Reorganisatie: hoe pak je het aan ?

Reorganisatie: op het juiste moment aan de juiste knoppen draaien, maar niet teveelVeel organisaties maken verkeerde keuzes bij een reorganisatie. Zo richten ze zich teveel op kostenreductie, snijden ze in de verkeerde projecten en houden ze de verkeerde mensen in dienst.

Dat blijkt uit een studie van het HPO Center in Hilversum. HPO staat voor High Performance Organizations. Via het leveren van kennis wil deze organisatie een brug slaan tussen wetenschappelijk onderzoek en de praktijk. Welke factoren maken van uw reorganisatie een succes ?

Gebrek aan focus nekt reoganisatieproces

Het dalende consumentenvertrouwen, achterblijvende resultaten, aangekondigde bezuinigingen, de eurocrisis en de volgens velen naderende recessie zorgen ervoor dat veel bestuurders hard ingrijpen. Reorganisaties en ontslagrondes zijn aan de orde van de dag. En het eind lijkt bepaald nog niet in zicht.

Sterke organisaties grijpen in met een heel duidelijke focus. Dan is de kans op succes een stuk groter. Wetenschappelijk onderzoek laat zien wat deze organisaties precies anders doen. En waar veel andere organisaties de plank jammerlijk misslaan door een gebrek aan focus.

Taak voor bestuurder en o.r.

‘Ik zie veel organisaties die echt in paniek zijn en niet weten hoe ze de crisis kunnen overleven. Laat staan dat ze weten hoe ze sterker uit de crisis kunnen komen’, vertelt directeur Esther Mollema van het HPO Center . ‘Helaas zijn veel beslissingen alleen gericht op de korte termijn en zijn ze intuïtief genomen. De schijn wordt gewekt dat iets wordt gedaan aan het verbeteren van de resultaten. Maar zonder de juiste focus en samenhang hebben die maatregelen waarschijnlijk niet het juiste effect. Zeker niet voor de lange termijn. Hier ligt een taak voor bestuurders, maar ook voor ondernemingsraden, om de juiste keuzes te maken en het hoofd erbij te houden’.

Stilstaan bij de lange termijn

André de Waal, academisch directeur van het Center, constateert dat de focus bij de best presterende organisaties op andere zaken is gericht. ‘We zien dat deze organisaties vooral goed nadenken over de langetermijngevolgen voor ze snijden in projecten. Ze nemen afscheid van mensen die continu ondermaats blijven presteren. Ze snijden in alles wat niet de kernactiviteit van de organisatie raakt. Maar we zien ook dat ze extra aandacht schenken aan hun beste medewerkers, zodat zij hun voorbeeldrol nog beter kunnen uitdragen. Ze doen er alles aan om kennis en ervaring zoveel mogelijk binnen de poorten te houden. En wellicht nog belangrijker: ze blijven zich richten op het beste resultaat voor de klanten. De focus ligt ook bij reorganisaties dus echt op de lange termijn en dat wordt continu met de medewerkers gedeeld’.

Vijf succesfactoren voor reorganisatie

Het HPO Center onderzocht bij meer dan 1.400 organisaties in 50 landen de belangrijkste kenmerken om succesvol te worden en te blijven. Volgens het center geven vijf factoren organisaties de juiste focus bij een reorganisatie:

  1. Kwaliteit van management. Het management combineert integriteit en coachend leiderschap met snelle besluitvorming. De managers zijn besluitvaardig ten aanzien van ‘niet-presteerders’. Ze zijn resultaatgedreven, maar altijd met een focus de lange termijn.
  2. Openheid en actiegerichtheid. De cultuur binnen deze organisaties is open. Iedereen is betrokken via dialoog. Ervaring en kennis worden gedeeld en omgezet in actie om beter te presteren. De mensen mogen fouten maken, als ze er maar van leren.
  3. Langetermijngerichtheid. Het opbouwen van goede samenwerkingsrelaties gericht op de lange termijn geldt niet alleen voor klanten, leveranciers en partners in de keten, maar vooral ook voor management en medewerkers. Management wordt door promoties van binnenuit aangevuld. En in tijden van reorganisaties probeert de organisatie haar talenten zoveel mogelijk binnen de organisatie te houden.
  4. Continu verbeteren en vernieuwen. De organisatie kent haar onderscheidende kenmerk in de markt. Ze laat managers en medewerkers continu bijdragen aan het verbeteren en vernieuwen van haar processen, diensten en producten. Ze snijdt in processen die niet bijdragen aan het streven om een toporganisatie te blijven. Ze verbetert voortdurend haar kerncompetenties, juist ook in tijden van crisis.
  5. Kwaliteit van medewerkers. De medewerkers zijn divers, complementair en kunnen goed samenwerken. Ze zijn flexibel en veerkrachtig en staan ten dienste van het resultaat. Omdat management en medewerkers continu in een dialoog zijn verwikkeld, is bij iedereen duidelijk welke stappen noodzakelijk zijn in tijden van een reorganisatie.

Overleven, maar conditie op peil houden

Het center heeft wetenschappelijk aangetoond dat deze vijf factoren binnen iedere branche (profit en nonprofit) en internationaal naar voren komen als dé succesfactoren van toporganisaties. ‘Simpel gezegd: deze vijf succesfactoren geven organisaties de juiste focus bij reorganisaties. Als organisaties weten hoe ze presteren ten aanzien van die factoren, dan weten ze waar ze kunnen snijden. En dat is belangrijk voor het langetermijnresultaat en het nemen van beslissingen over waarin ze vooral moeten investeren. Het helpt hen zodanig te reorganiseren zodat ze nu overleven, maar wel fit blijven voor een goede toekomst’, stelt Mollema.

Lees ook:

Pb29

Over Renske Cramer
Ik ben gepensioneerd communicatie- en marketingadviseur. Ik houd me bezig met dingen die nóg leuker zijn dan werken ;-)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s