‘Zuinig communicatiebeleid risico voor social media’

Krijgt de communicatiemanager een achterstand op het gebied van sociale media?Organisaties bezuinigen fors op communicatiemedewerkers. Gevaarlijk spel: ze riskeren een niet meer in te lopen achterstand op het gebied van sociale media.

In januari waren er in ons land al 14 % meer vacatures op het gebied van marketing en communicatie dan in december 2011. In februari waren er zelfs 25 % meer vacatures dan in januari. Vergeleken met dezelfde periode vorig jaar ligt de vraag in februari 2012 iets hoger dan in februari 2011 (1 %). Dit blijkt uit onderzoek van Michel Verdoold, competence director M&C bij detacheerder Yacht.

2011 slecht jaar voor (mar)com

Die cijfers zijn bemoedigend, want 2011 was een lastig jaar voor het vakgebied marketing en communicatie. Vorig jaar liet het aanbod aan marketing- en communicatievacatures een marginale groei zien van 0,5 % ten opzichte van 2010.

Het aantal marketingvacatures groeide met 7 %, maar het aantal marketingcommunicatievacatures kromp met 9 %. Het aantal communicatievacatures vertoonde in 2011 een daling van 11 %. Dat kwam vooral door een daling van het aantal vacatures voor uitvoerende rollen als communicatieadviseur of -medewerker.

Salarissen staan onder druk

De communicatiemanager anno nu heeft dan ook steeds minder mensen tot zijn of haar beschikking. En valt dus – noodgedwongen – terug in de rol van meewerkend voorman. ‘Het is opvallend dat de daling in vacatures met name uitvoerende functies betreft. Het aantal vacatures voor managementrollen blijft wel op niveau. Dit impliceert een uitholling van de managementrol; de communicatiemanager zakt wat terug richting uitvoering’, zegt Verdoold. ‘Tegelijkertijd horen we in de markt dat ook salarissen van het communicatiemanagement onder druk staan. Een aantal zelfstandigen is bereid tegen een lager salaris aan de slag te gaan bij gebrek aan freelance opdrachten, en dat heeft zijn effect op de beloning’.

Social media-aanpak in de knel

Dat de communicatiemanager vaker uitvoerende taken verricht, heeft volgens Yacht ook effect op de social media-aanpak van organisaties. Blijkens recent onderzoek vinden die dat ze capaciteit (47 %) en kennis (44 %) missen om social media te integreren in hun communicatiestrategie.

Verdoold: ‘Het opzetten van social media-activiteiten kost tijd en inspanning en het is van belang kennis van de verschillende social media op te bouwen. Communicatiemanagers die hun handen vol hebben aan de uitvoering, zullen het lastig vinden om deze kennis en capaciteit vrij te spelen. Het gevaar bestaat dat ze een niet meer in te lopen achterstand opbouwen op het gebied van social media’.

Behoefte aan marketeers toegenomen

De behoefte aan marketeers is toegenomen, terwijl andere vakgebieden fors krimpen. ‘Dit is een bekend beeld. In mindere economische tijden zie je vaak dat de behoefte aan marktinformatie en de interpretatie daarvan stijgt, terwijl de vraag naar interne communicatiespecialisten onder druk komt te staan’, zegt hij.

De cijfers per branche tonen opnieuw aan dat de vraag naar marketing- en communicatiespecialisten bij de overheid daalt (-19 %), terwijl de vraag naar deze specialisten in de industrie juist fors stijgt: met 11 %.

Lees ook: Marketeer heeft het zwaar

 

Over Renske Cramer
Ik ben gepensioneerd communicatie- en marketingadviseur. Ik houd me bezig met dingen die nóg leuker zijn dan werken ;-)

One Response to ‘Zuinig communicatiebeleid risico voor social media’

  1. Pingback: Sociale media lastige hobbel in bedrijfsvoering « Renske Cramer communiceert

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s