Management zit innovatie in de weg

Nederland loopt erg achter op het gebied van innovatieWeet u waarom Nederlandse bedrijven zo achterlopen qua innovatie ? Doordat het management kortzichtig is. Het zijn kille cijferaars, geen enthousiaste techneuten.

Dat stelt althans dr. Erik Frijlink, hoogleraar Farmaceutische Technologie en Biofarmacie aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij vindt dat gevaarlijk. ‘Als we zo doorgaan, kan er van een kenniseconomie geen sprake zijn. Sterker nog, we zijn hard op weg het armenhuis van west-Europa te worden.’

Risicoloos opereren staat voorop

Frijlink: ‘In Nederland vinden bedrijven het belangrijk om risicoloos te opereren. Mensen worden niet beloond als ze risico durven te nemen, maar worden er juist op afgerekend.’ In de Europese innovatiemonitor staat het zwart op wit: Nederland is een volger, geen innovator. ‘We lopen verschrikkelijk achter bij landen als Zweden, Finland en Duitsland.’

Voor die behoudende opstelling zal Nederland uiteindelijk de prijs betalen, aldus de hoogleraar. ‘Zonder innovatie kom je niet verder. Op een gegeven moment is het aardgas op, raakt het geld op en krijgen we massa’s werklozen. Een negatieve spiraal, waarbij we eindigen als de Tokkies van west-Europa.’

Subsidies voor innovatie stopgezet

In de Europese innovatiemonitor halen we net het gemiddelde, maar alleen doordat de overheid tot nog toe een stimulerende rol speelde. Maar ook daar is met het huidige kabinet een einde aan gekomen. ‘Politici praten wel over kennis en innovatie, maar ze vinden het – net als veel bedrijven – niet écht belangrijk,’ aldus de hoogleraar.

‘Nu stoppen ze alle innovatieprogramma’s die vanuit de FES-gelden gefinancierd worden. Het enige dat overblijft, is een fiscaal voordeel voor bedrijven die wel innoveren. Maar daarvoor heb je wel bedrijven nodig die dat durven en willen doen. Bij grote bedrijven is dat veelal niet het geval. En kleine bedrijven durven en willen vaak wel, maar hebben het kapitaal niet.’

Te weinig vertrouwen in R&D

‘Binnen het bedrijfsleven is innovatie een ondergeschoven kindje’, weet Frijlink. ‘Er is geen land in Europa waar managers zo weinig vertrouwen hebben in hun eigen Research & Development-afdelingen als bij ons.’

Hoe dat komt? ‘Managers in Nederland zijn kortzichtig en hebben te weinig kennis, ervaring en inzicht in wetenschap en techniek. Het zijn juristen en bedrijfskundigen. Mensen voor wie kennis en techniek heel vieze woorden zijn. En dat zijn dan de mensen die beslissen over innovatie.’

Voor innovatie lange adem nodig

Managers denken alleen nog in tijdslijnen van twee jaar, stelt de hoogleraar. ‘Maar voor echte innovatie heb je juist een lange adem nodig. Neem de ontwikkeling van een tablet dat heel specifiek een medicijn afgeeft in de diepere delen van de darm. Het ontwikkelen hiervan kan maanden duren, maar ook drie jaar. En dan nog is de kans reëel dat het mis gaat. Binnen de huidige denkpatronen van managers in het bedrijfsleven is dat geen optie. En dus doen we het niet. Maar zo komen we nooit een stap verder.’

Je moet durven mislukken

‘Om te kunnen innoveren moet je durven mislukken’, zegt hij. ‘Zeventig tot negentig procent van wat je uitprobeert mislukt. Dát is innovatie. Dingen doen waarvan iedereen denkt: dat kan niet. Maar managers durven dat risico niet te lopen.’

Echte innovatie komt vooral voort uit kleine bedrijven. Volgens Frijlink ligt daar dan ook de toekomst. ‘Maar dan moeten ze daarbij wel gesteund worden door de overheid.’ Een risico daarbij is dat deze bedrijven ‘subsidieslurpers’ worden. Bedrijfjes dus waarbij de focus meer ligt op het binnenhalen van subsidie dan op echte innovatie.

Bedrijven dwingen om te innoveren

Daar ligt dan ook een grote uitdaging. ‘We moeten zorgen dat kleine bedrijven wel de mogelijkheid krijgen te ontwikkelen, maar daarbij ook gedwongen worden echt te innoveren.Maar wat je ook bedenkt, veel van deze bedrijven zullen hoe dan ook failliet gaan,’ denkt de hoogleraar. ‘Maar als het goed is, staat daar een aantal fantastische innovaties tegenover.’

Over Renske Cramer
Ik ben gepensioneerd communicatie- en marketingadviseur. Ik houd me bezig met dingen die nóg leuker zijn dan werken ;-)

One Response to Management zit innovatie in de weg

  1. Pingback: ‘Innovatie moet van VS en China komen’ « Renske Cramer communiceert

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s