Sociale media in het MKB (3): nieuwe klanten, meer omzet

Sociale media bieden het MKB veel kansenHet kriebelt bij veel bedrijven en andere organisaties. Sociale media bieden kennelijk interessante kansen. Als je die verhalen soms hoort…

De penetratiegraad van sociale media beloopt in ons land 54 %. Van alle tijd die Nederlanders online doorbrengen, besteden ze de helft aan activiteiten op die netwerken (bron: Motivaction). Dat klinkt veelbelovend ! Temeer daar acties op die media stukken goedkoper zijn dan reclame via printmedia en radio/tv.

Er zijn inmiddels heel wat organisaties die leuke resultaten behalen via sociale media. Vorig jaar haalde 48 % van de Nederlandse bedrijven nieuwe klanten binnen via zakelijke netwerken. Dit jaar gaat het al om 57 %, zo blijkt uit een onderzoek van Regus. En uit EIM-onderzoek blijkt dat heel wat bedrijven hun omzet vergroten (zie deel 2 van deze reeks).

Veel fans geen garantie voor effectiviteit

Van die bedrijven onderhoudt 61 % contacten met hun bestaande klanten via de sociale media. Van de gebruikers van die netwerken is 17 % inmiddels fan, volger of vriend van een bedrijfspagina of -profiel. Volgens Ruigrok Net Panel zou het zelfs al om 32 % gaan. Dat grote aantal fans klinkt natuurlijk wel leuk, maar het wil nog niet zeggen dat het tot iets substantieels leidt.

ITDS Business Consultants heeft onlangs de sociale netwerkactiviteiten van verzekeraars in kaart gebracht. Ze zijn wel aanwezig en hebben ook volgers en fans. Maar vervolgens ontplooien ze te weinig of niet de juiste activiteiten. Enkele van de conclusies:

  • zelfs de verzekeraars hebben geen echte sociale mediastrategie opgesteld,
  • het ontbreekt hen aan kennis en
  • hun bedrijfsactiviteiten zijn er niet op ingericht.

Veel interessante zakelijke mogelijkheden

Een van de vele positievere voorbeelden vind ik Dell. Deze computerfabrikant gebruikt Twitter onder andere als actiekanaal. Via zijn account @DellOutlet lanceert het bedrijf interessante aanbiedingen. Die krijgen een actiecode, die je moet invullen bij je online bestelling. Slim, want daardoor kan de onderneming ook zien hoeveel omzet via Twitter wordt gerealiseerd.

Verder heeft Dell onder andere nog een officiele corporate blog op Twitter (@Direct2Dell). Er is een aparte account voor algemene klantenservice (@DellCares) en een account voor technische ondersteuning en grote zakelijke klanten (@DellEnterprise). En zo zijn er op de diverse sociale netwerken allerlei interessante, zakelijke mogelijkheden om zakelijk actief te zijn.

Uitgaven voor sociale media stijgen

Gezien die mogelijkheden steken we almaar meer geld in de sociale media. Nu al gaat bij 41 % van de Nederlandse bedrijven (maximaal) een vijfde van het marketingbudget op aan sociale netwerkactiviteiten. En 78 % van de bedrijven maakt er nog dit jaar meer budget voor vrij (bron: eCircle). Komend jaar gaan die budgetten nog eens met 30 % omhoog. Tegelijkertijd verdubbelt het aantal werknemers dat zich bezighoudt met sociale media-activiteiten (bron: Booz & Company).

En het eind lijkt nog lang niet in zicht, want er is veel te doen op die platforms. Voor Nederlandse marketeers is Facebook het belangrijkste sociale netwerk: 79 % is actief op dit medium. Op de tweede plaats komt Twitter (77 %). LinkedIn scoort 47 % (bron: eCircle). Ook op Hyves zijn veel bedrijven en andere organisaties actief. In de volgende bijdrage gaan we na waarom ze juist die media zo interessant vinden.

In deel 4: bij welke sociale media moet u zijn ?

Lees ook:

Renske Cramer

Over Renske Cramer
Ik ben gepensioneerd communicatie- en marketingadviseur. Ik houd me bezig met dingen die nóg leuker zijn dan werken ;-)

5 Responses to Sociale media in het MKB (3): nieuwe klanten, meer omzet

  1. Pingback: Sociale media in het MKB (2): scepsis en gemiste kansen « Renske Cramer Tekstproducties

  2. Pingback: Sociale media in het MKB (4): waar moet u zijn? « Renske Cramer Tekstproducties

  3. Pingback: Sociale media in het MKB (5): de mens achter de media « Renske Cramer Tekstproducties

  4. Pingback: Sociale media in het MKB (6): hoe pakt u het aan ? « Renske Cramer Tekstproducties

  5. Pingback: Sociale media in het MKB (7/slot): webcare, content en… De ROI « Renske Cramer Tekstproducties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s