Kortetermijndenken organisaties gevaarlijke hobbel

Weinig wendbare organisaties zijn onvoldoende opgewassen tegen veranderingen op het gebied van conjunctuur en arbeidsmarktDe meeste Nederlandse organisaties (58%) hebben hun wendbaarheid het afgelopen jaar niet vergroot. Dit ondanks de druk van De Crisis.

Hoewel het onderwerp bij de meeste organisaties hoog op de agenda staat, lukt het niet om een doorbraak te realiseren. Belangrijkste belemmering: ze blijven steken in kortetermijndenken. Dat blijkt uit het Wendbaarheidsonderzoek van detacheerder Yacht.

‘Wendbaarheid dé winfactor’

Directeur Peter Hulsbos van Yacht: ‘Een deel van de bedrijven, 2 op de 5, zegt dat hun wendbaarheid is toegenomen. Maar een schrikbarend grote groep heeft de wendbaarheid niet weten te vergroten. Zorgelijk, want juist onder druk van de crisis, waarvan we zeker mogen verwachten dat die voorlopig aanhoudt, is wendbaarheid voor organisaties dé winfactor. En vooral ook zorgelijk omdat organisaties er blijkbaar niet in slagen datgene te doen wat zij belangrijk vinden’.

Concurrentiekracht vergroten belangrijkst

Een betere wendbaarheid staat bij veel organisaties (82%) hoog op het verlanglijstje. Bijna de helft (48%) vindt dat er méér aandacht moet zijn voor wendbaarheid. Belangrijkste drijfveren:

  • ‘we willen concurrerend blijven’ (18%)
  • ‘helpt ons door de crisis heen’ (11%)
  • ‘helpt ons omgaan met veranderende wetgeving’ (10%)
  • ‘helpt ons omgaan met een sterk fluctuerende marktvraag’ (10%)

Kortetermijndenken grootste belemmering

Wat belemmert organisaties bij het vergroten van hun wendbaarheid? Belangrijkste probleem is de kortetermijnvisie van organisaties (28%). Organisaties met een achterstand op het gebied van wendbaarheid zijn vooral bezig met overleven. Zij kijken meer naar het efficiënter inrichten van de organisatie.

Organisaties die al wat wendbaarder zijn, zijn meer bezig met de dag van morgen. Zij focussen zich op procesverbetering en kennismanagement. Organisaties die al structureel wendbaar zijn, houden zich bezig met kennismanagement en met het bepalen van de strategische richting. Daarnaast noemen ze relatief vaak dat ze bezig zijn met talentmanagement.

‘Er zijn bedrijven waar alles lukt’

‘Wat we zien is dat er twee uitersten zijn’, vertelt de Yacht-directeur. ‘Aan de ene kant bedrijven waar alles lukt. Die wendbaar zijn, geen belemmeringen zien, bezig zijn met strategie en kennisontwikkeling en succesvol zijn. Deze organisaties zeggen ook vaker dat ze geen last hebben van de crisis. Aan de andere kant zien we organisaties die in een zuigend moeras zitten van kortetermijnkeuzes’. Daar is onvoldoende ruimte is voor strategie en zelfreflectie. Reorganisaties volgen elkaar vaak snel op. En beelden van middenmanagement en topmanagement verschillen relatief vaak van elkaar.

Onderzoek toont stijgende lijn

Ondanks het feit dat zoveel organisaties de wendbaarheid niet heeft weten te vergroten, blijkt uit het onderzoek dat de wendbaarheid van organisaties wel wat toeneemt. Het aantal organisaties dat structureel wendbaar is, is over een periode van ruim twee jaar licht gegroeid van 15% naar 18%. Het aantal organisaties dat nog helemaal niet wendbaar is, daalt flink (van 38% naar 28%).

De wendbaarheid neemt volgens de detacheerder vooral toe doordat

  • steeds meer organisaties strategische HR-plannen inzetten
  • ze het relatief makkelijk vinden om de juiste externe kennis binnen te halen
  • steeds meer organisaties een ideale verhouding zoeken tussen vaste werknemers en flexwerkers

Over Renske Cramer
Ik ben gepensioneerd communicatie- en marketingadviseur. Ik houd me bezig met dingen die nóg leuker zijn dan werken ;-)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s