Sociale media in het MKB (6): hoe pakt u het aan ?

Sociale media bieden het MKB veel kansenBent u overtuigd van nut en noodzaak van sociale media ? En gaat u ermee aan de slag ? Voorkom met een gestructureerde aanpak dat uw sociale media-activiteiten veel tijd en dus geld kosten, maar (te) weinig opleveren.

Een account openen op een of meer platforms en gezellig vanuit uw buikgevoel gaan meedoen, is geen goed idee. De kans bestaat dat u eerder schade aanricht dan dat u positieve resultaten bereikt. Een gedegen voorbereiding is ook bij sociale netwerken onontbeerlijk. Met het volgende 10 stappenplan komt u een heel eind !

Stap 1: ga eerst even terug naar de basis

Begin helemaal bij het begin: bij uw bedrijfsdoelstellingen en de daarop gebaseerde marketingstrategie. Kunnen sociale media daarbij een rol van betekenis spelen ?

Stap 2: stel een plan van aanpak op

Zo ja, stel dan een plan van aanpak op. Daarin legt u bijvoorbeeld vast

  1. welke doelgroep(en) u wilt benaderen
  2. in welke volgorde u die doelgroepen wilt bewerken (een gefaseerde aanpak werkt vaak het best !)
  3. wat u wilt bereiken. Maak die doelen zo SMART mogelijk (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden)
  4. hoe u dat (dus) gaat aanpakken (mensen, middelen, methoden).

Stap 3: zoek uw doelgroepen

Breng in kaart op welke sociale media uw doelgroepen zich ophouden. Wat denken, doen en willen ze zoal ? Wat zeggen ze over uw merk en bedrijf ? U kunt natuurlijk zelf gaan rondneuzen, maar u kunt dat ook (deels) overlaten aan diensten als Google Alerts, socialmediacheck.nl, ClipIt, CoTweet en Klout. Stel naar aanleiding van de uitkomsten zonodig uw plan van aanpak bij.

Stap 4: onderzoek de mogelijkheden van de sociale media

Onderzoek hoe uw doelgroepmedia werken en wat u er allemaal mee kunt doen. Ze bieden vaak meer mogelijkheden dan je op het eerste gezicht zou denken. Variërend van het laten downloaden van brochures tot en met het organiseren van speciale acties. Kijk ook eens hoe andere zakelijke spelers op die netwerken opereren !

Stap 5: de factor mens

Bepaal wie zich met de sociale media gaan bezighouden:

  • zet u er een nieuwe afdeling voor op ? Wordt het een klus voor een bestaande afdeling, bijvoorbeeld marketing ? Of kiest u voor een paar geschikte personen her en der in de organisatie ?
  • wie wordt eindverantwoordelijk voor het sociale mediagebeuren ?
  • hoeveel mensen zet u in ? Kies bij voorkeur werknemers die ervaring hebben met het werk in callcenters. Laat hen een cursus volgen, want werken met sociale media is een vak apart.
  • stel een sociale mediacode op voor de medewerkers, waarin staat waaraan ze zich te houden hebben.

Belangrijk: laat op sociale media niet uw bedrijf aan het woord, maar mensen van dat bedrijf. Dus niet ‘Jansen Stofkammetjes’ maar ‘Marije van Jansen Stofkammetjes’. Die mensen mogen zich niet te formeel opstellen. Ze kunnen beter met de mensen op de sociale netwerken ‘praten’ alsof ze kennissen zijn.

In deel 7: webcare, content en… De ROI

Renske Cramer

Over Renske Cramer
Ik ben gepensioneerd communicatie- en marketingadviseur. Ik houd me bezig met dingen die nóg leuker zijn dan werken ;-)

3 Responses to Sociale media in het MKB (6): hoe pakt u het aan ?

  1. Pingback: Sociale media in het MKB (5): de mens achter de media « Renske Cramer Tekstproducties

  2. Pingback: Sociale media in het MKB (7/slot): webcare, content en… De ROI « Renske Cramer Tekstproducties

  3. Pingback: Sociale media lastige hobbel in bedrijfsvoering « Renske Cramer communiceert

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s