Teksten websites vaak onderschat

Goede teksten zijn essentieel voor een website.Budget voor het (ver)bouwen van uw website maar niet voor de teksten ? Niet verstandig. Tekst is vaak belangrijker dan beeld. En het schrijven van goede webteksten is niet makkelijk.

Mijn nieuwe klant aarzelt. Hij wil graag goede teksten voor zijn nieuwe website. Maar hij vindt het ‘toch wel een beetje duur’. En dat terwijl ik zo mijn best heb gedaan om de kosten te beperken. Ook hij komt tenslotte net uit De Crisis en ook hem groeit het geld niet op de rug.

Niet onder de indruk van de site

Ik leg uit wat er zoal komt kijken bij het schrijven van goede webteksten. Teksten die zijn geoptimaliseerd voor zoekmachines. Teksten die converteren. Hij luistert aandachtig. En gunt me de opdracht. ‘Ieder zijn of haar vak’, zegt hij. En zo is het maar net.

Na het gesprek eten we even een broodje in het bedrijfsrestaurant. Terloops vertelt hij hoeveel de bouw van de nieuwe site kost. Ik kijk ervan op. Tijdens het onderhoud heeft hij me vol trots wat pagina’s laten zien en ik was er niet van onder de indruk.

Moet dat echt zoveel kosten ?

De site was gemaakt met een bekend content management system (CMS). En een template dat ik op internet al veel vaker had gezien. Plus wat stockfoto’s. Moest dat nou echt zoveel geld kosten ? Zaten daar werkelijk zoveel uren in ? ‘Zo, dat is niet goedkoop’, laat ik me ontvallen.

Maar mijn klant vindt het een acceptabel bedrag. Nu weet hij wel veel van zijn eigen product-/marktcombinaties, maar veel minder van computertechniek en internet. En dat had zijn sitebouwer natuurlijk snel in de gaten.

Onderschat de tekst niet

Na dit voorval heb ik eens wat ter zake kundigen gepolst. Een flink budget voor de techniek vinden bedrijven doorgaans heel gewoon. Geld voor plaatjes is er vaak ook nog wel. Maar de teksten zijn een sluitpost. Of er is helemaal geen budget voor. Dan schrijft een taalvaardige medewerker die tekstjes wel even.

Gevolg: een mooie site, maar soms heel slechte teksten. Teksten die niet voldoende zijn geoptimaliseerd voor zoekmachines. Teksten die niet goed converteren. Teksten die niet iedereen op de juiste manier interpreteert. Doodzonde, natuurlijk. Als je toch zoveel geld uitgeeft aan een site, doe het dan goed. En onderschat de tekst vooral niet.

Tekst belangrijker dan beeld

Veel mensen denken dat foto’s, filmpjes en dergelijke tegenwoordig belangrijker zijn dan tekst. Voor bepaalde sites klopt dat. Maar in de meeste gevallen is het net omgekeerd. Dan moet de tekst de boodschap over de Bühne brengen. En vervult het beeldmateriaal een ondersteunende rol. Niet meer, maar ook niet minder. En het schrijven van goede webteksten is vakwerk.

Toch doe-het-zelven ? Lees dan mijn serie over zoekmachineoptimalisatie (SEO) op dit blog. In de laatste delen vindt u een groot aantal tips over het schrijven van teksten voor websites.

Komt u er niet helemaal uit ? Bel me gerust even. Ik help u graag verder.

Renske Cramer

Over Renske Cramer
Ik ben gepensioneerd communicatie- en marketingadviseur. Ik houd me bezig met dingen die nóg leuker zijn dan werken ;-)

3 Responses to Teksten websites vaak onderschat

  1. Pingback: Marketingcommunicatie: uitbesteden of niet? « Renske Cramer communiceert

  2. Pingback: Betere site, meer conversie? Doe het in één keer goed! « Renske Cramer Communicatie

  3. Pingback: Naar een betere website (3): meer tips ter voorbereiding « Renske Cramer Communicatie

Geef een reactie

