Detailhandel: waar liggen nog kansen?

Pluriformiteit winkelaanbod verder onder drukDe ‘gewone’ detailhandel krijgt het dit jaar opnieuw moeilijker. En de groei van de succesvolle online retail stabiliseert. Waar liggen nog kansen?

De particuliere consumptie is terechtgekomen op het laagste niveau sinds eind 2003. Dat zal ook in 2012 weer tot een omzetdaling in de non-food detailhandel leiden. Het online retailkanaal doet het een stuk beter. De webwinkels realiseerden vorig jaar een omzetstijging van 13%. Maar dit jaar stabiliseert de groei op zo’n + 10%. Zijn er nog mogelijkheden om die markt een oppepper te geven?

45+’er vormt groeibelofte

Ja, zegt ABN AMRO in zijn gisteren verschenen rapport ‘Visie op Retail’. Er staat namelijk een nieuwe groep online kopers op. Vorig jaar zetten 900.000 mensen van (vooral) boven de 45 jaar hun eerste schreden op het pad van de e- en m-commerce.

Die nieuwe kopers nemen de hele verkoopgroei van webshops in 2011 en 2012 voor hun rekening. Omdat de participatiegraad van deze groep nog relatief laag is, valt hier in de toekomst groei te realiseren.

Bestaande klant smaakt naar méér

Voor het overige zal de online retail het toch moeten hebben van nieuwe technologieën en slimmere marketingtechnieken. De bank signaleert dat de totale online bestedingen per consument in 2011 voor het eerst met 0,6% is gedaald. Hoe kan de webwinkelier bij een verdere daling toch meer omzet genereren? Hij moet zijn bestaande klanten verleiden om vaker of voor een hoger bedrag aankopen te doen. Dat zal niet meevallen. Want het consumentenvertrouwen is laag, bijna iedereen gaat er volgend jaar op achteruit en de btw wordt verhoogd.

‘Gewone’ winkels krijgen het weer moeilijker

Ook de ‘stenen winkels’ krijgen het daardoor opnieuw moeilijker. Een paar sectoren waar volgens de bank flinke klappen vallen:

  • autoretail: -5,0%
  • doe-het-zelfartikelen: -2,0%
  • woonwinkels: -2,0%
  • kledingzaken: -2,0%
  • schoenen: -2,0%
  • elektronica: -1,0%

Positieve uitzonderingen vormen de drogisterijen (+ 1%) en de levensmiddelendetailhandel (+ 2%).

Bricks: klanten leren kennen

‘Voor fysieke winkels wordt het steeds belangrijker zich te onderscheiden en in te spelen op wat de klanten beweegt. Technologische ontwikkelingen volgen elkaar steeds sneller op. Het wordt in feite gemakkelijker de klant echt te leren kennen door de komst van social media. Zo bestaat de mogelijkheid om het inzicht in het koopbeslissingsproces van de consument continu te vergroten’, zegt Michel Koster, sector banker retail bij ABN AMRO.

‘Klanten willen graag aanbiedingen ontvangen op basis van eerdere aankopen en ook nog wat te kiezen hebben. Voor retailers geldt dat ze met deze kennis hun verkooptactiek kunnen toespitsen op de individuele wensen van de shopper. Die bepaalt immers wanneer, waar en hoe hij wordt geholpen’. Fysieke retailers kunnen zo profiteren van de groei van de online retail.

Mix van gewone en webwinkel

Ze kunnen hun verkoopkansen ook vergroten door winkels te veranderen in ‘experience centers’ met een inpandige online shop. Zo worden doe-het-zelfketens nu al gedwongen in te spelen op beleving, specialisatie en service. De klant ziet namelijk nauwelijks onderscheid tussen de verschillende ketens.

Ook een aantal sportspeciaalzaken breidt de beperkte fysieke collectie uit met een inpandige online winkel. De kans dat een klant met een aankoop naar huis gaat, wordt zo aanzienlijk verhoogd. ‘Zolang retailers maar in hun achterhoofd houden dat ze moeten blijven investeren in persoonlijk advies en kwaliteit. Want dat is uiteindelijk waar de klant voor kiest en betaalt, offline of online’, zegt de bankier.

Gaat de kleine winkelier het redden?

Bij de ketens komt dat allemaal vast wel goed. Maar het is de vraag of kleine, zelfstandige winkeliers de bakens nog bijtijds kunnen verzetten. Er zijn nog veel winkels die niet eens een website hebben. Laat staan dat ze iets doen met sociale media.

En bij winkels die wel een site hebben, laat de presentatie nogal eens te wensen over. Het ontbreekt menige detaillist aan de specifieke marketing- en technische kennis en aan de financiën om een en ander op de juiste manier op de rails te zetten. Zonder hulp in de vorm van kennis en kapitaal zal het voor hen moeilijk worden zich te handhaven. In het eerste kwartaal is het aantal faillissementen dan ook fors gestegen.

Pluriformiteit winkelaanbod onder druk

En dat is jammer. Want ze hebben niet zelden een aantrekkelijk assortiment en veel specifieke vakkennis. Bovendien dragen ze bij aan de pluriformiteit van het winkelaanbod, dat steeds meer gedomineerd wordt door de ketens. Maar ja, wie komt deze groep onder de huidige economische omstandigheden te hulp?

Renske Cramer

Over Renske Cramer
Ik ben gepensioneerd communicatie- en marketingadviseur. Ik houd me bezig met dingen die nóg leuker zijn dan werken ;-)

2 Responses to Detailhandel: waar liggen nog kansen?

  1. Inderdaad heeft de detailhandel is niet gemakkelijk. Er is verlies van koopkracht en daar bovenop heb je online shopping. En in de detailhandel is er minder knowhow aanwezig om hier goed op te reageren. Eva Joos.

  2. Helemaal waar, Eva. We kunnen alleen maar hopen dat de economie zich snel gaat herstellen, zodat de consument weer geld durft uit te geven. Maar de vooruitzichten op dat gebied zijn niet zo best…

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s