SEO (1): MKB laat veel geld liggen

Haal meer omzet uit je site met SEO !Veel kleine en middelgrote bedrijven optimaliseren hun websites niet voor zoekmachines. Gevolg: inkomstenderving. Want hun potentiële klanten komen niet bij hen terecht.

Van de mkb-ondernemingen onderkent 70 % het belang van vindbaarheid door zoekmachines. En 81 % wil eigenlijk iets aan zoekmachineoptimalisatie (SEO) gaan doen. Ik krijg daar inderdaad steeds vaker vragen over van klanten. Het ontbreekt hen vaak aan inzicht in de mogelijkheden. En ze hikken aan tegen de kosten en het tijdsbeslag.

Er is zoveel meer uit een site te halen

De genoemde cijfers komen uit een recent onderzoek van PauwR Internetmarketing (Tilburg). Uit eigen ervaring kan ik daaraan toevoegen, dat nogal wat kleine bedrijven nog niet eens een website hebben. Laat staan dat ze weten wat je met zoekmachineoptimalisatie allemaal kunt bereiken.

En áls mkb-ondernemingen een website hebben, is die vaak niet zo effectief. Zonde van alle gemiste kansen natuurlijk. Met een béétje aandacht kunnen ze vaak al zoveel meer uit zo’n site halen. Meer klantencontacten en meer, veel meer omzet.

Klant is moeilijk te bereiken op internet

En dat is waar het bij SEO (Search Engine Optimization) om draait:

  • zorgen dat uw (potentiële) klant op uw site terecht komt en
  • dat hij daar doet wat u wilt (bijvoorbeeld een offerte of brochure aanvragen).

Waarom u daarvoor zoekmachineoptimalisatie moet gebruiken ? En waarom u een website op een bepaalde manier moet inrichten ? Omdat

  • nu al de helft van de Nederlanders zich bij de aankoop van producten en diensten oriënteert op internet. Ze bezoeken gemiddeld vier websites voordat ze besluiten iets te kopen
  • hun aantal razendsnel toeneemt, mede doordat mobiel internet oprukt en
  • omdat die potentiële klanten op het internet moeilijk te bereiken zijn.

Dat moge blijken uit de volgende feiten en cijfers.

Bovenin de zoekresultaten ? Spekkoper !

Hoe zoeken mensen op het internet eigenlijk ? Ze werken bijna allemaal met een zoekmachine. Zo’n 98 % (!) gebruikt daarvoor Google. Tweederde van de zoekenden kijkt alleen naar de eerste drie zoekresultaten.  Volgens een andere bron bekijkt 90 % alleen de eerste pagina. Daarvan lezen ze de tien bovenste suggesties.

Vaak valt hun keuze uiteindelijk op de eerste optie. Want gek genoeg beschouwt 85 % de informatie die bovenaan staat, als het betrouwbaarst. Staat uw site bovenin de zoekresultaten, dan bent u in principe dus spekkoper. Want die site klikken ze hoogstwaarschijnlijk aan. En zo’n 20 % slaat aan het lezen.

Scrollen en lezen doen we niet graag op internet

Maar de resterende 80 % scant die ‘landingspagina’ alleen maar. Ze kijken vooral naar wat bovenaan staat. De linkerkant en het midden krijgen daarbij de meeste aandacht. In circa 3 seconden (!) beslissen ze of uw site (en dus uw bedrijf) voor hen interessant is. Zo ja, dan gaan ze lezen. Daarbij concentreren ze zich op de tekst, de koppen en de tussenkoppen. Scrollen doen ze niet graag. Ze kijken alleen naar wat ‘boven de vouw’ van de pagina staat. De ‘vouw’ is het punt vanwaar de tekst niet meer zichtbaar is zonder te scrollen.

Lezen doen ze trouwens ook al niet graag. Door het beeldscherm is dat immers vrij vermoeiend voor de ogen. En het verloopt langzamer dan het lezen van gedrukte tekst. Het gaat 20 tot zelfs 50 % trager, afhankelijk van opmaak, lettertype etc. Verder onthouden we van schermtekst minder dan van tekst op papier. (Geen wonder dat het papierloze kantoor nog steeds een fata morgana is😉 )

Uit onderzoek is gebleken, dat mensen van een pagina met 500 woorden maar 20 % lezen. Meer schrijven dan maar ? Nee ! Naarmate het aantal woorden op de pagina afneemt, stijgt het aantal woorden dat bezoekers lezen. Heb je maar 100 woorden op je pagina, dan wordt circa de helft gelezen. Aan het lezen van een artikel besteden ze hooguit een minuut of vijf.

