Kunstkopers guller bij winterzonnetje

Kunstveiling gunstigst op mooie winterdagKunstwerk laten veilen ? Dan is een mooie, zonnige winterdag het gunstigst. Op zo’n dag zijn kunstkopers bereid zomaar 2 tot 3 % meer te betalen.

Dat blijkt uit onderzoek van Rachel Pownall (Tilburg University), Dakshina De Silva (Texas Tech University) en Leonard Wolk (Universiteit van Maastricht).

Londense veilinghuizen maatstaf

De onderzoekers analyseerden de verkoopcijfers van de Londense veilinghuizen Sotheby’s en Christie’s van 1990 tot 2007. Ze legden de cijfers naast de data van het Britse weerinstituut Atmospheric Data Centre.

Ze kozen veilinghuizen in Londen uit, omdat die een leidende rol spelen op de kunstmarkt. En ook omdat Londen veel variatie in zonnige dagen heeft. De kans op regen is in Londen 50 procent, wat het bestuderen van het effect van zonneschijn mogelijk maakt.

Andere seizoenen minder in trek

Het effect van een bijzonder mooie dag is vooral meetbaar in de winter, zo stelden de wetenschappers vast. In het voorjaar en in de herfst worden sowieso minder kunstwerken ter veiling aangeboden dan in de winter.

‘Maar we hebben vastgesteld dat in voorjaar, zomer en herfst op mooie dagen ook meetbaar minder wordt geboden voor de kunstwerken die wel onder de hamer komen’, vertelt Pownall. ‘Het mooiweereffect geldt dus in het bijzonder voor de winterdagen. Dat komt misschien doordat kopers in de andere seizoenen genoeg zon zien, waardoor een plotselinge mooie dag minder op hun gevoel werkt’.

Meer belangstelling voor rol emoties

‘De belangstelling voor de rol van emoties bij het nemen van economische beslissingen neemt toe. Uit experimentele onderzoeken is al vaker gebleken dat emoties wel degelijk een rol spelen. Ons onderzoek is het eerste dat het effect van de gemoedstoestand op economisch gedrag over een langere periode in gewone marktomstandigheden laat zien’, schrijft Pownall in haar inleiding. ‘Het resultaat van dit onderzoek toont onder andere aan dat locatiespecifieke factoren van invloed zijn op de bereidheid tot geld uitgeven en betalen’.

Onderzoek verdient verdieping

Ze zou graag nader onderzoek zien naar het effect van de winterzon op verkoopprijzen. Ze beveelt aan haar studie te herhalen in een gebied met andere klimatologische omstandigheden, om te zien of daar ook een ‘zoneffect’ optreedt.

Ook vindt de wetenschapper dat de invloed van mooi weer onderzocht moet worden bij de aankoop van andere artikelen dan kunstwerken. ‘Dat zou misschien meer licht kunnen werpen op de vraag waar het effect van een mooie winterdag nu precies vandaan komt’, zegt ze.

Over Renske Cramer
Ik ben gepensioneerd communicatie- en marketingadviseur. Ik houd me bezig met dingen die nóg leuker zijn dan werken ;-)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s