Website vaak bron van gemiste kansen

Websites worden vaak verwaarloosd, met alle gevolgen vandienDe websites van bedrijven en andere organisaties moeten een centrale rol spelen in hun online marketingstrategie. Maar ze worden vaak verwaarloosd.

Nederlandse websites zijn ouderwets. We lopen achter ten opzichte van het buitenland. Dat concludeert sitebouwer Madcap op basis van regelmatig onderzoek naar sites van ondernemingen en overheidsorganisaties.

De grootste manco’s

Waar schort het vooral aan?

  1. gebruiksvriendelijkheid
  2. vindbaarheid door zoekmachines
  3. bruikbaarheid voor mobiele apparaten als smartphones en tablets
  4. afstemming op de behoeften van de doelgroep

Bij dat laatste gaat het onder andere om het niet aanbieden van gepersonaliseerde content.

Gebrek aan kennis en inzicht

Madcap verbaast zich daar terecht over. Want vooral de gebruiksvriendelijkheid en de vindbaarheid door zoekmachines zijn vrij makkelijk en tegen acceptabele kosten op te lossen. Waarom doen bedrijven en andere organisaties dat dan niet?

De sitebouwer noemt twee hoofdredenen:

  • de bedrijven en organisaties hebben te weinig technische kennis in huis en
  • het ontbreekt hen aan kennis over de manier waarop bezoekers hun site gebruiken.

En waar deze redenen niet gelden, staat vooral een gebrek aan tijd en/of focus een opknapbeurt van de site in de weg.

Folder op internet

Heel herkenbaar. Ik kom zulke situaties ook regelmatig tegen. Niet alleen bij kleine bedrijven, maar ook bij middelgrote organisaties. En niet alleen bij wat oudere ondernemers, maar curieus genoeg ook bij jongere managers. Mensen die min of meer zijn grootgebracht met het internet!

Meestal lukt het wel om hen te overtuigen van het belang van een moderne, goed geoutilleerde website. Maar soms ook niet. Dan willen ze hun site wel laten opknappen, maar moet het toch weer zo’n ouderwetse ‘folder op internet’ worden. Wat een gemiste kansen…

Uw site moderniseren?

Mijn vuistregel: een website is nooit af. Er kan en moet altijd wel wat worden verbeterd. Want zowel de techniek als de content hebben de neiging snel te verouderen. Dat hebben uw bezoekers snel in de gaten. En wég zijn ze…

Wilt u uw site een opknapbeurt geven? Dan vindt u op dit blog de nodige tips, achtergrondartikelen en stappenplannen, vooral onder de afrolmenu’s ‘Communicatie’ en ‘Marketing’. In het bijzonder wijs ik u graag op de volgende stappenplannen:

De laatste artikelen van het SEO-stappenplan belichten het schrijven van teksten voor uw site.

Komt u er niet (helemaal) uit?

Geen wonder. Het is ook bepaald geen makkelijke materie. Neem gerust even contact met ons op. We helpen u graag verder!

Renske Cramer

pb4

Over Renske Cramer
Ik ben gepensioneerd communicatie- en marketingadviseur. Ik houd me bezig met dingen die nóg leuker zijn dan werken ;-)

2 Responses to Website vaak bron van gemiste kansen

  1. Pingback: Marketingcommunicatie: uitbesteden of niet? « Renske Cramer communiceert

  2. Pingback: Betere site, meer conversie? Doe het in één keer goed! « Renske Cramer Communicatie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s