Persberichten die scoren: een stappenplan (1)

In 7 stappen naar een beter persberichtWilt u scoren met uw persberichten ? Dat kan ! Maar dan moeten ze wel voldoen aan een aantal eisen. Met dit stappenplan vergroot u uw kansen op publicatie.

Heeft het traditionele persbericht zijn langste tijd gehad nu steeds meer communicatie via de sociale media verloopt ? Welnee. Persberichten zijn nog steeds een heel belangrijke informatiebron voor De Pers. Dat is gestaafd door onderzoek. Het persbericht is voor organisaties dus een belangrijk medium om gratis publiciteit te krijgen. En kent u een beter marketinginstrument dan free publicity ?

Persbericht niet zo eenvoudig

Jammer dat vooral kleinere organisaties die mogelijkheid niet vaker benutten. Ze vinden het vaak maar ingewikkeld: hoe schrijf je zo’n bericht en naar wie moet je het sturen ? Maar ook van grotere klanten hoor ik regelmatig dat ze het moeilijk vinden om een goed persbericht te schrijven.

Nu is dat ook niet zo eenvoudig. Vandaar dat ik elke dag weer massa’s persberichten voorbij zie komen die waarschijnlijk geen groot bereik gaan scoren. En daar zitten ook heel wat exemplaren tussen die zijn geschreven door professionals…

Stappenplan voor (betere) persberichten

In het navolgende 7-stappenplan geef ik wat tips om

  • een inhoudelijk interessant persbericht te schrijven,
  • het in een zodanige vorm te gieten dat De Media er iets mee doen en
  • het op het juiste moment naar de juiste media te sturen.

En we beginnen met de vraag of het eigenlijk wel zinvol is om een persbericht te versturen. Want:

Stap 1. Hebt u eigenlijk wel echt nieuws ?

Wat scharen De Media onder de noemer nieuws ? Kort gezegd een recente en belangrijke ontwikkeling, die (in die vorm) nog niet bekend was en daarom de belangstelling van de lezer kan wekken. Voldoet uw nieuws aan die definitie ? Voor welke doelgroep kan uw nieuws belangrijk zijn ? En waarom ?

Wees kritisch bij het beantwoorden van die vragen. Want dat zijn de redacteuren van De Media ook. Is uw nieuwe product nou echt zoveel beter dan dat van uw concurrent ? Zo ja, dan is er een kans dat bepaalde media er aandacht aan besteden. Zo nee, dan gooien ze uw persbericht waarschijnlijk weg. En dan is het maken en versturen van een persbericht zonde van uw tijd en dus van uw geld.

Wat is nieuwswaardig ?

Wat zijn onderwerpen die in principe nieuwswaardig zijn ? Een paar voorbeelden:

  • uw reactie op een actualiteit of een belangrijk maatschappelijk probleem
  • uw commentaar op maatschappelijke ontwikkelingen die uw organisatie en/of branche raken
  • (uw reactie op) een trend in uw branche
  • een onderzoek dat u hebt laten verrichten
  • een werkelijk innovatief of in elk geval sterk verbeterd product. Of een innovatieve/sterk verbeterde dienst
  • de opening van uw nieuwe filiaal
  • een overname of directiewisseling

Natuurlijk hangt veel af van het belang dat de benaderde media hechten aan u en uw organisatie. De directeur van een klein bedrijf in Terweksel haalt niet zo snel de landelijke media. Zijn collega van een grote bank in Amsterdam wel.

In deel 2 van deze serie: naar welke media stuurt u uw persbericht ?

Renske Cramer

pb3

Over Renske Cramer
Ik ben gepensioneerd communicatie- en marketingadviseur. Ik houd me bezig met dingen die nóg leuker zijn dan werken ;-)

6 Responses to Persberichten die scoren: een stappenplan (1)

  1. Pingback: Persberichten die scoren: een stappenplan (2) « Renske Cramer Tekstproducties

  2. Pingback: Persberichten die scoren: een stappenplan (3) « Renske Cramer Tekstproducties

  3. Pingback: Persberichten die scoren: een stappenplan (4) « Renske Cramer Tekstproducties

  4. Pingback: Persberichten die scoren: een stappenplan (5 en slot) « Renske Cramer Tekstproducties

  5. Pingback: Wilt u ook gratis publiciteit ? Stuur een persbericht ! « Renske Cramer communiceert

  6. Pingback: Naar een betere website (13): interactie met uw doelgroepen |

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s