Actualiseer uw website in 9 stappen (1)

Een goede website is essentieel voor uw organisatie !Heel wat organisaties ontkomen er niet meer aan: ze moeten hun websites dringend moderniseren. Maar hoe doe je dat ?

Heeft uw site ook nog het meeste weg van een ‘folder op internet’ ? Zo’n gedateerde, statische site waaraan al een hele tijd niets meer is gedaan ? En trekt uw site veel te weinig bezoekers ? Troost u: u bent in het gezelschap van heel wat kleine en middelgrote bedrijven in Nederland en Vlaanderen. Ondernemingen die op internet inmiddels steeds minder (potentiële) klanten trekken…

Ontwikkelingen gaan snel

Ik kom dan ook nogal eens over de vloer bij organisaties met niet al te professioneel ogende websites. Het management ziet vaak wel in dat de site niet meer helemaal van deze tijd is. Dat de boel nodig op de schop moet. Maar ze hebben niet zo’n duidelijk beeld van wat ze er nu precies mee aanmoeten. Het marketing- en communicatielandschap is er de voorbije jaren immers niet inzichtelijker op geworden. Om nog maar te zwijgen van alle technische ontwikkelingen op het gebied van sitebouw e.d. Overweegt u ook om uw site onder handen te (laten) nemen ? Wellicht biedt het volgende stappenplan u alvast wat handvatten.

Stap 1: bepaal het doel van uw website

Ga even terug naar de basis en vraag u om te beginnen af: wat moet die website voor mijn organisatie doen ? In de meeste gevallen luidt het antwoord: ‘Meer omzet genereren’. Natuurlijk ! Maar hoe dan ? Wat wilt u dat uw (potentiële) klanten op uw site doen ? Een offerte aanvragen ? Telefonisch contact met u opnemen ? Meteen iets bestellen ? En ‘moeten’ ze voor al uw product(groep)en en/of diensten hetzelfde doen ?

Stap 2: kruip in de huid van uw klanten

Stel dat u een potentiële klant van uw eigen organisatie bent. Wat voor informatie zoekt u dan eigenlijk ? Met welke zoekwoorden doet u dat ? (Doe zonodig een nieuw zoekwoordenonderzoek !) En als u eenmaal op de site van een aanbieder bent beland, welke informatie zou uw interesse in zijn producten en/of diensten dan aanwakkeren ? Wat zou u gunstig stemmen en u misschien zelfs wel overhalen om iets te kopen ? Bekijk deze aspecten eens vanuit het gezichtspunt van mannen en vrouwen, jongeren en ouderen, hoger en lager opgeleiden ! En beantwoord de vragen ook weer voor al uw product(groep)en en/of diensten.

Stap 3: verwerk die informatie in uw site-ontwerp

Nu u weet wat u van uw (potentiële) klanten wilt én wat die klanten van u willen, kunt u uw site gaan aanpassen. Maak aparte pagina’s voor de belangrijkste zoekwoorden (en dus voor uw belangrijkste producten en diensten). Denk bijvoorbeeld ook aan

  • een goed uitgebalanceerde pagina ‘Over ons’. Die pagina’s behoren tot de meest gelezen pagina’s van internet ! Geef wat beknopte informatie over uw bedrijf, maar kies daarbij voor gegevens waar uw bezoeker echt iets aan heeft. Dat kunnen elementen van uw bedrijfsfilosofie zijn. Of iets over de werkwijze. Ook leveringsvoorwaarden en garantieregelingen kunnen van belang zijn. Is uw onderneming aangesloten bij een keurmerk of brancheorganisatie ? Vermeld dat dan; dat wekt vertrouwen. Neem ook een kadertje (met foto !) over uzelf op.
  • een overzicht van uw belangrijke klanten (liefst met wat korte testimonials !)
  • een pagina met Frequently Asked Questions (FAQ), die uw serviceafdeling behoorlijk wat tijd kan besparen.

Elke pagina moet – met een eigen call to action ! – bijdragen aan het realiseren van de doelstellingen uit stap 1.

Laat u een nieuwe site bouwen ?

