‘Marketingpraktijk profiteert onvoldoende van wetenschap’

Prof. dr. Peter Leeflang pleit voor kruisbestuiving tussen marketingtheorie en -praktijkEr moet meer kruisbestuiving komen tussen de marketingpraktijk van alledag en de academische wereld. Die hebben elkaar veel te bieden.

Dat stelt hoogleraar marketing dr. Peter Leeflang vandaag in zijn afscheidsrede. Daarmee sluit hij een loopbaan van 35 jaar af aan de faculteit Economie en Bedrijfskunde van de Rijksuniversiteit Groningen. Hij pleit voor een tweejarige masteropleiding en… het koesteren van ons marketingtalent.

Meer klantgegevens, meer mogelijkheden

‘De marketingwetenschap en –praktijk hebben in de afgelopen drie tot vier decennia een spectaculaire ontwikkeling doorgemaakt,’ zegt Leeflang. ‘Dat is voornamelijk te danken aan de enorme groei van de mogelijkheden om gegevens te verzamelen met behulp van scannerdata, de bekende streepjescodes. En aan de komst en het gebruik van internet’.

Met al die gegevens kunnen marketeers steeds beter inspelen op de wensen van de klant. Hoewel marketing op deze manier veel wetenschappelijker is geworden, maakt de marketingpraktijk nog te weinig gebruik van de toenemende wetenschappelijke kennis.

Wetenschap nog te theoretisch bezig

‘Aan de andere kant zou de academische wereld zich meer kunnen richten op het beter ondersteunen van concrete praktijkvraagstukken. We zijn nog te vaak te geïsoleerd en te theoretisch bezig’, vindt de hoogleraar.

Volgens hem moeten we wetenschappelijk marketingtalent koesteren, beschermen en zelfs afschermen. ‘Nederlandse marketingwetenschappers staan tweede op de wereldranglijst van toppublicaties. En marketing is het sterkst groeiende vakgebied binnen economie en bedrijfskunde.’

Geen fusie van universiteit en hbo

Om dat niet in gevaar te brengen, beveelt de hoogleraar aan masteropleidingen in economie en business alleen te laten verzorgen door (1) universiteiten van (2) naam en faam waar (3) onderzoek hoog in het vaandel staat. ‘Een fusie met hbo-instellingen, zoals staatssecretaris Zijlstra voorstelt, is een onzalig plan. In tegenstelling tot talrijke MBA-opleidingen leiden universiteiten op voor een MScBA, een op onderzoek gebaseerde opleiding.’

Hij heeft een voorkeur voor een tweejarige masteropleiding en zou dit willen concentreren op vier of vijf locaties in Nederland: ‘Zo waarborgen we de kwaliteit en realiseren we een concentratie van toponderzoekers’.

Talent in Nederland houden

Verder moeten we volgens hem studenten selecteren en de aantallen beperken. En we moeten minder hoogleraren benoemen, maar hen wel honoreren met een internationaal concurrerend salaris. Zoals in de VS en Duitsland. ‘Tot slot moet het werken op universiteiten aantrekkelijker worden, zodat talent in Nederland blijft. Daar hoort voldoende onderzoektijd en het verminderen van administratieve taken bij,’ vindt Leeflang.

Over Renske Cramer
Ik ben gepensioneerd communicatie- en marketingadviseur. Ik houd me bezig met dingen die nóg leuker zijn dan werken ;-)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s