Nieuwe methode om strategie in organisaties te ontwikkelen

Managers en professionals samen op weg naar waardecreatie: het kanManagers en professionals leren graag, maar liever niet van elkaar. Vooral niet als het gaat over de strategie van hun organisatie. Dat kan anders.

Paul Kloosterboer, partner van CORDES (organisatieadvies en ontwikkeling), promoveert vandaag aan de VU op een methode die liefde brengt in dit verstandshuwelijk. De crux is dat een – vaak ronduit sceptische – groep van managers en professionals samen nieuwe waarnemingen opbouwt over de consequenties van hun handelen. Daarmee verandert het ingebakken wantrouwen in een gebroederlijke zoektocht naar waarde voor klanten, financiers en professionals.

Bureaucratische rituelen frustreren verandering

Kennisintensieve organisaties staan onder druk om meer waarde te leveren tegen lagere kosten. Maar pogingen hiertoe in universiteiten, ziekenhuizen, overheden en advies-, advocaten- en ingenieursbureaus leiden doorgaans tot bureaucratische rituelen. En wel oeverloos geharrewar, vage stukken tekst op papier en weinig verandering in de praktijk. Daarbij gaan waardevolle en innovatieve praktijken van professionals dikwijls verloren.

Kloosterboer vergeleek enkele meer en minder succesvolle projecten voor strategievorming met professionals uit zijn eigen praktijk. Op basis daarvan ontwikkelde hij de ‘expeditie naar waarde’. Door vervolgonderzoek in het Beatrix-ziekenhuis in Gorinchem en bij Triodos Bank Nederland beproefde en verfijnde hij deze aanpak voor strategievorming met professionals.

Methode heeft emotieregulerende werking

Strategievorming is het komen tot een betere logica in denken en doen en daarmee een leerproces. Tijdens een ‘expeditie naar waarde’ nemen professionals en managers met eigen ogen waar hoe ze waarde creëren of vernietigen voor klanten, financiers, partners en zichzelf. Van deze gezamenlijke activiteit blijkt een emotieregulerende werking uit te gaan. Een expeditieleider vecht daarbij niet voor zijn eigen gelijk, maar voor de kwaliteit van het strategische leerproces.

Over Renske Cramer
Ik ben gepensioneerd communicatie- en marketingadviseur. Ik houd me bezig met dingen die nóg leuker zijn dan werken ;-)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s