketing

Renske Cramer

Over Renske Cramer
Ik ben gepensioneerd communicatie- en marketingadviseur. Ik houd me bezig met dingen die nóg leuker zijn dan werken ;-)

3 Responses to Verleid uw doelgroepen met content (2)

  1. Pingback: Verleid uw doelgroepen met content (1) « Renske Cramer communiceert

  2. Pingback: Verleid uw doelgroepen met content (3) « Renske Cramer Communicatie

  3. Pingback: Verleid uw doelgroepen met content (4 en slot) « Renske Cramer Communicatie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s