Marketingschuw mkb zet zichzelf op achterstand

Kleine investeringen in marketing en communicatie hebben vaak grote gevolgen Recessie en dan toch minder aan marketing doen? Waarom? En hoe moet dat aflopen?

De cijfers verbazen me. Acht van de tien mkb-ondernemers hebben voor dit jaar niet of nauwelijks extra geld uitgetrokken voor marketinginspanningen. Een kwart verwacht de komende 12 maanden zelfs minder aan marketing te spenderen. Zelfstandigen Zonder Personeel (ZZP) maken het nog bonter: negen van de tien ondernemers hebben geen marketingplan. Huh?

Mkb mikt meer op sociale media…

Ja, echt. De cijfers komen uit een onderzoek van Motivaction, dat daarvoor 1.500 ondernemers ondervroeg. Het onderzoeksbureau ziet wel dat ze actiever worden op sociale-mediaplatforms. Maar daar is het erg druk. Je moet dus van goeden huize komen om op te vallen.

Zo’n 80 % van de mkb-ondernemers gebruikt de sociale media inmiddels al voor hun bedrijf. Van hen zit 44 % regelmatig op die sites. Bijna 43 % zegt daar baat bij te hebben, maar zo’n 36 % slaat er (nog) geen munt uit. Ruim 50 % besteedt 0 tot 3 uur per week aan deze media en zo’n 40 % komt uit op 3 tot 10 uur.

…maar de aardigheid gaat er een beetje af

Maar de trend is dalend. Ruim een derde wil minder tijd aan sociale media gaan besteden. Dat blijkt uit een onderzoek van ondernemerssite Businesscompleet.nl onder 914 mkb’ers. Voor veel ondernemers vergen die media toch teveel tijd en leveren ze naar verhouding te weinig op.

Daar kan ik me wel wat bij voorstellen. Als je echt iets aan sociale media wilt hebben, moet je er heel veel tijd in steken. Niet iedereen kan voldoende tijd vrijmaken. Of weet nog steeds niet zo goed wat hij met die media aanmoet. Marketing via sociale media is tenslotte een vak apart en vergt investeringen in kennis en kunde.

Kleine marketinginvestering, grote gevolgen

Ook kan ik me voorstellen, dat kleinere bedrijven in deze tijd minder geld in kas hebben. En om die reden opzien tegen (extra) marketing- en communicatie-inspanningen. Want ook al doe je maar iets eenvoudigs, er hangt toch altijd een prijskaartje aan. (Ook aan activiteiten op en rond de ‘gratis’ sociale media, want tijd is tenslotte ook geld.)

Aan de andere kant: een kleine investering in marketing en communicatie kan grote positieve gevolgen hebben. Ook (en misschien wel juist) in tijden van recessie! Veel ondernemers staan niet stil bij dat hefboomeffect. Ze kijken alleen naar de kostenkant. En zetten zichzelf daardoor (verder) op achterstand. Penny wise, pound foolish, zoals de Britten zo treffend zeggen. Zonde!

Renske Cramer

Over Renske Cramer
Ik ben gepensioneerd communicatie- en marketingadviseur. Ik houd me bezig met dingen die nóg leuker zijn dan werken ;-)

One Response to Marketingschuw mkb zet zichzelf op achterstand

  1. Pingback: Betere site, meer conversie? Doe het in één keer goed! « Renske Cramer Communicatie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s