Management positiever over effect communicatie

De kracht van communicatie wordt in het mkb nog vaak onderschatSteeds meer bedrijven en andere organisaties raken doordrongen van het belang van goede communicatie. En geven er ook meer aan uit.

Dat blijkt uit het wereldwijde kwartaalonderzoek Pulse van PR-organisatie Grayling. Er hebben meer dan 1200 communicatieprofessionals aan meegewerkt. Verreweg het grootste deel van hen komt uit Europa.

Wereldwijd geeft bijna 22% van de respondenten aan dat de investeringen in PR nog steeds toenemen. Dit ondanks de voortdurende druk op het budget van de klant en de blijvende economische instabiliteit. De grootste stijgingen doen zich voor in Azië (+ 16,6%), de VS (+ 12,4%) en West-Europa (+ 12,2%).

Stijging uitgaven voor corporate en mvo

Daarbij gaat het meeste geld naar de sociale media en overige digitale communicatie (44%). Bij corporate communicatie en reputatiemanagement gaat het om een stijging van 26%. En 17% meldde een stijging van de uitgaven voor communicatie over maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo).

Bijna de helft van de ondervraagden (47%) geeft aan dat het effect van communicatieactiviteiten op bestuursniveau in steeds hogere mate zichtbaar is. En 54,8 % meldt een toename van het besef dat deze activiteiten bijdragen aan commercieel succes.

Zoeken naar kostenbesparende oplossingen

‘In de bevindingen van het onderzoek zijn veel van de trends terug te vinden die we bij onze opdrachtgevers overal ter wereld zien’, zegt topman Michael Murphy van Grayling. ‘Ondanks de moeilijke economische situatie zijn er veel nieuwe mogelijkheden, zowel op traditionele als op opkomende markten’.

Opdrachtgevers zijn steeds meer op zoek naar flexibele, ondernemende en kostenbesparende oplossingen om in hun communicatiebehoeften te voorzien. ‘Wat verder opvalt, is dat de zichtbaarheid van het belang van communicatie in de directiekamer en de impact ervan op het commercieel succes sterk blijft groeien’, zegt hij.

Kracht communicatie vaak onderschat

En dat is natuurlijk een verheugende constatering. Want communicatie is een bijzonder krachtig, maar nog altijd onderschat instrument. Zeker bij de kleinere mkb-bedrijven. Die missen daardoor veel kansen. En dat in een crisistijd als deze…

Renske Cramer

About these ads

Over Renske Cramer
In het dagelijks leven is Renske communicatieadviseur bij Renske Cramer Communicatie in Philippine (www.RenskeCramerCommunicatie.nl)

Wat vindt u ervan?

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 25 andere volgers