Jongeren positief over financiële toekomst

Jongeren zijn optimistisch over financiële toekomstDuurzame goederen kopen ? Nog even niet, denkt ‘de’ Nederlandse consument. Ouderen worden pessimistischer over hun financiën. Maar jongeren zien het weer helemaal zitten.

Nederlandse consumenten waren in het eerste kwartaal van 2011 net zo positief gestemd over hun financiële situatie als een kwartaal geleden. Vorig jaar verbeterde hun stemming, maar nu is er sprake van stabilisatie. Behalve bij jongeren tot 24 jaar.

Consumptie trekt nog steeds niet aan

De consumptie trekt nog niet aan. De plannen voor de aankoop van huizen en auto’s liggen op hetzelfde niveau als een jaar geleden. Dat blijkt uit de jongste cijfers van het TILCOM-onderzoek van de Universiteit van Tilburg.

De onderzoekers drukken de verhouding tussen positieve en negatieve gevoelens over de financiële toekomst uit in de Ecomotion-index (de economische emotiebarometer). Die kwam in het eerste kwartaal uit op 35,2. In september was dat nog 33,4 en een jaar geleden 31,8.

45-plusser minder optimistisch

Op dit moment scoort 25,0 % van de consumenten negatief op de index. Zij ervaren meer negatieve dan positieve gevoelens. In het vierde kwartaal van 2010 lag dit percentage pessimisten nog iets lager (24,4)

Onderzoekster Jorna Leenheer: ‘Ondanks dat de economische emoties zich gemiddeld stabiliseren, zien we toenemende verschillen tussen Nederlanders. Vooral Nederlanders tussen 45 en 55 jaar voelen zich minder positief over hun financiële toekomst.’ Deze leeftijdsgroep scoort 26,6 op de index, terwijl dat vorig kwartaal nog 30,0 was.

Jongeren ongekend positief

Maar in de leeftijdsgroep 15 – 24 jaar is de index opvallend sterk gestegen: van 48,6 naar 54,1. Deze jongste leeftijdgroep van het onderzoek scoort al vijf kwartalen hoger dan alle andere leeftijdscategorieën. Ze springt er steeds positiever uit.

De hoge score geldt zowel voor jongeren die bij hun ouders wonen (54,6) als voor zelfstandig wonende jongeren (53,5). Zou dat komen door de toenemende werkgelegenheid ? Hopelijk geven zij de consumptieve bestedingen een extra impuls.

Dure aankoopplannen blijven in koelkast

De onderzoekers zien nog weinig tekenen van herstel als het gaat om de aanschaf van duurzame goederen. Zo is de kans dat een Nederlands huishouden een huis gaat kopen in de komende 12 maanden 5,1 %. Een jaar geleden lag dat percentage nog exact op hetzelfde niveau.

De kans dat een huishouden een auto gaat kopen is 6,8 %. Dat was vorig jaar nog 7,9 %. Ook voor apparatuur, interieur, restaurantbezoek, kleding en vrijetijdsuitgaven gaat ‘de’ consument voorlopig niet meer geld uitgeven. Op zich begrijpelijk. Maar jammer is het wel. Het zou het economisch herstel een extra steuntje in de rug geven. En dat is in deze tijd meer dan welkom.

Renske Cramer

Over Renske Cramer
Ik ben gepensioneerd communicatie- en marketingadviseur. Ik houd me bezig met dingen die nóg leuker zijn dan werken ;-)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s