SEO (2): zelf doen of (deels) uitbesteden ?

SEO: (deels) zelf doen ?Veel kleine en middelgrote bedrijven willen hun websites graag goed toegankelijk maken voor zoekmachines. Maar uitbesteden van zoekmachineoptimalisatie (SEO) is duur. Is zelf doen een optie ?

Google zegt: schrijf op uw website voor uw lezer en dan komt het vanzelf goed. SEO-deskundigen zeggen: richt je maar liever op de zoekmachines. Dan heb je meer kans op gericht bezoek. Waar moet je je nu aan houden ? Zoals zo vaak lijkt de waarheid in het midden te liggen.

SEO = techniek + content + linkbuilding

SEO (Search Engine Optimization) is een moeilijk vak. Het begint met het verzamelen van de juiste zoekwoorden. De woorden dus die uw potentiële klanten op het internet gebruiken om uw diensten en/of producten te zoeken. Dat is een tijdrovend proces.

Vervolgens komt het eigenlijke werk:

  1. technische aanpassingen doorvoeren aan uw site (en liefst ook aan de server waarop die site draait),
  2. passende content (inhoud) scheppen en
  3. links regelen.

De uitgangspunten daarbij moeten zijn:

  • u moet het de zoekmachines zo makkelijk mogelijk maken om uw site te vinden en in kaart te brengen (indexeren);
  • maar dat moet zo min mogelijk ten koste gaan van de inhoud. Daarmee moet u de bezoeker tenslotte zover krijgen dat hij op uw site doet wat u wilt. Bijvoorbeeld een brochure bestellen of iets kopen (‘conversie’ in SEO-jargon).

De Techniek: juiste structuur en weergave

Bij de techniek gaat het om de juiste structuur en weergave van de website. Daarvoor gelden bepaalde regels. U krijgt dan te maken met tamelijk ingewikkelde dingen als

  • HTML (HyperText Markup Language). Daarmee vertelt uw site aan de browser hoe hij de pagina moet weergeven. De HTML-code is als het ware het geraamte van de site. Die code moet optimaal zijn afgestemd op de zoekrobots. Want het is het enige wat ze ‘zien’ als ze uw site komen indexeren;
  • CSS (Cascading Style Sheets). In CSS is de stijl van uw site vastgelegd. Het gaat om zaken als lettertypes, achtergronden, tekstkleuren, posities van foto’s en dergelijke. CSS worden gekoppeld aan het HTML-bestand;
  • extraatjes die zijn gemaakt met Java Script (een programmeertaal om interactieve webapplicaties te maken). Of met Adobe Flash (software om bijvoorbeeld animaties, filmpjes en banners te maken).

Niet thuis in sitebouw ? Uitbesteden !

Zaken als de HTML-code en CSS zijn niet altijd (eenvoudig) te beïnvloeden. Er zijn programma’s voor het bouwen van sites waarmee je niet makkelijk (of zelfs helemaal niet) ‘onder de motorkap’ kunt komen. De programma’s waarmee dat wel kan, vereisen vaak nogal wat voorkennis.

Bent u daar van huis uit allemaal niet in thuis ? Dan kost het nogal wat tijd om u die kennis eigen te maken. In die tijd kunt u ongetwijfeld veel nuttiger dingen doen voor uw bedrijf. En kunt u de technische aanpassingen van de website en de server dus beter uitbesteden. Dan weet u tenminste zeker dat het goed komt.

Content: houd uw bezoekers vast !

Over de eisen die u aan de content moet stellen, is veel te vertellen. In principe moet u voor elk hoofdzoekwoord/elke hoofdzoekterm een aparte pagina schrijven. Maak wel pagina’s waar uw bezoekers iets aan hebben. Anders kijken ze niet verder en… komen ze niet meer terug. Laat staan dat ze nadere informatie opvragen of iets kopen.

Bied dus niet alleen (gedegen en volledige) informatie over uw producten en diensten. Maar ga ook in op uw onderneming en de bedrijfsfilosofie. En geef bijvoorbeeld informatie en/of tips die bezoekers meteen kunnen toepassen. Tenslotte behoort een website geen folder op het internet te zijn. Zie uw site als een vestiging van uw bedrijf !

Bekijk uw site eens met andere ogen !

