Sociaal netwerk goed voor studie

Studeren gaat beter met een groot sociaal netwerkIn het onderwijs ligt de nadruk op het voorkomen van studievertraging. Hoe je dat doet ? Bijvoorbeeld door het onderhouden van een groot sociaal netwerk !

Studenten worden aangemoedigd alle beschikbare tijd in hun studie te stoppen. Geen bestuursfuncties meer, liever geld lenen dan een bijbaantje… Alles om de studie zo snel mogelijk af te ronden. Het kan ook anders, ontdekte onderwijskundige Lilian Eggens. ‘Inzetten op een goede motivatie is veel effectiever.’

Eggens onderzocht de invloed van de persoonlijkheid van studenten in het hoger onderwijs op hun persoonlijk netwerk. En op de manier waarop ze zichzelf met anderen vergelijken. Ook keek ze naar de invloed van de persoonlijkheid en het persoonlijk netwerk op de studievoortgang en cijfers.

Netwerk = vangnet en kruiwagen

Een relatief groot sociaal netwerk blijkt een positieve invloed te hebben op de studieresultaten. ‘Je zou denken dat het onderhouden van al die contacten tijd en energie kost, die dus niet besteed kunnen worden aan het studeren’, zegt ze. ‘In de praktijk blijkt de grootte van het netwerk juist een positief effect te hebben. Hoe groter het netwerk, hoe kleiner de kans op studievertraging. Het netwerk fungeert waarschijnlijk als vangnet, kruiwagen en als buffer tegen de negatieve gevolgen van stress.’

Dit gaat overigens niet op als de leden van het netwerk al wat ouder zijn. Waarschijnlijk komt dat doordat ze in andere levensfasen zitten. Dat kan rolconflicten opleveren die van invloed zijn op het studiegedrag.

Zorgvuldigheid blijkt succesfactor

Eggens onderzocht de studenten op verschillende persoonlijkheidskenmerken. Ze gebruikt hiervoor de ‘Big Five’-persoonlijkheidstheorie. Hierin vormen vijf elementen de basis van het begrip persoonlijkheid: extraversie, mildheid, zorgvuldigheid, emotionele stabiliteit en autonomie.

De persoonlijkheid is van invloed op de prestaties, maar niet rechtstreeks. Zo zijn zorgvuldige studenten doorgaans gemotiveerder dan studenten die hoog scoren op een van de andere kenmerken. Gemotiveerde studenten halen op hun beurt weer betere studieresultaten. ‘Zo blijkt zorgvuldigheid een goede voorspeller te zijn van studiesucces’, aldus de onderwijskundige.

Motivatie bepaalt studiesucces

De prestatiemotivatie van studenten heeft een belangrijke invloed op het studieresultaat. Eggens: ‘Hierbij speelt niet alleen de intrinsieke motivatie een rol, maar ook hoe belangrijk de student het vindt om te presteren in vergelijking tot andere studenten.’

Ze bekeek welke elementen het studiesucces voorstellen. Ze keek daarbij naar de prestatiemotivatie, de mate waarin de student tijd besteedt aan andere zaken dan de studie, de neiging om dingen uit te stellen en daadwerkelijk uitstelgedrag.

Emotionele stabiliteit geen pré

Van deze variabelen voorspelde alleen motivatie het studiesucces. Gemotiveerde studenten halen hogere cijfers en lopen minder studievertraging op. Het onderhouden van een druk sociaal leven lijkt dus niet ten koste te gaan van de studieprestaties. ‘Sterker nog, ik denk dat studenten die er veel naast doen beter belastbaar zijn’, aldus de onderzoekster.

Een opvallende uitkomst van haar onderzoek is dat emotioneel stabiele studenten doorgaans minder gemotiveerd zijn dan emotioneel instabiele studenten. ‘Het kan goed zijn dat emotioneel instabiele studenten meer drempelvrees hebben. Ze zijn onzeker en nerveus over hun prestaties en compenseren dit door hard te werken en zich extra in te zetten om goed te presteren. Hun prestatiemotivatie is dus groter,’ legt ze uit

Uitval voorkomen via motivatie

Interventies om uitval of vertraging bij studenten te voorkomen zouden ook gericht moeten worden op de motivatie van studenten. Prestatiemotivatie heeft invloed op het studiesucces, op de neiging om dingen uit te stellen en het uitstelgedrag.

Ook voor studenten zelf kunnen de onderzoeksresultaten interessant zijn, denkt Eggens. ‘Het is goed dat ze zich ervan bewust zijn dat ook andere elementen dan hard studeren een rol spelen als het gaat om studiesucces. Gemotiveerd zijn dus, en zorgen dat je alles op tijd afrondt. Ook de sociale context waarin het leren plaats vindt, heeft invloed op hoe goed ze het doen’.

Eggens promoveert op 3 maart aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Over Renske Cramer
Ik ben gepensioneerd communicatie- en marketingadviseur. Ik houd me bezig met dingen die nóg leuker zijn dan werken ;-)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s