H-a-h-blad hét alternatieve massamedium ?

Veel mensen hebben genoeg van commerciële uitingenWorden huis-aan-huiskranten hét alternatieve massamedium, zoals Wegener Media denkt ? Misschien. Maar dan moet er aan de content nog wel het een en ander gebeuren.

Het gaat goed met de h-a-h-kranten in ons land. Dat bleek vorige week weer eens uit een onderzoek van Wegener. Het concern benaderde daarvoor bijna 29.000 consumenten van 13 jaar en ouder. Die zijn te spreken over de h-a-h-bladen en doen vaak keurig wat er van hen wordt verwacht: reageren op de advertenties.

Impact advertenties groot

Wegener verspreidt wekelijks 8,2 miljoen (!) huis-aan-huiskranten (225 titels).Ten opzichte van het vorige onderzoek (2002) is het gemiddeld bereik van deze bladen toegenomen van 5,2 miljoen naar 6,8 miljoen consumenten.

Na het lezen van een advertentie gaat 42 % van de bevraagde consumenten naar de winkel of het bedrijf van de adverteerder. Nog eens 30 % bezoekt zijn website en 19 % neemt contact op. Van de mensen die binnen een week de winkel of het bedrijf bezoeken, doet maar liefst 71 % een aankoop.

Consument waardeert bladen

De lezers uit het onderzoek geven Wegener’s h-a-h-kranten een 7. Ze hebben veel waardering voor zowel de redactionele als de advertentionele content, aldus het concern. Ruim 89 % beoordeelt de redactie als (zeer) de moeite waard. En 66 % vindt de advertenties (zeer) de moeite waard. Ze lezen de bladen wekelijks gemiddeld bijna 15 minuten.

Ik kijk hier toch wel van op. Ik heb de meningen over h-a-h-kranten gepeild in mijn directe omgeving en in mijn netwerk. Belangrijkste uitkomst: steeds meer mensen plakken een ‘nee/nee-sticker’ op hun brievenbus. Ook zij die eerst een ‘nee/ja’-exemplaar hadden. Ze hebben genoeg van commerciële uitingen, of ze nu op papier of op schermen staan.

Advertentionele content ??

Wat zoeken de mensen die het h-a-h-blad niet weren en het ook nog even inkijken ? In volgorde van belang:

  1. interessante aanbiedingen;
  2. aankondigingen van plaatselijke en regionale evenementen;
  3. ander plaatselijk en regionaal nieuws.

Leestijd, of beter gezegd doorblader- of scantijd: een minuut of 5. Dan gaat het blad subiet de oudpapiermand in. Reageren op advertenties ? Een doodenkele keer en dan vooral als het om advertenties van supermarkten gaat. Advertentionele content ? Ehh….? Ja, wel erg veel advertenties en zo. Maar we letten niet zo op de vorm en de inhoud van advertenties. Redactionele inhoud: meestal niet zo interessant, te oppervlakkig, commercieel.

Blad nodigt niet uit tot lezen

Kijk, dat is andere koek. Mijn peiling is natuurlijk totaal niet representatief, maar toch. We hebben het wel over mensen uit de doelgroep. En ik ben het met hen eens. Zo’n blad nodigt niet uit tot lezen. Ik zie teveel advertenties die qua vormgeving en/of tekst onder de maat zijn. En ik lees teveel oninteressante redactionele stukjes die

  • beroerd zijn geschreven en/of
  • overgoten zijn met een subtiel commercieel sausje van een bedrijf dat wat verderop in het blad adverteert.

Met een béétje meer aandacht kan dat toch echt een stuk beter. Dat zal het werkelijke bereik ten goede komen.

Betere redactionele inhoud vereist

Fred van Domburg Scipio, hoofd nationale verkoop van Wegener, ziet de h-a-h-bladen niettemin als hét alternatieve massamedium (Adformatie, 8 april jl.). Dit in verband met de sterker wordende versnippering van de televisiewereld. Hij ziet kansen voor snel lopende en duurzame consumptiegoederen. Reclamebureaus vinden het h-a-h-blad ook al steeds interessanter.

Hét alternatieve massamedium dus ? Tja, wie weet. Maar dan moeten de uitgevers toch wat meer aan kwaliteitszorg doen. Zeker op het gebied van redactionele content. Want hun bladen hebben in werkelijkheid misschien toch een wat minder positief imago dan uit onderzoeken blijkt.

Renske Cramer

 

Over Renske Cramer
Ik ben gepensioneerd communicatie- en marketingadviseur. Ik houd me bezig met dingen die nóg leuker zijn dan werken ;-)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s