Sociale media in het MKB (5): de mens achter de media

Sociale media bieden het MKB veel kansenMensen kijken niet meer uitsluitend naar uw site. Ze zoeken ook op allerlei andere platforms naar informatie. Ze zijn vooral benieuwd naar wat er zoal over uw bedrijf, producten en diensten wordt gezegd.

We zijn een actief volkje als het om internet gaat. Nederlanders zijn per maand gemiddeld 34,1 uur online en dat is 30 % meer dan het Europees gemiddelde (bron: ComScore). Acht van de tien landgenoten zijn dagelijks al gauw 2 uur online. En gemiddeld zijn we 12 keer per maand te vinden op sociale netwerken. De meeste mensen (94 %) doen dat thuis (bron: Online.nl). Hoewel het gebruik van mobiel internet dankzij smartphones en tablets razendsnel oprukt. Volgens Google maakt al 54 % van de Nederlanders dagelijks gebruik van mobiel internet.

Imposante cijfers ! Ons leven gaat zich duidelijk steeds meer op internet afspelen. Tweederde van de Nederlanders vindt een leven zonder internet zelfs al ondenkbaar (bron: Synovate). Daar ligt dus een imposant marktpotentieel voor bedrijven en andere organisaties. Die volgen ‘de’ Nederlander dan ook op de voet: aan digitale advertenties geven ze allang meer uit dan aan radio- en tv-commercials.

Consument zoekt mening van anderen

Maar daar zitten consumenten niet op te wachten. Hun wantrouwen jegens bedrijven, organisaties en overheden groeit. Wat ze willen, is weten wat andere mensen van merken, producten en diensten vinden. Daarom worden productreviews en product- en prijsvergelijkingen op sites zo gewaardeerd. Ook een open en eerlijke dialoog met bedrijven en andere organisaties stellen ze op prijs. Dat schept vertrouwen. Die achtergrondinformatie en die open dialoog zoeken consumenten nu vooral op de sociale media.

Momenteel maakt 72 % van de Nederlanders gebruik van een of meer van die platforms. Van hen zit 49 % op Hyves, 43 % op Facebook, 19 % op LinkedIn en 18 % op Twitter. Hyves zou terrein verliezen (zie deel 4), terwijl de andere oprukken. Van de gebruikers is 32 % fan van een merk, bedrijf of organisatie. Ze zijn vooral op zoek naar nieuws en aanbiedingen. Tweederde van de topmerken zoekt contact met (potentiële) klanten via sociale media. (Bron: Ruigrok Net Panel).

Belangrijkste populatie: jongeren

Via de sociale media bereikt u op de eerste plaats heel veel jongeren. Volgens het CBS zit 91 % van de Nederlandse jongelui dagelijks gemiddeld anderhalf uur op een of meer sociale media. Volgens andere bronnen gaat het zelfs om meer dan twee uur per dag. Van de jongeren is 63 % aangesloten bij groepen voor hun favoriete merken.

Die jongeren zijn natuurlijk een interessante, want koopkrachtige groep. Maar zijn ze gediend van commerciële uitingen van bedrijven en andere organisatie ? Hun attitude ten opzichte van commercie op ‘hun’ sociale media lijkt een beetje af te hangen van hun leeftijd.

Tieners kritischer over bedrijven

Gemiddeld genomen heeft bijna de helft niet veel moeite met commercie. Ze doorzien ook de strategieën die bedrijven hanteren om jongeren voor hun producten en diensten te interesseren. Bijvoorbeeld door spelletjes met ingebouwde reclame aan te bieden. Slechts 15 % vindt reclame op sociale media maar niks.

Bij tieners tussen 12 en 17 jaar ligt dat duidelijk anders, blijkt uit (Amerikaans) onderzoek van Forrester Research. Van hen wil 46 % geen bedrijven tegenkomen op sociale media. Maar liefst driekwart vertrouwt de profielen en andere informatie van ondernemingen niet.

Anti-bedrijfslevengeneratie op komst ?

Een krappe 6 % is al met al bereid een organisatie toe te voegen aan zijn vriendenlijst. Er groeit dus kennelijk een generatie op die tamelijk negatief staat tegenover ‘het’ bedrijfsleven en ‘de’ commercie. Dat kon op termijn nog wel eens verstrekkende gevolgen hebben.

Er lijkt zich sowieso een ‘tegentrend’ te ontwikkelen in het gedrag van vooral jonge mensen als het om sociale media en informatieconsumptie gaat. (Ik schreef daar al eerder over.)

Liever echt contact met echte mensen

Zo blijkt een op de vier gebruikers van Facebook, Twitter en YouTube in de leeftijdscategorie van 18 tot 29 jaar de laatste tijd veel minder gebruik te maken van de sociale media. Het gaat ze vervelen en ze willen liever live contact met mensen onderhouden. (Van de mensen boven de 29 jaar bleek 37 % juist veel meer met de sociale media te doen.) Door de bank genomen hebben mensen ook de neiging om meer anderen te volgen dan zelf aan discussies etc. deel te nemen (bron: Gartner).

Wat daar ook van zij, sociale media zijn voor veruit de meeste jongeren voorlopig nog superbelangrijk. Bijna al hun communicatie verloopt al via deze media; e-mailen doen ze niet veel meer. Maar andere leeftijdscategorieën rukken snel op. De snelst groeiende groep is momenteel die van vrouwen tussen 35 en 49 jaar. Ook heel interessant ! Want vrouwen bepalen een groot deel van de aankoopbeslissingen, zowel op de B2C- als op de B2B-markt.

Sociale media vormen aanvulling

Sociale media spelen dus een heel belangrijke rol in onze samenleving. Maar ze zijn geen marketingtool. Ze vormen een ondersteunend medium. Ze zijn een aanvulling op ‘ouderwetse’ tools als folders en printreclame. Waar het om gaat, is een zo werkzaam mogelijke combinatie van al die media samen te stellen. En dat valt bepaald niet altijd mee.

In deel 6: hoe pakt u het aan ? (Stappenplan)

Lees ook: 70 % Nederlanders volgt geen merk op sociale media

Renske Cramer

Over Renske Cramer
Ik ben gepensioneerd communicatie- en marketingadviseur. Ik houd me bezig met dingen die nóg leuker zijn dan werken ;-)

3 Responses to Sociale media in het MKB (5): de mens achter de media

  1. Pingback: Sociale media in het MKB (4): waar moet u zijn? « Renske Cramer Tekstproducties

  2. Pingback: Sociale media in het MKB (6): hoe pakt u het aan ? « Renske Cramer Tekstproducties

  3. Pingback: Sociale media in het MKB (7/slot): webcare, content en… De ROI « Renske Cramer Tekstproducties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s