Sociale media lastige hobbel in bedrijfsvoering

Het komen tot een dialoog is cruciaal bij de sociale mediaVoor veel bedrijven en andere organisaties zijn de sociale media nog altijd een (tamelijk) onontgonnen gebied. Hoe liggen hun overlevingskansen?

Regelmatig kom ik ondernemingen en andere organisaties tegen, die nog steeds weinig of niets met sociale media doen. En dan heb ik het over bedrijven en organisaties die aantoonbaar baat zouden hebben bij een actiever social-mediabeleid.

Het zijn veelal kleinere, maar toch ook middelgrote en zelfs grote organisaties. Vooral in de B2B-wereld. Het management is meestal al wat ouder (dat wil tegenwoordig zeggen: ca. 40 – 45+). En hun organisatie loopt meestal vrij aardig.

‘Dan moet het maar…’

Als ze al iets met sociale media doen, is dat vaak domweg omdat de concurrentie het ook doet. Maar het gaat niet van harte en ze verdiepen zich er vaak ook niet voldoende in. Terwijl een medium als Facebook toch wel enige studie vergt om er echt plezier van te kunnen hebben.

De sociale media-activiteiten worden niet zelden uitbesteed aan iemand die handig met De Computer is en/of privé ‘iets’ met sociale media doet. Die mag dan naast zijn/haar gewone werk wat Twitteren of Facebooken voor de zaak. Zolang hun ‘echte werk’ maar op tijd afkomt. Want dat gaat natuurlijk voor.

Sociale media verkeerd gebruikt

Veelal komen hun sociale media-activiteiten dan neer op een meedogenloos eenrichtingsverkeer. Terwijl je nu juist moet streven naar een dialoog met je doelgroepen. Maar ja, dat vergt tijd. Plus degelijke content, zodat je doelgroepen in positieve zin over je gaan praten. En ook daaraan ontbreekt het meestal.

Kortom, gebrek aan tijd, kennis en kunde leidt er toe dat de resultaten tegenvallen. Natuurlijk probeer ik zulke organisaties een duwtje in de goede richting te geven. Ik leg uit hoe het werkt en stel voor ze te koppelen aan social media-experts om de boel op de rit te krijgen. Maar erg enthousiast worden mijn gesprekspartners er meestal niet van.

‘Het gaat toch best goed zo?’

Want als je het goed wilt doen, kost het allemaal veel tijd en (dus) geld. En de ROI is vaak lastig te berekenen. Ze kennen ook meestal wel collega-ondernemers die zich suf Twitteren, maar er geen stuiver extra door verdienen. Dus waar ben je dan helemaal mee bezig? En het gaat toch best goed?

Ik begrijp ze wel. Maar als je op termijn wilt overleven, kom je er niet onderuit om je serieus (!) met sociale media bezig te gaan houden. Die media verdwijnen niet, maar raken volkomen geïntegreerd in onze levens. Daar moet je nú op inspelen. Beter gezegd: je had er al lang boven op moeten zitten.

Aantal social-mediafuncties stijgt

Gelukkig maken aan de andere kant van het spectrum steeds meer organisaties mensen vrij voor ‘de’ sociale media. Dat blijkt uit een onderzoek van Krem. Het adviesbureau heeft op LinkedIn gekeken bij hoeveel mensen ‘social media’ in hun functie-omschrijving staat.

In oktober 2011 ging het nog om 2.000 mensen. In maart van dit jaar was dat aantal opgelopen tot 2.892. Dat is dus een stijging van 44 % in 5 maanden. Als dat zo doorgaat, is het aantal social mediafuncties eind dit jaar dus verdubbeld. Een verheugende ontwikkeling.

Sociale media vaak part time

Krem voerde een steekproef onder 500 mensen uit. Daaruit bleek dat 45 % full time met sociale media bezig is. Van hen is ruim de helft in dienst van bedrijven of overheidsinstellingen. De meesten (63 %) houden zich daar part time met de sociale media bezig.

Van de overige fulltimers werkt 31 % bij gespecialiseerde bureaus. Van hen wijdt 60 % zich full time aan de media. De resterende 17 % is Zelfstandige Zonder Personeel (ZZP). Voor 41 % van hen vormen de sociale media een full time-activiteit.

Behoeften organisaties variëren

De inhoud van het werk varieert nogal. De ene organisatie zoekt iemand die thuis is op LinkedIn of Twitter, de andere wil een deskundige op het gebied van Facebookmarketing. Of een communitymanager, die doelgroepen aan de organisatie weet te binden. Of een verandermanager, die de organisatie naar een effectief gebruik van sociale media kan leiden. (En zo’n proces is vaak geen overbodige luxe…)

Uit het onderzoek blijkt verder nog dat vooral non-profitorganisaties relatief veel sociale mediadeskundigen in huis hebben. In de profitsector loopt de zakelijke dienstverlening voorop, vooral de ICT.

Kleintjes vergroten achterstand

Over de bedrijfsgrootte vind ik verder niets. Maar ik vermoed dat we de voorlopers toch vooral in de grotere bedrijven en organisaties vinden. De kleintjes (en andere achterblijvers) blijven achteraan hobbelen en dat is zonde. Hun achterstand wordt zo alleen maar groter. En of die op termijn nog in te halen is…

Bent u ook nog niet of nauwelijks actief op de sociale media? Lees onze artikelenserie. En kijk eens naar ons handige stappenplan!

Lees ook: ‘Zuinig communicatiebeleid risico voor social media’

Renske Cramer

Over Renske Cramer
Ik ben gepensioneerd communicatie- en marketingadviseur. Ik houd me bezig met dingen die nóg leuker zijn dan werken ;-)

One Response to Sociale media lastige hobbel in bedrijfsvoering

  1. Pingback: Betere site, meer conversie? Doe het in één keer goed! « Renske Cramer Communicatie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s