Onbegrijpelijke verzekeraars

Dekt uw polis dit of komt u er niet uit?Waarom makkelijk als het moeilijk kan, lijken veel verzekeraars te denken. Ze zadelen ons op met onbegrijpelijke polissen en andere stukken. Waarom eigenlijk ?

Laatst heb ik een nieuwe verzekering afgesloten. Gisteren kwam de polis binnen. Ik heb hem gelezen en begrepen, maar dat viel nog niet mee. Wat een taalgebruik… Af en toe moest ik er zelfs een beetje om lachen. Met een béétje moeite kun je van zo’n stuk best een tekst maken die iedereen begrijpt. En die juridisch nog steeds waterdicht is.

Consument begrijpt polis vaak niet

Ik ben niet de enige die zich met moeite door een verzekeringspolis heen worstelt. Meer dan een kwart van alle verzekerden leest een polis gedeeltelijk of helemaal niet. Zo van: mij te ingewikkeld, het zal wel kloppen. En van de mensen die hun polis lezen, begrijpt maar liefst 20 % niet wat er staat.

Dat blijkt uit een onderzoek van het Verbond van Verzekeraars. Uit een onderzoek van de Verzekeringssite.nl kwam een tijdje geleden naar voren, dat 60 % van de verzekerden de polisvoorwaarden van hun autoverzekering niet begrijpt. En in december concludeerde de Consumentenbond nog dat het slecht gesteld is met de begrijpelijkheid van de polissen van zorgverzekeraars.

Opzet van de verzekeraars ?

Het is natuurlijk niet voor het eerst dat er kritiek komt op het taalgebruik van de verzekeraars. Al was het maar doordat er regelmatig consumenten in moeilijkheden komen als gevolg van onbegrijpelijke polisvoorwaarden. Denk maar aan het gedoe rond de woonlastenverzekering. De Vereniging Eigen Huis kreeg er vele honderden klachten over.

Geen goede publiciteit voor de verzekeraars. Je kunt je afvragen waarom ze daar niet meer aan doen. Boze Tongen beweren dat het de verzekeraars wel goed uitkomt als niet iedereen hun producten helemaal doorgrondt. Als consumenten snappen wat ze eigenlijk kopen, zeggen ze hun nieuwe verzekeringen misschien meteen weer op…

Consument wil begrijpen wat hij koopt

Ik geloof niet in opzet van de verzekeraars. Maar uit een oogpunt van communicatie vind ik het niet slim. Naarmate de verzekeraars vaker negatief in de publiciteit komen, zal het wantrouwen bij de consumenten toenemen. Bovendien worden consumenten almaar mondiger. Ze zullen steeds vaker afhaken als ze niet begrijpen wat ze precies kopen. Tenslotte kosten verzekeringen niet alleen nogal wat geld, er zijn ook grote belangen mee gemoeid.

Verzekeraars kunnen hun teksten dus maar beter eens (laten) aanpassen. Ze zullen er wel bij varen. Net als de verzekerden.

Renske Cramer

Lees ook:

Over Renske Cramer
Ik ben gepensioneerd communicatie- en marketingadviseur. Ik houd me bezig met dingen die nóg leuker zijn dan werken ;-)

One Response to Onbegrijpelijke verzekeraars

  1. Pingback: ‘Wetten dwingen organisaties niet tot begrijpelijke communicatie’ « Renske Cramer Tekstproducties

Geef een reactie

