Sociale media in het MKB (4): waar moet u zijn?

Sociale media bieden het MKB veel kansenDe markt van de sociale media is volop in beweging. Welke platforms zijn voor u het interessantst ?

In deze bijdrage belichten we de belangrijkste, meest gebruikte netwerken:

  • voor de B2C-markt Facebook, Hyves en Twitter
  • voor de B2B-markt Twitter en LinkedIn

Maar er zijn er natuurlijk meer. En er komen regelmatig nieuwe netwerken op de markt. Zo kreeg Twitter onlangs concurrentie van Heello, in feite een uitgeklede versie van Twitter. Het zijn vaak kleinere media, waarvan niet is te voorspellen of ze ooit nog belangrijk zullen worden. En nieuwe, die vrijwel zeker heel groot worden. Zo’n nieuwkomer is Google+.

Google+: Nederlanders afwachtend

Google+ is opgezet als concurrent van Facebook. Google wil met dit netwerk een graantje meepikken van de uiterst lucratieve digitale marketingmogelijkheden van sociale media. En zijn geesteskind het is nu al de snelst groeiende sociale netwerksite in de geschiedenis van internet.

In de eerste drie weken van zijn bestaan wist Google+ wereldwijd al 20 miljoen (!) unieke bezoekers te trekken. Onder hen waren maar 110.000 Nederlanders. Inmiddels trekt het platform al meer dan 25 miljoen bezoekers per dag (bron: comScore). Ook het aantal Nederlandse belangstellenden neemt toe.

Google weert bedrijven

Facebook deed er 3 jaar over om zulke bezoekersaantallen te halen… Dus dat belooft wat. Hier ontstaat waarschijnlijk een heel interessant platform voor internationale B2C- en B2B-contacten. En ook voor nationale, zo gauw het aantal Nederlandse gebruikers substantieel is geworden.

Op het moment van schrijven van deze bijdrage weerde Google+ nog merken en bedrijven. Maar volgens insiders zou dat niet lang meer duren. Tenslotte kan Google juist aan bedrijven en andere organisaties veel geld verdienen. En dat klopte: het roer is inmiddels om bij Google+. Terug nu naar de ‘oudgedienden’ op de sociale mediamarkt.

Facebook: 4,5 miljoen Nederlandse gebruikers

Facebook is vooral interessant voor de B2C-markt. Het netwerk heeft ruim 4,5 miljoen Nederlandse gebruikers (wereldwijd: 600 miljoen). Van hen is zo’n 40 % jonger dan 25 jaar. Volgens Newcom Research komt 44 procent van de Facebookgebruikers dagelijks op de website. Tweederde van de 100 belangrijkste Nederlandse adverteerders (vooral retailers) heeft zich dan ook enthousiast op het medium gestort.

Temeer daar je heel gericht kunt adverteren op Facebook. Je kunt je doelgroep bijvoorbeeld selecteren op regio, leeftijd, geslacht, opleiding en interessegebied. Helaas staat maar 7 % van die grote adverteerders reviews toe op hun ‘fanpagina’s’. Dat terwijl consumenten juist veel waarde hechten aan reviews. En 26 % van de adverteerders biedt wel een forum, maar op klachten reageren ze niet vaak. Daarmee laten ze veel kansen liggen.

Advertentietarieven Facebook exploderen

Een recent onderzoek van Social Embassy toonde aan dat de 15 grootste Nederlandse merken er niet in slagen om een echte discussie met hun volgers op gang te brengen. Ze snijden geen onderwerpen aan die hun volgers aanspreken. Etos doet het nog het best. Maar die publiceert dan ook berichtjes over gratis producten.

Intussen stijgen de advertentietarieven op Facebook snel. De afgelopen maanden moesten de adverteerders tientallen procenten (!) meer betalen. En het ziet er niet naar uit dat daar snel verandering in komt (bron: TBG Digital). Facebook zag zijn omzet in de eerste helft van dit jaar dan ook verdubbelen tot $ 1,6 miljard en de omzet beliep bijna $ 500 miljoen. (Bron: Reuters). Tegelijkertijd breidt Facebook zijn faciliteiten voor bedrijven uit. Dit wegens de concurrentie met Google+.

Hyves: 9,6 miljoen Nederlandse gebruikers

Ook Hyves is met name interessant voor de B2C-markt. Het platform heeft in Nederland 9,6 miljoen gebruikers (wereldwijd: 11,4 miljoen) en werd tot voor kort algemeen beschouwd als marktleider. Maar het netwerk schijnt nogal wat leden te verliezen aan Facebook. Laatstgenoemde lijkt aan de winnende hand.

