Personaliseren helpt bij antirookbeleid

Stopt u met roken als uw naam in voorlichtingsmateriaal staat?Het is heel moeilijk om mensen van verslavingen als roken af te helpen. Gepersonaliseerde waarschuwingen kunnen helpen.

Stel, u heet Jan en u bent al decennia een verstokt roker. U leest: ‘Beste Jan, door te roken is de kans dat je longkanker krijgt een stuk groter dan wanneer je niet zou roken.’ Zou u dan geneigd zijn te stoppen? Misschien wel. In elk geval eerder dan wanneer u algemene waarschuwingen tegen roken leest.

Dat blijkt uit onderzoek van gezondheidswetenschapper Arie Dijkstra van de Rijksuniversiteit Groningen. Het is gefinancierd door de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO).

Mensen reageren sterk op personaliseren

Hij liet rokende studenten verschillende teksten lezen over de gevaren van roken. In een van de teksten werden zij bij hun naam aangesproken over de ernstige gezondheidsrisico’s die zij als roker lopen. Hoewel de proefpersonen wisten dat hun naam met de computer aan het artikel was toegevoegd, reageerden ze er allemaal sterk op.

Studenten die drie jaar of minder rookten, moesten er niets van hebben. Zij bleken na het lezen van de gepersonaliseerde tekst minder geneigd om te stoppen met roken. Bij studenten die meer dan vijf jaar rookten, leidde het toevoegen van de naam juist tot een sterkere neiging om te stoppen.

Effect verschilt van mens tot mens

‘De uitkomsten van mijn onderzoek laten zien dat verschillende rokers verschillend reageren op gezondheidsinformatie’, zegt de onderzoeker. ‘Beleidsmakers moeten dus goed beseffen dat een bepaalde manier van voorlichten bij verschillende doelgroepen een ander effect kan hebben: de een gaat er door stoppen, de ander juist niet.’

Volgens hem kunnen cursussen voor het stoppen met roken en andere leefstijlprogramma’s een stuk effectiever worden als ze rekening houden met deze verschillen tussen mensen. Hij denkt dat personaliseren bijvoorbeeld heel bruikbaar is in internetcursussen om te stoppen met roken of om af te vallen.

Advies aanpassen aan individu

‘Een goed “advies op maat”-programma kan het noemen van de voornaam inpassen bij de doelgroep die daar gevoelig voor is en het weglaten bij de mensen die daar juist averechts op reageren. Zo helpt de technologie ons een handje bij het voorlichten van mensen,’ stelt hij.

Hij legde zijn proefpersonen ook teksten voor waarin stond dat rokers vaker brand veroorzaken. En dat ze verantwoordelijk zijn voor ontbossing door de aanleg van tabaksplantages. Deze teksten, zowel met als zonder naam van de lezer, maakten op geen van de rokers enige indruk. Dijkstra: ‘Van dergelijke argumenten om te stoppen met roken valt kennelijk geen enkele roker van zijn stoel.’

Voorlichten is maatwerk

Vanuit mijn vakgebied kijk ik niet op van de uitkomsten van dit onderzoek. Natuurlijk reageren (segmenten van) doelgroepen anders op voorlichtingsmateriaal dan anderen. En natuurlijk kan personaliseren helpen bij het bereiken van bepaalde segmenten of groepen. Effectieve communicatie vergt nu eenmaal maatwerk.

Wat me wel verbaast, is dat van deze kennis niet vaker gebruik wordt gemaakt in de strijd tegen bijvoorbeeld tabak, drugs en alcoholmisbruik. Hopelijk draagt dit onderzoek bij aan een andere en effectievere aanpak van deze vraagstukken.

Lees ook: ‘Houding overheid bij tabaksontmoediging pervers’

Renske Cramer

Over Renske Cramer
Ik ben gepensioneerd communicatie- en marketingadviseur. Ik houd me bezig met dingen die nóg leuker zijn dan werken ;-)

2 Responses to Personaliseren helpt bij antirookbeleid

  1. Pingback: ‘Angstaanjagende communicatie zinloos bij roken’ « Renske Cramer Communicatie

  2. Pingback: KWF verlegt communicatiekoers naar niet-rokers « Renske Cramer Communicatie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s