Consument wil kleinere winkelcentra

Sfeer en verrassende winkeltjes...It’s shopping time ! De een vindt het leuk, de ander ziet er tegenop. Maar een ding staat vast: ons ideale winkelcentrum ziet er anders uit dan veel deskundigen denken.

De weken voor kerstmis vind ik de gezelligste tijd van het jaar. Winkelstraten en -centra zijn feestelijk verlicht, winkels sfeervol gedecoreerd. Overal flonkeren lichtjes. Veel mensen nemen de tijd om te genieten van de sfeer. En dat éne, perfecte cadeau te zoeken waarmee ze hun naaste blij kunnen maken.

Sfeer en verrassend winkelaanbod

Het liefst winkel ik in mooie, oude centra van steden. Smalle, sfeervolle straten met verrassende winkeltjes. En als er dan ook nog een kerstmarkt is, is het helemaal feest. Meestal geef ik dan veel meer uit dan ik had gepland. En gaan we tijdens het shoppen gezellig ergens wat eten en/of drinken.

Er zijn heel wat mensen die juist de voorkeur geven aan winkelcentra. Dat kan ik me ook wel voorstellen. Je loopt meestal overdekt en in de warmte, wat wel zo prettig is in ons gure klimaat. En je hebt de belangrijkste winkels op een vrij klein oppervlak bij elkaar. Makkelijk als je haast hebt.

Winkelcentrum: liefst in de buurt

Deskundigen denken dat we vooral van heel grote winkelcentra houden. En dat de factor parkeren niet zo belangrijk is. Uit recent onderzoek van Roemer Warners rijst een ander beeld op. Warners promoveerde vorige maand aan de TU Delft op het onderwerp ‘het ideale winkelcentrum’.

Zijn belangrijkste conclusies:

  • een winkelcentrum moet een beetje in de buurt zijn en
  • je moet er makkelijk én gratis kunnen parkeren.

Dat vindt ‘de’ consument belangrijker dan architectonische hoogstandjes en sfeer.

CentrO: groot, druk, maar gezelligHoreca vinden we niet belangrijk

De aanwezigheid van horeca speelt helemaal geen rol. Shoppen en wegwezen, lijkt het devies. Verder winkelen we liever in kleine (5.000 – 10.000 m2) en middelgrote (20.000-40.000 m2) winkelcentra. Logisch. Die zijn een stuk makkelijker te belopen dan die heel grote.

Ik kan er van meepraten. Zo zijn we vorig jaar rond deze tijd naar Europa’s grootste winkelcentrum gegaan. Misschien kent u het wel: CentrO in Oberhausen (foto links). Een ruim opgezet, modern winkelparadijs met alle denkbare voorzieningen.

Groot winkelcentrum: voors en tegens

Het omvat meer dan 200 winkels met een gezamenlijk netto verkoopoppervlak van 72.300 m2. Ruim 50 restaurants, café’s en andere horecagelegenheden. Allerlei aanpalend vermaak. Maar liefst 14.000 gratis parkeerplaatsen. Makkelijk bereikbaar. (Let op: voor bepaalde aanrijroutes moet er een Duitse milieusticker op de auto zitten !)

Het was een overweldigende belevenis. Het centrum was mooi versierd. Er was een leuke kerstmarkt. En wat een winkels, wat een keus ! Maar het was ons een maatje te groot. En veel te druk. We waren ’s avonds echt compleet versleten. Aan de andere kant: we hadden wel in één keer alle cadeautjes in huis. En dat is ook wat waard.

Renske Cramer

Over Renske Cramer
Ik ben gepensioneerd communicatie- en marketingadviseur. Ik houd me bezig met dingen die nóg leuker zijn dan werken ;-)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s