Zo blijkt uit onderzoek van Newcom Research dat Hyves en Facebook beide ruim 4,8 miljoen actieve leden van 15 jaar en ouder hebben. En dat ‘maar’ 34 % van de Hyvers dagelijks op de site komen, tegen 44 % van de Nederlandse Facebookers.

‘Hyves nog steeds groter dan Facebook’

Maar onderzoeksbureau comScore stelt dat Hyves nog steeds groter is, ook qua aantal actieve gebruikers. Bovendien kent het netwerk een heel interessante populatie: 55 % van de 20- tot 40-jarigen en 73 % van de 15- tot 20-jarigen. Een goede reden voor bedrijven om Hyves dus niet in te wisselen voor Facebook, maar beide platforms te bedienen.

Op Hyves zitten behalve die jongeren ook relatief veel vrouwen, terwijl bij Twitter en LinkedIn de mannen domineren. Verder zouden op Hyves veel lager opgeleiden actief zijn, terwijl Facebook, Twitter en LinkedIn juist de wat hoger opgeleiden zouden bereiken (bron: Ruigrok Net Panel)

Twitter: 420.000 Nederlandse gebruikers

Twitter heeft 420.000 actieve gebruikers in Nederland (mondiaal: 100 miljoen). Wereldwijd worden er dagelijks (!) 200 miljoen berichten (!!) via dit netwerk uitgewisseld. Het medium bereikt 22,3 % van de Nederlandse bevolking van 15 jaar en ouder. Onder hen zouden zich veel invloedrijke (online-)consumenten bevinden. Niet minder dan één op de vijf conversaties zou over een product gaan.

Behalve consumenten zitten er veel kleine, maar relatief weinig middelgrote bedrijven op. Het platform lijkt zich geleidelijkaan te ontwikkelen tot een kennisnetwerk, waarop allerlei nuttige informatie wordt uitgewisseld. Er spelen zich veel B2B-activiteiten af, terwijl het aantal echte conversaties tussen consumenten lijkt af te nemen. Ook Twitter doet uiteraard moeite om een graantje mee te pikken van de snel toenemende belangstelling voor adverteren op internet. Zo kun je binnenkort adverteren in de timeline.

Veel actieve consumenten op Twitter

Van de 100 belangrijkste Nederlandse adverteerders gebruikt 60 % Twitter om commerciële uitingen te spuien. Bijvoorbeeld de NS, de Hema, de Rabobank en UPC. Zij weten veel volgers aan zich te binden. En dat is bijzonder interessant voor hun naamsbekendheid en imago.

Want een derde van de Twitteraars ventileert eens per week een mening over organisaties en producten. Nog eens een derde verstrekt aanbevelingen. Zo’n 30 % is op zoek naar advies. En 20 % volgt een bedrijf om ermee in contact te komen (bron: ExactTarget/CoTweet).

LinkedIn: 2 miljoen Nederlandse gebruikers

LinkedIn telt in Nederland zo’n 2 miljoen gebruikers (wereldwijd: 75 miljoen). Van de Nederlandse gebruikers zit 47 % tussen de 1 en de 4 uur per week op dit zakelijke netwerk. Zon 25 % is minder dan 1 uur per week actief, terwijl 20 % er tussen de 5 en 10 uur op zit. En 8 % is zelfs meer dan 15 uur per week op LinkedIn te vinden (bron: Social Media Success). Het netwerk biedt dus heel interessante kansen voor de B2B-markt.

In deel 5: wie bereikt u nu eigenlijk met sociale media ?

Lees ook:

Renske Cramer

Over Renske Cramer
Ik ben gepensioneerd communicatie- en marketingadviseur. Ik houd me bezig met dingen die nóg leuker zijn dan werken ;-)

4 Responses to Sociale media in het MKB (4): waar moet u zijn?

  1. Pingback: Sociale media in het MKB (3): nieuwe klanten, meer omzet « Renske Cramer Tekstproducties

  2. Pingback: Sociale media in het MKB (5): de mens achter de media « Renske Cramer Tekstproducties

  3. Pingback: Sociale media in het MKB (6): hoe pakt u het aan ? « Renske Cramer Tekstproducties

  4. Pingback: Sociale media in het MKB (7/slot): webcare, content en… De ROI « Renske Cramer Tekstproducties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s