Als u een site laat bouwen, kies dan in elk geval voor een exemplaar op basis van een Content Management Systeem (CMS). Met zo’n inhoudbeheersysteem kunt u zelf vrij gemakkelijk content toevoegen en verwijderen.

Bedenk dat er bepaalde conventies zijn waaraan webpagina’s ‘moeten’ voldoen. Bij voorbeeld: het logo moet links bovenin staan en de zoekfunctie rechts bovenin. In een van de bijdragen op dit blog vindt u een beknopt overzicht. Plus de suggestie om daarvan af te wijken… 

Speel in op mobiel internet

Bepaal uw strategie ten aanzien van mobiel internet, dat razendsnel terrein wint. Het kan interessant zijn om daarvoor een aparte site te bouwen. Of misschien zelfs een app te laten ontwikkelen voor de snel oprukkende smartphones en tabletcomputers. Hoewel u met zo’n toepassing minder mensen bereikt dan met een mobiele site. Die applicaties zijn namelijk platformgebonden en kunnen niet op alle mobiele apparaten worden gebruikt.

Een andere oplossing is een responsive design. U hebt dan maar een website, waarvan de layout zich automatisch aanpast aan de schermgrootte van de gebruikte apparatuur. Een bezoeker met een smartphone hoeft dus niet steeds in- en uit te zoomen om alle delen van een pagina te bekijken. Zo’n ontwerp biedt ook voordelen op het gebied van zoekmachineoptimalisatie.

Stap 4: zoek de dialoog met uw (potentiële) klant

Hoofdregel 1: maak een heldere contactpagina. En maak het bezoekers gemakkelijk om contact met uw organisatie op te nemen, in elk geval via e-mail en telefoon. Bel en mail snel terug, bij voorkeur dezelfde werkdag. Of toch in ieder geval binnen 24 uur.

Hoofdregel 2: maak uw site interactief ! Dat kunt u bijvoorbeeld doen door

  • een nieuwspagina, de snel populairder wordende klantenreviews, een weblog (met reactieformulier !) of een overzicht van uw laatste bijdragen op de sociale netwerken in uw site op te nemen,
  • een mogelijkheid te scheppen om offertes of gratis advies aan te vragen,
  • een Twitter- of chatmogelijkheid met uw service-afdeling te bieden (live chat wordt steeds belangrijker !) of
  • een interessante nieuwsbrief met bijvoorbeeld tips en aanbiedingen te maken, waarop bezoekers zich kunnen abonneren. En waarop ze uiteraard ook weer kunnen reageren !

Belangrijk: informatie delen

Bied uw bezoekers ook de mogelijkheid om de inhoud van dergelijke communicatietools te delen met anderen, zowel via e-mail als via RSS en de sociale netwerken. Want het toenemend gebruik van die netwerken leidt ertoe, dat potentiële klanten minder snel naar uw site komen.

U zult hen via die nieuwe media moeten opzoeken om hen daar te verleiden tot (bijvoorbeeld) een bezoek aan uw site. Dat kunt u op allerlei manieren doen. Bijvoorbeeld gezellig meepraten over ter zake doende onderwerpen. En links plaatsen naar interessante sites (waaronder af en toe de uwe, maar niet te vaak!). (Bent u nog niet actief op sociale media? Lees dan onze artikelenserie over sociale media in het MKB. Naar deel 1.)

In het tweede deel van deze serie kijken we onder meer naar de content (inhoud) van uw webpagina’s.

Lees ook: Formule ontmaskert neprecensies op internet

Renske Cramer

pb5

Over Renske Cramer
Ik ben gepensioneerd communicatie- en marketingadviseur. Ik houd me bezig met dingen die nóg leuker zijn dan werken ;-)

4 Responses to Actualiseer uw website in 9 stappen (1)

  1. Pingback: Actualiseer uw website in 9 stappen (2) « Renske Cramer Tekstproducties

  2. Pingback: Website vaak bron van gemiste kansen « Renske Cramer communiceert

  3. Pingback: Betere site, meer conversie? Doe het in één keer goed! « Renske Cramer Communicatie

  4. Pingback: Sla meer munt uit je landingspagina’s! (2) « Renske Cramer Communicatie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s