Communicatie ? Marketing ? Houd het begrijpelijk !

U wilt toch niet dat er om uw teksten wordt gelachen ?Communicatie en marketing zijn interessante, maar complexe vakgebieden. Voor niet-deskundigen is de materie soms moeilijk te volgen. Pas dus op met de manier waarop je die materie presenteert !

Dat was lachen vanmorgen, met onze (toen nog potentiële) klant meneer J. Hij is een ondernemer naar mijn hart. Slimme man, harde werker, recht door zee, no nonsense-aanpak, goed voor zijn mensen en attent jegens zijn klanten. En dus een Leuk Bedrijf.

Overdadig vakjargon

Op een gegeven moment kregen we het over communicatiebureaus. Meneer J. had tijdens zijn zoektocht naar een geschikt bureau allerlei sites en brochures bekeken. En was bij een aantal van die bedrijven vastgelopen op overdadig gebruik van communicatie- en marketingjargon.

Hij liet me een paar pagina’s zien. Het jargon lag er inderdaad metershoog opgestapeld. Inclusief de kennelijk onvermijdelijke Engelse termen. J. las een paar volzinnen voor. Ze klonken als een klok, dat wel. Maar ze werkten tegelijkertijd op onze lachspieren. Tot tekst gestolde mist. Voer voor deskundigen.

‘Niet lullen, maar poetsen’

Meneer J. schudde het hoofd. ‘Wat stáát daar nou eigenlijk ? Ik moet er zowat een woordenboek bij halen om te begrijpen wat ze bedoelen. Waarom doen ze dat ? Willen ze me imponeren ? Denken ze dat ik zo’n bureau inhuur als ik maar half snap wat ze te bieden hebben ?’

Tja, en zo was meneer J. dus bij ons terecht gekomen. ‘Jullie hebben het over geld verdienen met slimme teksten. Meer omzet ! Kijk, daar kan ik wat mee. Duidelijkheid. Niet lullen, maar poetsen. Dus jij krijgt de opdracht. En als je het niet waarmaakt, sta je zó weer buiten. Zo simpel is dat’.

Informatie beter afstemmen

Deal ! Met die afspraak namen we afscheid. Het komt wel goed, met meneer J. en ons. Maar ik verbaas me over die bureaus met ‘moeilijke’ sites en brochures. Ze kunnen hun informatie beter wat meer afstemmen op potentiële klanten die niet zo thuis zijn in de materie.

Misschien eens een goede, externe copywriter inhuren ?😉 Een frisse kijk op de materie en enige afstand tot het bedrijf willen nog wel eens helpen !

Renske Cramer

Over Renske Cramer
Ik ben gepensioneerd communicatie- en marketingadviseur. Ik houd me bezig met dingen die nóg leuker zijn dan werken ;-)

Geef een reactie

