Zelf een boek schrijven (1)

Een boek schrijven: goed voor u en voor uw bedrijf!Steeds meer mensen besluiten hun expertise te delen met anderen. Liefst in de vorm van een (e-)boek. Maar het schrijven valt nogal eens tegen.

Een beetje hulpeloos kijkt meneer Van D. me aan. Op basis van zijn jarenlange ervaring heeft hij een theorie ontwikkeld over zijn vakgebied. Een interessante theorie met een aantal slimme tools, die zich in de praktijk steeds weer hebben bewezen. Daar moest hij toch eigenlijk eens iets meer mee doen, vond hij. Er zouden zoveel mensen plezier van kunnen hebben !

Wel vakkennis, geen schrijftalent

Op aanstichting van tevreden klanten en van zijn organisatie heeft hij er een boek over geschreven. Twee jaar heeft hij er in zijn spaarzame vrije tijd aan gewerkt. Toen stuurde hij het naar een paar uitgevers en… kreeg nul op het rekest. Te ingewikkeld en niet toegankelijk geschreven, zeiden ze. Hij moest het maar eens herschrijven.
Wat ik daar nu van vind ? Eerlijk gezegd begrijp ik die uitgevers wel. Meneer Van D. weet overduidelijk heel veel van zijn vakgebied. Maar hij heeft – om het maar eens voorzichtig uit te drukken – geen schrijftalent.

Theorie verzandt in taalmoeras

Ik kon de grote lijnen van zijn manuscript wel volgen, maar liep steeds weer vast in een taalmoeras vol

  • eindeloos lange, complexe zinnen met veel lijdende vormen;
  • omslachtige redeneringen waarin vaak dezelfde woorden terugkwamen en
  • heel veel herhalingen.

Hoe leg ik mijn boodschap uit ?

Want de auteur maakte zich duidelijk zorgen dat zijn theorie niet goed genoeg over de Bühne kwam. Voor de zekerheid legde hij allerlei dingen dus maar een aantal keren uit. Als lezer kreeg je de indruk dat je steeds in een cirkeltje ronddraaide.
Verder stuitte ik onder meer op

  • verhaspelde uitdrukkingen;
  • grammaticale fouten en
  • interpunctie die consequent op de verkeerde plaatsen stond.

Redigeren is forse kluif

Kortom: geen prettig leesvoer. En al helemaal geen effectieve vorm van communicatie. Nadat ik meneer Van D. heb uitgelegd wat er aan zijn manuscript mankeert, vraagt hij me de tekst te redigeren. Gezien de complexiteit van de materie en de weinig toegankelijke tekst een forse kluif. Maar ik houd wel van een uitdaging op zijn tijd.
Terloops vertelt hij dat hij net is begonnen aan een tweede boek. Ik stel hem voor het ditmaal anders aan te pakken. ‘Spreek uw verhaal in op een dictafoon. Dan schrijf ik het netjes voor u op’, zeg ik. ‘Dat scheelt u tijd en geld’. En zo gaan we het doen. Zichtbaar opgelucht verlaat meneer Van D. mijn kantoor. Een mooi vak, communicatie.

In deel 2: Zelf een boek schrijven? Hoe pakt u het aan?

Renske Cramer

pb8

Over Renske Cramer
Ik ben gepensioneerd communicatie- en marketingadviseur. Ik houd me bezig met dingen die nóg leuker zijn dan werken ;-)

2 Responses to Zelf een boek schrijven (1)

  1. Pingback: Zelf een boek schrijven (2) « Renske Cramer Tekstproducties

  2. Pingback: Zelf een boek schrijven (3) « Renske Cramer Tekstproducties

Geef een reactie

