‘Multichannel retailing: nog lange weg te gaan’

Effectieve multichannel retailing lastig te realiserenGa voor een click & collectmodel en maak je bereik niet te groot. Dat zijn tips uit een onderzoek naar de do’s en don’ts van multichannel retailing.

Dit onderzoek onder grote Britse retailers en logistieke dienstverleners is uitgevoerd door de Cranfield School of Management en Manhattan Associates, leverancier van supply chain optimalisatie-oplossingen.

Operaties behoeven optimalisatie

Uit het onderzoek komt naar voren dat retailers flinke vorderingen maken bij het scheppen van een volledige multichannelervaring. Maar ze hebben nog een lange weg te gaan voordat hun multichanneloperaties volledig geoptimaliseerd zijn.

Een andere belangrijke bevinding is dat retailers voor vergelijkbare uitdagingen staan, maar zeer verschillend denken over de manier waarop zij die het hoofd moeten bieden.

Consistent aanbod of diferentiëren?

Een belangrijk twistpunt is bijvoorbeeld de vraag of producten en diensten binnen ieder verkoopkanaal consistent moeten worden aangeboden. Veel retailers willen een consistent aanbod bieden. Maar andere kiezen voor differentiatie in webkanalen met het aanbieden van een bredere productkeuze en het testen van nieuwe lijnen.

De 10 belangrijkste tips

voor multichannel retailing die uit het onderzoek naar voren komen zijn:

  1. zorg altijd voor volledig inzicht in voorraden
  2. wees duidelijk over de klantpropositie
  3. integreer multichannelsystemen
  4. promoot Click & Collect
  5. beheer je productbereik ook aan distributiezijde
  6. bouw samenwerkingsverbanden op in de distributieketen
  7. geef prioriteit aan vraagvoorspelling en planning
  8. splits voorraad niet per kanaal op
  9. 1 order = 1 levering, ongeacht het aantal bestelde items
  10. behoud prijsconsistentie binnen alle verkoopkanalen

Technologie en processen lopen achter

‘Wat uit dit onderzoek met name naar voren lijkt te komen, is dat veel retailers en logistieke dienstverleners op technologisch en procesniveau nog onvoldoende voorbereid zijn op de uitdagingen van de multichannelomgeving” , zegt Pieter Van den Broecke, managing director Centraal-Europa bij Manhattan Associates. ‘Zonder voldoende flexibiliteit in de supply chain en een focus op het realiseren van optimale operaties en dienstverlening binnen de verschillende verkoopkanalen zal het voor veel organisaties lastig zijn om zowel hun marges als services te verbeteren’.

Over Renske Cramer
Ik ben gepensioneerd communicatie- en marketingadviseur. Ik houd me bezig met dingen die nóg leuker zijn dan werken ;-)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s