Huis-aan-huis of app-aan-app ?

De JaFolder-app. Digitale folders bieden geweldige mogelijkhedenDe folder is een geweldig marketinginstrument. Maar huis-aan-huis folderen is duur. Stappen retailers over op de digitale h-a-h-folder ? De techniek is er !

Het gaat goed met ‘de’ folder in ons land. Vorig jaar zijn er maar liefst 11,7 miljard verspreid, die per huishouden door gemiddeld 2,2 personen werden doorgenomen. Voor dat doornemen trok de ontvanger gemiddeld 47 minuten per week uit. Zes van de tien ontvangers vinden folders belangrijk. Bijna de helft kijkt ze door om speciale aanbiedingen op te sporen.

Conversie van folders is goed

De conversie van het medium is dan ook goed. Van alle aankopen in winkels komt 30 % voort uit het bekijken van folders. En zo’n 90 % (!) van de ontvangers bezoekt binnen drie maanden winkels waarvan ze folders hebben ontvangen. Folders zijn dus een buitengewoon effectief communicatiemiddel voor bedrijven.

Consumenten hebben niet alleen belangstelling voor papieren folders. Circa 7 van de 10 consumenten bekijken folders online. In 43 % van de gevallen gaat het dan om folders die ze niet in papieren vorm hebben gekregen. En in de overige gevallen gaan consumenten dus bewust op zoek naar folders. Bijna de helft van online-bladeraars vindt dat digitale en papieren folders elkaar goed aanvullen.

Folderen kost helft mediabudget

Het kon dan ook niet uitblijven: het aantal apps voor het raadplegen van folders begint te groeien. Het begon met de Aanbieding-apps. Daarna kwam de site Reclamefolder.nl met een app voor de iPad en de iPhone. JaFolders volgde met een veelzijdige app voor de iPad (foto). En er komen er ongetwijfeld meer.

Want folderen is een dure grap voor de detailhandel, die het toch al niet makkelijk heeft. Retailers geven ongeveer de helft van hun mediabudget uit aan folders. Gemiddeld besteden ze jaarlijks maar liefst € 3,8 miljoen aan folderen. De grote jongens (5 %) zelfs meer dan € 10 miljoen !

Digitaal biedt aantrekkelijke mogelijkheden

Een overstap naar digitale folders is voor hen dan ook heel aantrekkelijk. Het scheelt veel productie- en distributiekosten. En De Computer biedt nu eenmaal een keur aan technische mogelijkheden (b.v. delen, linkjes, filmpjes) om de consument te vergasten op een spannende, handige en (dus) tot kopen inspirerende digi-folder.

Consumenten hebben nu nog graag een papieren huis-aan-huisfolder in handen. Maar mobiel internet heeft de toekomst. Naarmate het gebruik van handzame apparaten als smartphones en tabletcomputers verder toeneemt, zullen app-aan-appfolders populairder worden. Totdat de papieren varianten geleidelijkaan van de markt verdwijnen.

Papiergebruik indammen

Is dat goed voor het milieu ? Aanbieding en JaFolders denken van wel. Een gemiddeld Nederlands huishouden vindt jaarlijks zo’n 32 kilo papieren huis-aan-huisfolders in de brievenbus. Daar ben je met zo’n app meteen van af. Maar als je de keteneffecten bekijkt, ligt het genuanceerder.

Vervanging van papieren door digitale communicatiemiddelen kan het milieu juist meer belasten, blijkt uit onderzoek. Want ook computers dragen in al hun levensfasen bij aan de CO2-uitstoot. Gelukkig is de computerindustrie druk bezig om de milieubelasting terug te dringen, onder andere door het ontwikkelen van energiezuiniger componenten en efficiëntere batterijen.

(De cijfers in dit artikel zijn afkomstig van DDMA, GfK, Ed Peelen/Team Vier en JaFolders.)

Renske Cramer

Over Renske Cramer
Ik ben gepensioneerd communicatie- en marketingadviseur. Ik houd me bezig met dingen die nóg leuker zijn dan werken ;-)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s