Management smoort innovatie bewust

Innovatieve ideeën moet je koesteren !Bedrijven kunnen veel innovatiever zijn. Als managers hun werknemers maar wat meer ruimte voor creativiteit geven.

De roep om innovatie en vernieuwing weerklinkt steeds luider. Nederland moet zich profileren als kennisland bij uitstek. Maar het uitvoeren van ideeën in organisaties blijkt nog niet zo eenvoudig. Aan de werknemers ligt het niet. Zelfs als een bedrijf dat niet stimuleert, leggen ze nog veel nieuwe ideeën neer bij het management. Maar daar gaat het vervolgens mis…

Management weert creativiteit medewerkers 

Dat blijkt uit het onderzoek van Han Bakker, waarop hij vandaag promoveert aan de Vrije Universiteit (Amsterdam). Hij deed bij drie organisaties onderzoek naar ‘ideemanagement’. Oftewel acties om ideeën verder te krijgen in een organisatie.

Gek genoeg onderdrukt het management soms de creativiteit van de medewerkers. De top roept wel om innovatie, maar volgt zijn eigen prioriteiten. Men lijkt niet geïnteresseerd in ideeën van werknemers. Mogelijke reden: creativiteit zou autoriteit ondermijnen. Maar daarvan is tijdens het onderzoek van Bakker niets gebleken.

Uitvinders moeten vooral goed lobbyen

Op de tweede plaats blijkt de roep om creativiteit soms alleen bedoeld ‘voor de Bühne’. Want het management stelt er geen routes of middelen voor beschikbaar. Worden ideeën wel serieus genomen en komt er geld voor ? Dan ontstaan politieke processen voor de verdeling van dat geld. Dit noemt de onderzoeker het crea-politieke proces.

Uitvindingen blijken niet vanzelfsprekend een afgeleide te zijn van kennis. Ze ontstaan in een krachtenveld van onderhandelen, lobbyen, netwerken en kennisontwikkeling. Wie is daarbij in het voordeel ? De uitvinder of werknemer

  • met een goede reputatie,
  • die goed is in het presenteren van zijn bevindingen en
  • die strategisch goed door de organisatie kan manoeuvreren.

Systeem voor ideemanagement is voordeel

Voor organisaties is het hebben van een ideemanagementsysteem duidelijk een voordeel. Met zo’n systeem kunnen werknemers hun ideeën per computer indienen. Lijkt een idee veelbelovend ? Dan moet het management de indiener de tijd geven om zijn idee uit te werken en presentabel maken.

Zulke ideemanagementsystemen kun je verder verbeteren door ze te verbinden met processen van kennismanagement en creatief denken. En door ze te integreren in de bestaande organisatiecultuur.

Bezuinigingen zetten Nederland op achterstand

Het is te hopen dat het bedrijfsleven dit oppikt. Want als het economisch slechter gaat, trekken heel wat ondernemingen al snel de stekker uit hun innovatieve processen. Onderzoek en ontwikkeling kosten wel geld. Maar zeker op dit gebied is stilstand een regelrechte achteruitgang.

Nederland is nog niet veel meer dan een middelmatig kennisland. En het wordt er niet beter op nu het kabinet € 800 miljoen per jaar wil bezuinigen op innovatie. Dat komt neer op 10.000 banen bij universiteiten en gerenommeerde, particuliere onderzoeksinstellingen als TNO en het Dutch Polymer Intitute. Daarmee zetten we ons land behoorlijk op achterstand. Jammer !

Renske Cramer

Over Renske Cramer
Ik ben gepensioneerd communicatie- en marketingadviseur. Ik houd me bezig met dingen die nóg leuker zijn dan werken ;-)

2 Responses to Management smoort innovatie bewust

  1. Ilse zegt:

    En daarom zijn we zelfstandig ondernemers geworden! Kunnen we innoveren op het moment dat WIJ dat willen.

  2. Pingback: ‘Innovatie moet van VS en China komen’ « Renske Cramer communiceert

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s