2011: trends en tegentrends

Wat zijn de trends en 'tegentrends' van 2011 ?‘En wat zie jij binnen jouw vakgebieden als de trends voor 2011 ?’ Mijn klant keek me verwachtingsvol aan. Oei ! Lastige vraag.

Want er gebeurt zóveel op het gebied van communicatie en marketing ! De ontwikkelingen gaan razendsnel. En elke trend heeft wel weer een ‘tegentrend’. Waar begin je bij het beantwoorden van zo’n vraag ? En waar eindig je ? Wat zijn DE trends ?

Om eerlijk te zijn: ik weet het niet zeker. Ik ben geen trendwatcher. Toch heb ik voor de aardigheid eens wat ontwikkelingen op een rijtje gezet die volgens mij in 2011 belangrijk worden. Gewoon gebaseerd op wat ik hoor, zie en lees.

Meer aandacht voor communicatie

Nu de economie aantrekt, gaan bedrijven weer meer communiceren met hun doelgroepen. Zowel via

  • gedrukte communicatiehulpmiddelen (van brochure tot advertentie) als
  • via het internet (van nieuwsbrief tot sociale media).

Dat ze daar meer geld voor willen uittrekken, blijkt ook uit een recent onderzoek van het bureau Merkcommissarissen. Circa 50 % van de onderzochte organisaties stopt dit jaar meer geld in de marketing- en communicatiebudgetten. Bij 30 % blijven de budgetten op peil en bij 20 % dalen ze.

De communicatie zullen ze vaker overlaten aan professionals. Enerzijds omdat ze zien dat doe-het-zelven vaak niet het beoogde resultaat oplevert. Anderzijds omdat ze er domweg geen tijd meer voor hebben. En zich met andere activiteiten veel nuttiger kunnen maken voor hun onderneming.

Website wordt geprofessionaliseerd

In het kader van die toegenomen aandacht voor communicatie gaan vooral de ondernemingen in het mkb hun websites moderniseren en (verder) professionaliseren. Hun sites worden

  • mooier en dynamischer (video !);
  • interactiever (blog, integratie van sociale media);
  • (mede) afgestemd op het snel toenemende gebruik van mobiel internet en
  • natuurlijk geoptimaliseerd voor zoekmachines (SEO) !

Als tegentrend zullen er ook bedrijven zijn die hun websites juist uitkleden. Ze gaan fungeren als verwijsinstrument naar platformen als WordPress (voor hun weblog), LinkedIn (voor hun zakelijke contacten), Twitter (voor hun nieuwtjes), Facebook- en Hyvesachtigen (voor hun klantencontacten), Flickr (voor hun productfoto’s) en YouTube (voor videopresentaties). Platformen die op hun beurt uiteraard weer terugverwijzen naar de basissite.

Consument zoekt nieuwe kanalen

Even een open deur intrappen: de sociale media worden wederom belangrijker. Naarmate ze meer serieuze content bevatten, zullen zoekmachines ze vaker indexeren. En zullen ook in het mkb steeds meer ondernemingen letterlijk en figuurlijk werk maken van het sociale web.

Als tegentrends zie ik dat bedrijven weer vaker gaan netwerken op plekken waar je elkaar live kunt ontmoeten. En naarmate de gevestigde sociale media het jachtterrein worden van bedrijven en andere organisaties, zullen ‘gewone’ bezoekers vertrekken. Ze wijken uit naar nieuwe sociale media of andere mogelijkheden om contact met elkaar te onderhouden, al dan niet via internet.

Media: het jaar van de apps

Bij de gedrukte media komt de (al dan niet gedeeltelijke) overstap van print naar web in een stroomversnelling. Het wordt echt het jaar van de apps. Steeds meer mensen zoeken immers naar informatie via mobiel internet. Niet alleen via de populaire smartphones, maar ook via de snel oprukkende tabletcomputers.

Adverteerders wijken daarom nog vaker uit naar internet. Ze gaan de sociale media intensiever verkennen. Als tegentrend zie ik dat de ‘ouderwetse’ direct mail weer gaat groeien. Ook in het b2b-segment. Maar wil je daarmee echt scoren, dan zul je met iets opvallends moeten komen. Een simpel briefje met een folder en eventueel een geschenkje werkt doorgaans niet meer.

‘Echte’ journalist wordt veelzijdiger

De ‘burgerjournalistiek’ (blogs, sociale media als Twitter) neemt steeds grotere vormen. Die stroom is bijna niet meer bij te benen. De reguliere journalistiek zal zich vaker moeten beperken tot selectie en tamelijk basische doorgifte van Het Allerlaatste Nieuws. Want voor ‘het opentrekken van een blik redacteuren’ is meestal geen geld. Of dat geld er komt, hangt af van de manier waarop hun media zich manifesteren op het internet. Met een elektronische versie van je blad kom je er niet…

Als tegentrend zullen journalisten verder professionaliseren. Ze zullen

  • meer media beheersen (niet alleen schrijven maar ook radio- en tv-reportages maken);
  • meer kennis opbouwen.

Op die manier kunnen ze meer media van kwalitatief hoogstaande producten voorzien. En hopelijk toch nog een aardige boterham blijven verdienen.

Consument trekt zich terug

Intussen wordt het informatieaanbod zo gigantisch dat de consument zich er voor gaat afsluiten. Hij zal noodgedwongen scherper moeten selecteren. Hij kiest voor media die optimaal inspelen op zijn behoeften van het moment. Daarop zullen die media dus veel beter moeten gaan inspelen.

Het selecteren van media doet de consument met een steeds kritischer instelling. Want vertrouwen doet hij de wereld om zich heen steeds minder. Vooral het bedrijfsleven en overheden hebben het verbruid. Dat stelt hoge eisen aan bijvoorbeeld de communicatie en de opstelling van organisaties. Ook dat pleit dus weer voor de inzet van communicatieprofessionals.

Bedrijf komt verder naar buiten

Om het vertrouwen van de consumenten (terug) te winnen, zullen ondernemingen en andere organisaties vaker de dialoog met hen zoeken. Veel consumenten hechten aan maatschappelijk verantwoord ondernemen. Daar zullen bedrijven dus meer rekening mee moeten houden.

Bijvoorbeeld door te investeren in

  • het opleiden van medewerkers. Daarmee spelen ze meteen in op het dreigende tekort aan geschoold personeel op de arbeidsmarkt.
  • in het welzijn van hun mensen. Het Nieuwe Werken is populair en… bespaart kosten.

En zo snijdt het mes mooi aan twee kanten.

Renske Cramer

Lees ook:

Over Renske Cramer
Ik ben gepensioneerd communicatie- en marketingadviseur. Ik houd me bezig met dingen die nóg leuker zijn dan werken ;-)

2 Responses to 2011: trends en tegentrends

  1. Pingback: CFO’s: wereldeconomie trekt in 2011 aan « Renske Cramer Tekstproducties

  2. Pingback: Sociale media in het MKB (5): de mens achter de media « Renske Cramer Tekstproducties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s