Mensen zijn ongeduldig, lui en kortzichtig

Als de bezoekers van uw site niet binnen 5 seconden vinden wat ze zoeken, vertrekken ze. De kans dat ze meer pagina’s bekijken, is niet groot. Zo’n 50 % bekijkt 1 tot 3 pagina’s. Gemiddeld één op de 40 bezoekers koopt iets. En 40 % komt na een eerste bezoek nooit meer terug. Vaak omdat ze simpelweg niet (snel genoeg) konden vinden wat ze zochten.

Kortom: mensen zijn op het internet ongeduldig, tamelijk lui en behoorlijk kortzichtig. Wilt u nieuwe klanten aantrekken, dan kunt u niet om de technieken van SEO heen.

Search engine marketing groeit snel

Het is dan ook geen wonder dat zoekmachinemarketing een populaire discipline is in de marketingwereld. Er gaat veel geld in om. Om hoeveel het precies gaat, is onduidelijk. Zo’n € 450 miljoen, denkt het Interactive Advertising Bureau Nederland (IAB). Dat is de brancheorganisatie voor online adverteren en interactieve marketing.

Maar in dat cijfer is ook Search Engine Advertising (SEA) verwerkt. Bij SEA moet u denken aan activiteiten als adverteren via Google AdWords. En ook op dat gebied is zo’n 69 % van het midden- en kleinbedrijf nog niet actief. Maar 68 % van die groep wil wel aan SEA gaan doen, signaleert PauwR. Een deel van die bedrijven heeft inmiddels de daad bij het woord gevoegd. Volgens Google Benelux is het aantal AdWords-adverteerders in 2010 met 13 % toegenomen.

Internet is belangrijkste advertentiemedium

Mkb-ondernemers adverteren sowieso meer en meer op internet. In het midden- en kleinbedrijf ging vorig jaar al 33 cent van elke reclame-euro naar advertentiemogelijkheden op het internet. Dat is een stijging van 17% ten opzichte van het jaar ervoor. Bij bedrijven met minder dan 10 werknemers is internet al het belangrijkste advertentiemedium. Vooral de gedrukte advertentiemedia moesten bij het MKB fors inleveren.

Volgens mediabureau Zenith Optimedia zet die trend door. Wereldwijd groeit het aandeel van internet in de totale advertentieuitgaven volgend jaar tot 14 %. In 2013 is dat al opgelopen tot een kleine 18 %. Het aandeel van de gedrukte media neemt in die jaren met 2 % af…

Achterblijven is geen optie

Ondernemers zullen de komende jaren dus veel meer moeten (!) investeren in zowel SEO als SEA. En dat geldt niet alleen voor het mkb. Achterblijven is marketingtechnisch geen optie. En internetmarketing wordt er allesbehalve makkelijker op.

Volgende keer: SEO zelf doen of uitbesteden?

Renske Cramer

Lees ook:

pb2

Over Renske Cramer
Ik ben gepensioneerd communicatie- en marketingadviseur. Ik houd me bezig met dingen die nóg leuker zijn dan werken ;-)

15 Responses to SEO (1): MKB laat veel geld liggen

  1. Pingback: Creatieve website loont ! « Renske Cramer Tekstproducties

  2. Pingback: SEO (2): zelf doen of (deels) uitbesteden ? « Renske Cramer Tekstproducties

  3. Pingback: SEO (3): de schrijftips die er écht toe doen (deel 1) « Renske Cramer Tekstproducties

  4. Pingback: SEO (4): de schrijftips die er écht toe doen (deel 2) « Renske Cramer Tekstproducties

  5. Pingback: 2011: trends en tegentrends « Renske Cramer Tekstproducties

  6. Pingback: Teksten websites vaak onderschat « Renske Cramer Tekstproducties

  7. Pingback: Website vaak bron van gemiste kansen « Renske Cramer Tekstproducties

  8. Pingback: Betere site, meer conversie? Doe het in één keer goed! « Renske Cramer Communicatie

  9. Pingback: Website nog steeds lastig gereedschap voor mkb « Renske Cramer Communicatie

  10. Pingback: Naar een betere website (4): De Techniek « Renske Cramer Communicatie

  11. Pingback: Eerste hulp bij SEO en linkbuilding « Renske Cramer Communicatie

  12. Pingback: Naar een betere website (7): tekstuele content (tip 1 t/m 15) « Renske Cramer Communicatie

  13. Pingback: Naar een betere website (10): productpagina’s, brug naar conversie | Renske Cramer Communicatie

  14. Pingback: Naar een betere website (12): pakkend beeldmateriaal |

  15. Pingback: Naar een betere website (4): De Techniek |

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s