Gaan we onze privacy beter beschermen (2) ?

Trendwatcher Bakas voorziet grote veranderingen op en rond internetHet elektronisch patiëntendossier komt er toch. Heimweemarketing heeft de toekomst. En: de middeleeuwen keren terug! Alleen technologisch geavanceerder.

Dat zijn zomaar enkele voorspellingen uit het boek ‘Het Einde van de Privacy’ van trendwatcher Adjiedj Bakas, dat vandaag verschijnt. (Zie ook mijn bijdrage van gisteren.) Hij schreef al diverse bestsellers over de toekomst en heeft zijn sporen als trendwatcher inmiddels verdiend. Het NIMA, de branchevereniging van marketeers, heeft hem uitgeroepen tot de invloedrijkste trendwatcher onder de vaderlandse marketeers.

In 12 punten schetst hij de toekomst van onze internetprivacy. Als hij gelijk krijgt, gaat er binnenkort heel veel veranderen op en rond internet. En niet altijd ten goede.

Gesloten en betaald internet op komst

1. Open internet verdwijnt. Nu al kun je e-books die je op Amazon.com koopt, alleen lezen met Amazon’s e-reader Kindle. Muziek die je wilt beluisteren op je Ipod, Iphone of Ipad is alleen te koop via Apple’s Istore. En dat is nog maar het begin, meent Bakas. Internet compartementaliseert in de toekomst nog veel scherper.

2. We krijgen naast gratis internet een betaald internet. Zoals je zowel een tolweg als een gewone weg hebt, krijgen we dat ook op de digitale wegen.

De consument is aan zet

Het betaald internet onderscheidt zich doordat je als consument het management van algoritmen helemaal naar je eigen hand kan zetten. Op het betaalde internet kan je ook je digitale sporen wissen. Nare berichten die over jou de ronde doen op het net, kun je verwijderen. Je kunt dus digitale roddels managen. Op het publieke net zetten adverteerders de algoritmen naar hun hand en met het geld dat ze daardoor verdienen sponsoren zij het gratis net. Je kan als consument straks kiezen.

Computer wordt de nieuwe tank

3. Datamining en business analytics worden groeisectoren. In iedere branche gaan mensen zich hierin specialiseren. Voor toekomstige fusies en andere samenwerkingsvormen van bedrijven zijn data straks belangrijker dan andere factoren, zoals financiën.

4. Cybercrime wordt groot en de bestrijding ervan ook. De arbeidsmarkt voor mensen die wiskunde en it gestudeerd hebben, groeit fors. En bedrijven en overheden werken straks prima samen om cybercrime te bestrijden. Cyberwarfare wordt een taak van het vernieuwde leger; de computer is straks de nieuwe tank. Na jaren van krimp, malaise en bezuinigingen groeit het leger straks weer.

Middeleeuwen keren terug

5. Ieder individu heeft straks een digitale identiteit (inclusief DNA-paspoort en medisch dossier) die opgeslagen is in de cloud. Je ontsluit elementen van die identiteit voor degenen die je inzage wilt geven. De enige die overal toegang toe heeft is de overheid. Je digitale identiteit is gekoppeld aan goed burgerschap.
Beroepsprivacybewakers zijn nu nog links, anti-bedrijfsleven en anarchistisch maar ook dat verandert en wordt genuanceerd. In de Eeuw van de Burger begrijpen straks ook privacywaakhonden dat een burger een inbreker digitaal aan de schandpaal nagelt. De Middeleeuwen keren terug, alleen technisch beter gefaciliteerd.

Meer oorlogen en revoluties

6. Cloud computing wordt de komende jaren groot, maar de cloud is niet bestand tegen oorlog. Er komen meer oorlogen en revoluties in de wereld. Er komt een prijzenslag onder aanbieders van clouddiensten en de servers komen vaker in eigen land. Juridisch wordt de cloud straks beter onderbouwd dan nu het geval is. Er komen hybride vormen en uiteindelijk slaan bedrijven en burgers straks een deel van de data weer dichterbij op.

7. De it-industrie groeit naar volwassenheid. Te dure, mislukte en ingewikkelde it-projecten behoren straks tot het verleden. Ook opdrachtgevers ontwikkelen meer it-kennis, zodat ze een professioneler opdrachtgeverschap kunnen ontwikkelen.

Tijdreizen wordt normaal

8. Bij je dood wordt je digitale identiteit direct vernietigd. Je nabestaanden krijgen geen inzicht in je mailverkeer. Voor de stapsgewijze vernietiging van je digitale identiteit komen goede maatregelen. Je kunt digitaal voortleven op sites als Respectance.com. En voor het geval je je verstandelijke vermogens verliest, wordt het beheer ervan geregeld via je testament.

9. Fysieke en virtuele wereld vervagen en er komen fascinerende gadgets zoals een jas die je onzichtbaar maakt en een camera die dwars door betonnen muren heen filmt. Dankzij de net ontdekte neutrino’s kun je straks terugreizen in de tijd en getuige zijn van bijvoorbeeld de eerste kus van je ouders, als je dat überhaupt wil. Tijdreizen zijn straks normaal en de geschiedenis kent geen geheimen meer. Daardoor krijgt mystiek nieuwe waarde.

Toekomst voor heimweemarketing

10. Hoe meer we online leven, hoe belangrijker ons offline leven wordt. We leren de digitalisering beter te managen. Nu is die de menselijke maat ontstegen. Veel dingen die gevirtualiseerd waren, worden teruggedraaid. Een conflict vecht je straks niet meer met kwaad ingetypte scheldwoorden op social media uit. Je gaat het weer gewoon face-to-face uitpraten.

De e-card verliest terrein, de papieren wenskaart keert terug want die is persoonlijker. We gaan belangrijke dingen weer op papier bewaren; de papieren back-up keert terug. We ontdekken steeds meer hoeveel er gejokt wordt op social media en datingsites. Verslaving aan social media vermindert en de romantiek keert terug. Voor heimweemarketing is een grote toekomst.

Forensisch onderzoek groeisector

11. CSI wordt werkelijkheid. Forensisch onderzoek groeit naar grote hoogte en de arbeidsmarkt voor forensisch deskundigen groeit navenant. Een rechter kan straks dankzij neutrino’s terugreizen naar het tijdstip waarop een moord plaatsvond, de dader zijn misdaad zien begaan en er een oordeel over vellen. Dankzij al het forensisch werk dat met it fijnmaziger dan ooit heeft plaatsgevonden, kan hij makkelijker en sneller een vonnis vellen. Ook de rechterlijke macht digitaliseert snel.

Patiëntendossier komt er toch

12. Het elektronisch patiëntendossier komt er toch, maar dan in een andere vorm dan de overheid oorspronkelijk bedacht had. Maar als je niet wilt dat iedereen te weten komt dat je ooit een SOA (seksueel overdraagbare aandoening) hebt opgelopen, dan kun je dat element van je dossier afschermen.

Lees ook:

‘Internetinnovatie is slecht voor de privacy’

Over Renske Cramer
Ik ben gepensioneerd communicatie- en marketingadviseur. Ik houd me bezig met dingen die nóg leuker zijn dan werken ;-)

One Response to Gaan we onze privacy beter beschermen (2) ?

  1. Pingback: Gaan we onze privacy beter beschermen (1) ? « Renske Cramer communiceert

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s