Voorkom dat de teksten lastiger scan- en leesbaar worden door het geforceerd toepassen van allerlei SEO-regeltjes. En kijk af en toe eens kritisch naar uw eigen site. ‘Loop’ er eens doorheen met de ogen van een bezoeker. Wat zou u doen ? Doorlezen en iets kopen of… toch maar doorsurfen naar uw concurrent ?😉

Zit schrijven u niet in het bloed ? Besteed het schrijven van de webteksten dan uit. Het is minder makkelijk dan het lijkt. En het is buitengewoon belangrijk dat de content doel(groep)gericht geschreven en dus optimaal toegankelijk is ! Voor de vindbaarheid. En om uw bezoeker te laten doen wat u wilt. Liefst iets kopen dus.

Link building: ten onrechte verwaarloosd

Ook link building is een verhaal apart. Een verhaal bovendien dat vaak wordt onderschat en verwaarloosd. Waar gaat het om ? Uw site moet zó interessant zijn, dat andere (liefst belangrijke) sites naar de uwe linken. (Daar mag u ook gerust om vragen als u vindt dat u echt iets te bieden heeft !) Daarmee genereert u het broodnodige bezoek. Uw content moet daarbij dus het zware werk doen.

Om zelf links te vergaren, kunt u bijvoorbeeld artikelen publiceren om naamsbekendheid te kweken. Dat kunt u doen op een eigen weblog, maar ook op sites van anderen. U kunt mensen in uw netwerk vragen om naar uw site te linken. U kunt bestaande links optimaliseren. En zo is er nog veel meer te bedenken. Elders op het internet vindt u veel nuttige artikelen over dit onderwerp. Met als grootste gemene deler: als je het goed wilt doen, kost het erg veel tijd. Maar het is wel de moeite waard.

SEO: bezint eer u begint

SEO kost dus sowieso veel tijd en geld. Wees daarom selectief bij het toepassen van de vele richtlijnen. Bepaal van tevoren wat u wilt (laten) doen en hoeveel tijd en geld dat mag kosten. Mijn tips:

  • verricht in elk geval gedegen zoekwoordenonderzoek. Dat is het fundament waarop uw SEO-site wordt gebouwd. Op de site van internetmarketeer Karel Geenen staat een verhelderende presentatie over dat onderwerp;
  • creëer interessante content. Schakel zonodig een specialist in om de teksten te schrijven. Dat kost wat geld. Maar slecht geschreven teksten keren zich gegarandeerd tegen u;
  • maak een plan voor link building. Het verzamelen van links hoeft niet beslist snel te gebeuren. Als u er elke dag of elke week wat tijd aan besteedt, komt u er uiteindelijk ook;
  • doe wat u binnen een aanvaardbare termijn en tegen aanvaardbare kosten kunt (laten) doen op het gebied van De Techniek.

U zult zien dat u met deze aanpak al een heel eind komt.

Internetmarketing: er is meer dan SEO

Resterende verfijningen kunt u eventueel later nog (laten) aanbrengen. Maar vraag u steeds af of het de tijd, de moeite en het geld wel waard is. Leidt uw site al tot voldoende gericht bezoek en conversie ? Misschien kunt u het budget dan beter besteden aan dingen als adverteren op het internet. Bijvoorbeeld via Google AdWords of door het plaatsen van banners. Dat brengt dan waarschijnlijk meer op. Enne… Twittert u al ? Actief zijn op sociale media helpt ook om uw naamsbekendheid te vergroten !

Volgende week:

SEO: de schrijftips die er écht toe doen

Renske Cramer

Lees ook:

pb22

Over Renske Cramer
Ik ben gepensioneerd communicatie- en marketingadviseur. Ik houd me bezig met dingen die nóg leuker zijn dan werken ;-)

5 Responses to SEO (2): zelf doen of (deels) uitbesteden ?

  1. Pingback: SEO (3): de schrijftips die er écht toe doen (deel 1) « Renske Cramer Tekstproducties

  2. Pingback: SEO (1): MKB laat veel geld liggen « Renske Cramer Tekstproducties

  3. Pingback: SEO (4): de schrijftips die er écht toe doen (deel 2) « Renske Cramer Tekstproducties

  4. Pingback: Verleid uw doelgroepen met content (1) « Renske Cramer communiceert

  5. Pingback: Naar een betere website (2): 18 tips voor de voorbereiding « Renske Cramer Communicatie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s