Actualiseer uw website in 9 stappen (2)

Een goede website is essentieel voor uw organisatie !Bij het moderniseren van een verouderde website komt heel wat kijken ! In deze bijdrage belichten we vooral de content (inhoud) van uw pagina’s.

De tekst speelt daarbij de hoofdrol. Je zou misschien verwachten dat plaatjes in deze tijd belangrijker zijn. Maar dat is een misverstand. Foto’s, filmpjes en andere illustraties ondersteunen de tekst. Het zijn de woorden die de boodschap uiteindelijk over de Bühne moeten brengen.

Stap 5: (her)schrijf de inhoud van de pagina’s

In de praktijk vormen de webteksten vaak het moeilijkste onderdeel van ‘operatie-upgrade’. Wat vermeld je, wat laat je weg ? Hoe schrijf je het op ? Een paar schrijftips:

  • zet niet teveel tekst op de pagina’s (hoe minder tekst, hoe meer uw bezoekers lezen !)
  • schrijf niet te commercieel. Dat is niet zo geloofwaardig
  • beschrijf liever voordelen dan feiten van uw producten/diensten. Zet feiten als productspecificaties bijvoorbeeld in een apart kader
  • pas op voor herhalingen en overlappingen. Herhaling is dan misschien de kracht van de reclame, maar uw website is geen reclamefolder !
  • houd het begrijpelijk. Bezig dus liever geen vakjargon of leg zo’n term even uit. Vermijd afkortingen. En gebruik de taal van uw doelgroepen. Vuistregel: mik voor B2C-pagina’s (pagina’s voor consumenten) op het taalniveau van een ongeveer 12-jarige. Voor B2B-pagina’s (voor organisaties) en content voor hoger opgeleide doelgroepen kunt u uitgaan van het taalniveau van een 18-jarige
  • bied ook praktische informatie waarmee uw bezoekers meteen iets kunnen doen (handige tips of downloads, interessante links, een gratis product/dienst aanvragen etc.). Vergeet het reactieformulier niet !

Heel belangrijk: houd bij het schrijven rekening met de eisen van zoekmachineoptimalisatie (SEO). Kortheidshalve verwijs ik naar de artikelenserie die ik hierover heb geschreven. Deel 3 en vooral deel 4 bevatten veel belangrijke schrijftips.

Stap 6: verluchtig uw content met toepasselijke illustraties

Als gezegd is de tekst nog altijd het belangrijkst. Zorg dus voor een goede balans tussen tekst en illustraties. Werk niet alleen met ter zake doende foto’s. Zet ook eens professionele filmpjes (van maximaal 2 minuten), infographics en cartoons op uw site. Maak passende bijschriften. Gebruik geen gratis materiaal of stockfoto’s, want die kan uw concurrent ook gebruiken. En u wilt u natuurlijk ook met de vormgeving van uw site onderscheiden van uw concurrent !

Informatieve of leuke foto’s of video’s over ? Zet ze meteen even op Flickr of YouTube ! Goed voor uw naamsbekendheid ! YouTube is de op een na belangrijkste zoekmachine !

Stap 7: check en double check de teksten

Controleer uw teksten voor publicatie op type-, spel- en grammaticale fouten. ‘Kreupele’ zinnen spoort u op door uw teksten hardop voor te lezen. Laat uw content lezen door mensen uit uw doelgroepen. Snappen ze wat er staat ? Komt de boodschap over ? Vinden ze de informatie nuttig ? Schakel in geval van twijfel een communicatieprofessional in. Dat kost in eerste instantie wat geld, maar het kan u daarna wel extra omzet opleveren !

Stap 8: meet de performance van uw website

Monitor voortdurend wat er allemaal gebeurt op uw site(s). Neemt het aantal bezoekers toe ? Welke pagina’s bezoeken ze ? Hoe lang blijven ze ? Welke vragen stellen ze via mail, weblog, forum, Twitter etc. ? Hoeveel bezoekers doen uiteindelijk wat u wilt (zie stap 1) ? Aan de hand van dergelijke gegevens kunt u opbouw en inhoud van uw site aanpassen. Een handig hulpje is het programma Google Analytics.

Stap 9: ververs de inhoud regelmatig

Een goede website is nooit af ! Interactieve elementen als nieuwspagina’s en weblogs behoeven uiteraard de meeste aandacht. U moet er regelmatig nieuwe berichten en foto’s op zetten. Vuistregel: op een nieuwspagina minimaal één nieuw item per dag en op een weblog minstens 2 à 3 nieuwe items per week.

Maar ook de ‘gewone’ inhoud heeft de neiging te verouderen. Denk maar aan productspecificaties en prijzen. En aan foto’s. Zo had een van onze klanten een peperdure machine gekocht. Hij liet er een mooie foto van maken en zette die pontificaal op de homepage. Met als bijschrift: ‘Onze nieuwe machine (etc.)’. Maar na driekwart jaar stond die ‘nieuwe’ machine nog steeds op de homepage. Met hetzelfde bijschrift ! Dat maakt natuurlijk geen erg serieuze indruk…

En vergeet niet: hoe vaker u nieuwe content op uw site plaatst, hoe vaker de zoekmachines langskomen om de pagina’s opnieuw te indexeren. Dat is goed voor uw vindbaarheid op het web.

Komt u er niet helemaal uit ?

Tot zover mijn tips. En u weet het: mocht u er niet helemaal uitkomen, dan kunt u altijd even bellen of mailen. Wij helpen u graag verder !

Succes !

Terug naar deel 1 van deze reeks

Renske Cramer

codepb

Over Renske Cramer
Ik ben gepensioneerd communicatie- en marketingadviseur. Ik houd me bezig met dingen die nóg leuker zijn dan werken ;-)

One Response to Actualiseer uw website in 9 stappen (2)

  1. Pingback: Actualiseer uw website in 9 stappen (1) « Renske Cramer Tekstproducties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s